Autor: Maarit Eerme • 9. oktoober 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

E-kaupmeeste olulisemad õppetunnid ja soovitused

Äripäeva teemaveeb kaubandus.ee uuris edukatelt e-kaupmeestelt, mis on nende viimaste aastate kõige olulisemad õppetunnid ning mille üle nad on enda e-poe puhul kõige uhkemad. Lisatud edukaimate e-kauplejate TOP!
Foto: Ivar Kuldver

Ruthie Belle OÜ juhatuse liige Juss Roosipuu

https://www.ruthiebelle.com/

Iga äri aluseks on õiged kontaktid ja õiged inimesed. Tähtsaimaks õppetunniks pean seda, et endal ei ole vaja kõiki asju osata. Tuleb leida kogenud inimesed, kes on oma ala parimad ja nendega siis koostööd teha. Nii jääb enda peamiseks tegevuseks (otsuste vastu võtmine) piisavalt aega. Kui olla "hunt kriimsilm" ja teha ise raamatupidamist, disaini, laotööd, müüki, ostu, veebipoe haldust, siis jääd elu lõpuni väikeettevõtjaks.

Soovitan luua ühtse visuaalse identiteedi: fotod, disain jne. Selle poolest ei maksa kokku hoida. Sama oluline on ka korralik SEO teostus ning kõik muud toetavad tegevused (reklaam, sotsiaalmeedia postitused jne).

Kuna oleme just uut Magento veebipoe platvormi juurutamas, siis oleme vast tulevikus selle üle uhked. Loodetavasti saab klientidel olema meie veebipoodi lihtsam kasutada.

Meridein OÜ juhatuse liige Nemo Vunk

www.droon.ee

E-pood üksi ei toimi, vaja on nii head meeskonda ning visiooni. Peab olema pidevalt tipus. Kui täna ühtegi kaubamärki ise maale oma valdkonnas ei too, siis ei ole mõtet ainult vahenduse peale e-poodi ehitada. Ei tasu usaldada ühtegi IT firmat, vaid tuleb uurida asja sügavamalt mitmest erinevast allikast.

Soovitan fokuseerida oma valdkonnale.

Oleme uhked selle üle, et suudame pakkuda individuaalset lähenemist ning oleme spetsialiseerunud ka keerulisematele lahendustele. Me ei kopeeri kedagi ning teeme enda tekstid ise. Kindlasti ei saa alahinnata ka esinduskauplust, kuhu e-poe kliendid saavad pöörduda.

1. Fluffy Lashes OÜ (fluffylashes.com)

2. Mobipunkt OÜ (mobipunkt.ee)

3. Lara Invest OÜ (ecoscooter.ee)

4. Ruthie Belle OÜ (ruthiebelle.com)

5. Thats It OÜ (thatsit.ee)

6. Ilukaubad OÜ (starry.ee)

7. Meridein OÜ (jamara.ee, yuneec.ee, droon.ee)

8. Montrade Netstores OÜ (tubakas.ee)

9. RL24 OÜ (pood24.ee)

10. Alzano OÜ (alzano.eu)

Täispika edetabeli leiate aripaev.ee

Studio Moderna OÜ tegevjuht Kristel Mets

http://www.topshop.ee/ ; http://www.dormeo.ee/; http://www.delimano.ee/

Studio Moderna e-poodide viimase aasta olulisemaks õppetunniks on see, et klientidele edastatavaid pakkumisi internetikeskkonnas peab olema palju, pidevalt erinevaid ja uuenevaid. Lisaks muutuvale tootevalikule ja pakkumistele on väga oluline õigete klientide e-poodi suunamine.

Meie e-poodides tasub tähelepanu pöörata suhteliselt väikesele sortimendi valikule võrrelduna konkureerivate e-poodidega, see omakorda annab võimaluse meil fokusseeritult töötada ettevõtte oma brändide ja toodetega.

Juhina olen väga uhke meie internetimeeskonna oskuste üle tekitada internetiavarustes nõudlust tarbijates ja suunata neid meie kodulehtedele ostusid sooritama.

COOP Eesti Keskühistu kommunikatsioonijuht Martin Miido

ecoop.ee

E-poe pidamisel jääb kliendi jaoks esimese asjana kindlasti silma e-poe ülesehitus – kuidas see on kujundatud, kui lihtne on sellest aru saada, õiged tooted üles leida, tellimus vormistada jms. Selle taustal aga töötab väga palju erinevaid protsesse, sh tellimuste vastuvõtmine, kaupade reaalne komplekteerimine, transport, kullerite töö, klienditeenindus jpm. Kogu e-poe tegevuste ahela juures kehtib vägagi hästi ütlus, et oled täpselt nii tugev, kui on keti kõige nõrgem lüli. Klient saab positiivse ostukogemuse ainult siis, kui kõik tegevused kulgevad planeeritult ja kui kasvõi üks tegevustest lonkab, saab klient sellest koheselt aru.

Oleme Coopi e-poes loonud mitmeid lahendusi, mis teevad kauba tellimise mitmeid kordi kiiremaks, mugavamaks ja inspireerivamaks, nagu näiteks ostunimekirjade koostamine, nende jagamine pere või sõpradega, üle tuhande retsepti, mitusada videoretsepti, Tervise Arengu Instituudi soovituslikud tervislikud nädalased ostukorvid jpm. Selliste lahenduste kasutamine aitab e-poe kliendil võrreldes tavalise poes käimisega aega hinnanguliselt kokku hoida vähemalt ühe töönädala ning kui sellele lisada veel poodi mineku ja sealt tuleku aja, siis veelgi rohkem. E-poe formaat on kahtlemata loonud hulga uusi võimalusi, mida traditsioonilise kaupluse juures pole võimalik rakendada ning usume, et aja jooksul hakkavad need lisamugavused olulist rolli mängima ka e-poe edukuses.

Coopi e-pood võitis tänavu Aasta E-teo tiitli videoretseptidega, mille komponendid on võimalik ostukorvi lisada vaid ühe hiireklikiga. See tähendab, et eCoopis on võimalik leida hulga ideid, mida õhtuks süüa valmistada, tellida kõik vajalikud komponendid koju või toidukappi vaid paari hiireklikiga ning vaadata söögitegemise ajal videojuhist, kuidas toitu valmistada. Jahutuse ja sügavkülmutusega toidukappide kasutuselevõtmine eCoopis on kindlasti tänavuse aasta Eesti üks suuremaid arenguid e-kaubanduse valdkonnas, mis ühelt poolt muudab toidu kättesaamise mugavamaks ning teisest küljest suurendab ka oluliselt teenindusmahtusid.

Baltika Grupp e-kaubanduse juht Külli Koort

https://www.andmorefashion.com/

Ka väiksemad muudatused nõuavad põhjalikku testimist. Kuna e-kaubanduse valdkond areneb kiirelt ning kliendikogemuse parendamiseks on tihti pikk nimekiri arendustest, siis ei tasu alahinnata testimisele kulutatud ajaressurssi. Tihti on just need väikesed muudatused, mis kiirelt ellu rakendatud, need, mis tekitavad üksjagu peavalu. Korralik testimine igas etapis aitaks neid peavalusid elimineerida.

Tasub tähelepanu pöörata sellele, miks inimesed jätavad ostukorvis olevad tooted ostmata. Sellele tähelepanu pöörates on võimalik ka kõige kiiremini konversioonimäära parandada.

Igat e-poe komponenti annab paremaks muuta ning seda lõpmatult optimeerida. Kuid kui midagi välja tuua, siis need on meie tooted, mille üle oleme väga uhked. Ning kindlasti ka selle üle, et iga kuu saadame meie tooteid vähemalt 30-sse riiki.

Bauhof Group AS turundusdirektor Evelin Pae

https://www.bauhof.ee/

Bauhof.ee e-poega e-kaubanduses olemine on õpetanud meile ennekõike kiirust.

Pakkumiste ja kampaaniatega tuleb olla vaheldusrikas ja kiiresti vastavalt ilmale või hooajale reageerida.

Enne suurt kampaaniat või olulist hooaega tuleb veenduda, et ettevõtte protsessid on hästi läbi mõeldud ja ressursid tagatud. Selle aasta kevadel, mis on Bauhofi Aiaparadiisis oluline müügiperiood, suurenesid paari päevaga müügitellimused mitmekümnekordselt. See oli meile päris suur väljakutse, kuidas operatiivselt reageerida ning tagada ladudes võimalikult ruttu piisav ressurss, et hooaja keskel klientidele taas paaripäevane tarneaeg tagada.

Bauhof.ee e-poel on väga hea tehniline platvorm, mistõttu suudame kõikvõimalikud uued kampaaniaformaadid lühikese ajaga ellu viia ja olla klientide jaoks mugav ning kiire ostukeskkond. Samuti oleme tänaseks peaaegu sajaprotsendiliselt viinud Bauhofi tootevaliku koos vajaliku infoga ka e-poodi.

Lara Invest juhatuse liige Getrin Reesar

https://www.ecoscooter.ee/

E-poe pidamise olulisim õppetund, mis kehtib Eestis täna ja tõenäoliselt veel üsna pikka aega on, et ainult e-poe olemasolust müügi kasvatamisel ei piisa. Esimesel aastal soovisid ca 50% klientidest ka oma silmaga veenduda, et kaup on päriselt Eestis kohapeal olemas ning seda ei vahendata välismaa kaudu Eestisse. Tänaseks on usaldusväärsus kasvanud ja kliendid teavad, et meie e-poest saab kvaliteetset kaupa ning tarneaeg 1-2 tööpäeva on usaldusväärne.

Kõige olulisem soovitus on pöörata tähelepanu kasutaja mugavusele e-poes. Oluline on e-poe loogiline ülesehitus, tellimuste lihtne ja kiire ostukorvi lisamine, ilma liigsete pingutuste ja klikkideta ning igasugune informatsioon nii toodete, garantii kui edasimüüja kohta peab olema lihtsasti kättesaadav. E-poe olemasolu tähendab täna valmisolekut klientidega suhtlemiseks 24/7, sest ootus vastuste kiireks saamiseks on kõrge - vastasel juhul ostetakse sama kaup konkurendi juurest. Sama oluline on kliendile, et olemas oleksid kõikvõimalikud makseviisid.

Esimesel aastal saadud õppetundide põhjal oleme teinud jooksvalt kliendi heaolust lähtuvaid muudatusi. Klientide heaolu on meie jaoks kõige olulisem, mistõttu on just kliendikesksed e-poe arendused, lisatud maksevõimalused ning info täiendamine kodulehel olnud meie jaoks prioriteet number üks. Loomulikult oleme uhked ka toodete päris fotode üle kodulehel, mis teeb kliendi elu toote valimisel lihtsamaks ning vähendab drastiliselt tagastatud toodete arvu.

Põldma Kaubanduse turundusjuht Kaidi Laev

https://www.denimdream.com/

E-poodi peab järjepidevalt edasi arendama, see ei saa kunagi valmis. Tuleb järjepidevalt tööd teha kasutajamugavusega ning olla kursis uute võimaluste ning e-kaubanduses valitsevate trendidega. E-poodi arendades ei mõelnud keegi algselt ka SEO peale ning uue e-poe lansseerides selgus, et me ei tule enam Google otsingutest välja, kuid nüüd tänu suurepärasele partnerile oleme suutnud end selles osas parandada!

Lisasime toodete vaatesse video. Kuna e-poes klient toodet katsuda ja proovida ei saa, siis toote esitlemine videoga annab kliendile ostuprotsessis kindlust juurde. Uut e-poodi arendades võtsime kõrvale ka äpi arenduse, kuid ühel hetkel saime aru, et võtsime korraga käsile 2 liiga suurt projekti üheaegselt. Tulime toime, kuid tänaseni tegeleme veel parenduste ja täiendustega, et pakkuda oma klientidele parimat teenindust.

Tähelepanu tuleb pidevalt pöörata kauba- ja brändivalikule ning kasutajamugavusele. Meie pälvisime selle eest ka tunnustuse! Näeme igapäevaselt rohkem vaeva ka toodete stiliseerimisega ning piltide juurde lisatud videotega, mis teeb kauba valimise e-poes klientide jaoks veelgi lihtsamaks. Samuti näeme vaeva huvitava sisu loomega.

Tradehouse arendusjuht Kristjan Lorentson

https://tradehouse.ee/

Üldiselt loetakse e-kaupluse kiiret kasvu heaks ja positiivseks trendiks. Ja muidugi seda see ka on. Eeldame tavaliselt, et mida rohkem müüme seda uhkem, kuid reaalsus on tihtipeale väljakutsete rikas - kuidas balansseerida tööjõu, logistika ja pakkimise (aja)kulusid ja kiiresti kasvavavaid mahte. Tööjõudu juurde palkamine ei anna võrdelist kasvu võimekuses pakke välja saata. Kasvamine toob kaasa muudatusi tööahela kõikides sõlmedes - kauba paigutus laos, kauba noppimise loogika, noppimise ja pakkimise tsüklid, koordineerimine kullerteenustega ja loomulikult koormus klienditoele, mis kasvab koos kliendibaasi suurenemisega.

E-poodide puhul tasub silmas pidada, et mida mahukam on kauba valik, seda keerukam on selle haldamine. Selles osas peaks olema selge ettekujutus mida e-poes müüa. Kliendi ootused on sarnased hoolimata sellest, kas ladu on 50m2 või 3000m2 - klient ootab endiselt kiiret ja täpset pakkimist. Samuti on kliendi ootused sarnased hoolimata sellest, millist kullerteenust e-pood pakub. Kullerteenuste puudujäägid ei kahjusta mitte niivõrd kullerteenuse brändi vaid pigem e-kaupluse brändi. Seega on oluline jälgida, kuidas pakk kliendini jõuab, koguda selle kohta tagasisidet ja töötada välja protseduur, mis juhtub siis kui klient tahab toodet tagastada või talle toode ei meeldi.

Klientide tagasiside põhjal on meil põhjust olla väga uhke oma e-kaupluse kiiruse ja täpsuse üle. Suudame pakkuda usaldusväärset teenust kuni sinnamaani välja, et meie ärikliendid (juuksurid) panevad oma kliendile kirja juuksevärvimise aja ja tellivad vajamineva värvi eelmisel päeval meie e-kauplusest. Üldiselt ei ole see võib-olla kõige parem mõte, kuna alati on võimalus, et mingil põhjusel ei jõua toode õigeks ajaks salongi, kuid see näitab, et inimesed on harjunud ja usaldavad meie e-kaupluse võimekust toode nendeni õigeks ajaks toimetada. Ja minu jaoks on see saavutus.

On24 omanik Peep Kuld

https://www.on24.ee/

Viimaste aastate õppetundi ei oska välja tuua, kuid taas tuleb tõdeda, et heade tulemuste ootamisel tuleb kannatlik olla.

Soovitan tutvuda On24 mööbli valikuga tervikuna ja veenduda selles, et mitte kuskilt tavapoodidest ega ka internetipoodidest pole võimalik leida võrreldava suurusega valikut, tuhandeid tooteid.

Oleme uhked selle üle, et Eesti on ilmselt ainuke riik maailmas, kus mööblituru liidriks on internetikaubamaja.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757