Autor: Maarit Eerme • 6. detsember 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Keskused muutuste keerises

Kaubanduskeskused otsivad uusi multifunktsionaalseid lahendusi, et kliente keskustesse meelitada ja pakkuda neile seda, mida nad sealt otsima tulevad.
Aavo Kokk, Jussi Vyyryläinen, Frode Gronvold, Juha Tiuraniemi, Santa Rozenkopfa
Foto: ANDRE ALTJOE

Eestis Rocca al Mare ja Kristiine ostukeskuseid opereeriva Soome ettevõtte Citycon-i rendidirektori Jussi Vyyryläineni sõnas Nordic Real Estate Forumil, et e-kaubandus avaldab küll mõju tarbijakäitumisele ja seeläbi ka ostukeskustele, kuid see ei tähenda veel kaubanduskeskuste ajastu lõppu. „Keskused arenevad hetkel keskkondadeks, kus on kombineeritud jaekaubandus, kontoripinnad, avalikud teenused, tervishoiuteenused, hotellid, haridusasutused ja ka elamispinnad,“ sõnas ta.

Vyyryläinen rääkis veel, et neil on hetkel läbirääkimised pooleli Stockholmi ülikooliga, et nad tooksid enda ühiselamud nende keskusesse, mis oleks hea nii tudengitele kui ka keskusele endale.

Colliers International Soome asepresidendi Juha Tiuraniemi hinnangul on juba praegu märgata, et piirid jaekaubanduse ja büroode vahel on hägustumas ning ostukeskused on muutumas teenusepõhisemaks. „Soomes on üsna tavaline, et ostukeskus, raamatukogu ja tervishoiuasutus on kõik ühe katuse all,“ tõi Tiuraniemi näite põhjanaabrite juurest. Ta rääkis, et 1980 – 2000 keskendusid keskused peamiselt moekaupadele, mille eesmärk oli pakkuda keskuses võimalikult suurt kaubavalikut. Tänapäeval hindavad tarbijad aega, lihtsust, inspiratsiooni, rahu, puhkust ja kogemust. „Tuleb kombineerida tarbija aja kasutust sellega, et suudetakse leida balanss töö, kodu ja puhkuse vahel.“

Läti Linstow Center Management tegevjuhi Frode Gronvoldi sõnul jääb jaekaubandus kinnisvaraarenduses oluliseks elemendiks, mis on sageli ka arenduste tuum. „On olemas reaalsed sünergiad – näiteks korterite ja büroohoone kombineeritus samas asukohas tõstab mõlema hinda,“ ütles Gronwold. Ta rääkis, et demograafia ja elustiili trendid juhivad tuleviku urbaniseerumist ja tsentraliseerimist.

CBRE Baltics juhtivdirektor Santa Rozenkopfa Lätist nõustus, et kaubanduskeskused on alati olnud multifunktsionaalsed. „Küsimus on selles, kuidas erineda konkurendist, kuidas kombineerid oma rentnikud ning millele ehitad üles turundust. Kuidas korraldad üritusi, mis poleks seotud ainult jaemüügiga vaid mis toovad kohale ka rahvast, kes ostleb üha enam internetis. Meelelahutuse, toitlustuse ning jõusaalide kombineerimine muutub üha tavalisemaks nähtuseks,“ ütles Rozenkopfa.

Ta rääkis ka, et pärast pikaajalist laienemist tahavad kaupmehed enda portfelle optimeerida. „Kauplused peavad mõtlema sellele, kuidas hoida turuosa ja kauplused kasumlikud.“ Rozenkopfa sõnul sõltub kaubanduskeskuste edukus tulevikus sellest, kui paindlikud nad suudavad olla, kuna kaupmehed vajavad erinevaid pindu, mis on haldajatele suureks väljakutseks.

Vaata videot kaubandustrendide ülevaadet

Nordic Real Estate Forumi kaubanduskinnisvara paneelis keskenduti sellele, mis saab kiiresti areneva e-kaubanduse tingimustes suurtest kaubanduskeskustest.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757