Autor: Maarit Eerme • 4. detsember 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas optimeerimisega e-poe müüki kasvatada?

Raadiosaates „E-kaubanduse areng ja tulevik“ rääkis e-äride optimeerimise ekspert, Äripäeva Akadeemia koolitaja ja CXL Agency kaasasutaja ja tegevjuht Viljo Vabrit, kuidas on võimalik optimeerimisega e-poe müüki kasvatada?
Art Lukas ja Viljo Vabrit
Foto: Liis Treimann

E-äri optimeerimine tähendab Viljo Vabriti sõnul seda, et saada rohkem tulemusi kätte ilma turundusse lisainvesteeringut tegemata. „Kõige enam on arenenud Ameerika turg selles vallas ning Euroopa on umbes 5 aastat taga. Sealsel turul on optimeerimine palju populaarsem, kuna veebiliiklus on suurem, ärid suuremad ja konkurents tihedam,“ rääkis Vabrit. Ta lisas, et seal otsitakse, kuidas samast veebiliikluse hulgast ilma turundusse lisa investeerimata rohkem kätte saada.

Kuidas üks e-kaupluse pidaja peaks jõudma arusaamiseni, et nende olemasolevat veebipoodi võiks optimeerida?

Selle tõdemuseni jõuda on teinekord keeruline. Kui mingisugune veebileht läheb avalikuks, siis see on alles äri algus. Kui e-pood läheb avalikuks, siis tuleb seda hakata paremaks muutma vastavalt inimeste tagasisidele, kuidas nad seal käituvad. Tuleb jälgida, mis turul toimub, sest tehnoloogiad uuenevad pidevalt. Kui pidevalt e-äri kallal ei tööta, siis võib see olla aasta pärast suhteliselt aegunud.

Kas tasub kaasata väline konsultant, et e-pood paremaks muuta?

Ma kindlasti soovitaks mingil määral välist abi kasutada. Näen, et e-äride omanikud võtavad optimeerimise enda kätte ning seda tehakse väikeste sprintidega. Täna tehakse midagi ning siis kuue kuu pärast tehakse veel midagi.

Probleem on selles, optimeerimise otsused ei tühine andmetel ning puudub protsess, et neid pidevalt teha. Teinekord investeeritakse aega ja raha tegevustesse, mis võivad kahju tuua, kui näiteks inimestele mingi funktsionaalsus ei meeldi.

Sellepärast on tarvis abi ja teadmisi, et luua kestev optimeerimise protsess, millele tuginedes parendusi teha.

Kuidas hindad eesti e-poodide kasutajamugavust?

Eestis on olukord päris hea, kui võrrelda seda Itaalia või Saksamaaga. Põhiline probleem on see, et ettevõtted on investeerinud aega ja raha korraliku e-poe ülesehitamisele, kuid järgnevad tegevused on jäänud puudulikuks. Näiteks ei koguta süstemaatiliselt inimeste tagasisidet ja ei tegeleta poe pidevalt paremaks muutmisega.

Kui ma külastan ühte e-poodi ja lähen sinna kuue kuu pärast tagasi, siis see probleem, mille otsa tookord komistasin on seal ikka veel alles. Info ei voola ettevõttesse sisse ning nendega ei võeta midagi ette.

Eestis on hetkel veebist veebini lähenemine, kus vahepealset edasiliikumis tulemuste poole ei ole. Kui konkurent teeb uuema veebi, siis tehakse seda ka enda e-poega.

Mis on e-poodide tüüpilised probleemid?

Kui inimene veebipoodi tuleb, siis ta läheb sinna browsima ja hakkab otsima, kas on midagi alla hinnatud või siis minnakse kindla ostusooviga. Ühtedel on kasutaja teekond teinekord vajaka – otsingud ei tööta alati (kui klient kirjutab valesti või ei leia täpset toodet, siis talle ei pakuta alternatiivi) ja teistel on probleem filtritega, mis ei aita neil leida häid tooteid ja kategooriaid.

Palun nimeta häid eeskujusid Eestist?

Neid on kindlasti mitmeid, kuid kõigil on omad väikesed puudused. Olen Kaubamaja e-poega väga rahul. Kasutajakogemus on seal hästi läbi mõeldud. Samuti võib esile tuua Hansapost ja Photopoint.

Nad on kõik sellised, kes on panustanud kasutajakogemusse, kuna muidu kaotatakse protsessi käigus raha. Ettevõtted võivad veebiliiklust juurde osta arvates, et see tõlgendub müükideks, kuid reklaami ja klikihinnad lähevad kõik kallimaks. Need eelpool nimetatud ettevõtted on mõelnud kasutajakogemusele ja mingisugusele lisandväärtusele, et inimesi rohkem ostma panna.

Kaks soovitust, kuidas e-poes rohkem müüki saada.

Enamus suurte ja väikeste edukate e-äride müüki tuleb e-maili turundusest. Need tuleb korda saada ja saata inimestele relevantset sisu. Näiteks, kui klient on ostnud mingi kategooria tooteid, siis soovitada talle mingi aja pärast samast kategooriast teisi tooteid, mis eelmisega väga hästi kokku lähevad. Juurdemüügid, ristmüügid, ostukorvide hülgamised saab panna e-maili turundusega tööle.

Teiseks tasub keskenduda mobiilsele kasutajakogemusele. Järjest rohkem külastajaid tuleb mobiili kaudu ja sealt kaudu tehakse ka järjest enam oste. Fookus peab juba täna väga selgelt mobiilil olema.

Kuula saatest, kust tekivad peamised probleemid e-poe ülesehitamisel ja arendamisel, milliseid tööriistu kasutada optimeerimsie analüüsimiseks, mis on e-poodide suurimad väljakutsed, miks tasub muudatusi ükshaaval ellu viia ning miks on klientide tagasiside oluline koguda?

Saadet toetab DPD Eesti.

Saadet juhtis Art Lukas Maksekeskusest.

Viljo Vabriti E-poe optimeerimise meistriklass toimub 16. mail. Tutvu programmiga SIIN ning pane ennast praktilisele koolitusele kirja!

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757