Viimastel aastatel on jaekettides rakendatud nii palju automatiseerimislahendusi, et tundub – no kuhu veel edasi? Kuid võimalused jaekaupluste tegevuse tõhustamiseks pole kaugeltki lõppenud, uusi tehnoloogiaid katsetatakse pidevalt ning võetakse neid ka kasutusele.
- StrongPoint võtmekliendihaldur Anton Martšenko avab artiklis teemat, miks teevad jaekaubandusettevõtted suuri investeeringuid tehnoloogiasse
Miks teevad jaekaubandusettevõtted suuri investeeringuid tehnoloogiasse? Põhjuseid on palju: alates sektori personalipuudusest kuni muutuvate välistingimusteni. Pikemalt räägib Balti riikide suurima kaubandustehnoloogiafirma
StrongPoint võtmekliendihaldur
Anton Martšenko.Suurimad muutused on toimunud kassasüsteemidega
Traditsiooniliste kassade arv on järsult vähenenud ja iseteenindusalad laienevad pidevalt. "Tugevas konkurentsis peavad jaemüüjad otsima tehnoloogilisi lahendusi, et töötada tõhusamalt, kiiremini ja tulemuslikumalt. Pärast iseteeninduskassade kasutuselevõtmist on üks töötaja võimeline teenindama suuremat hulka kassasid, mis suurendab oluliselt kassade läbilaskevõimet ja aitab vähendada järjekordi. Lisaks aitab see osaliselt lahendada töötajate puuduse probleemi," tõdes Anton Martšenko.
Ta lisas, et nad on iseteeninduse arengut kaubandussektoris jälginud pikka aega. Esialgu ilmusid kauplustesse iseteeninduslikud skaneerimissüsteemid, mille puhul ostja sai spetsiaalse seadmega tooteid ise skaneerida, neid ka ise eelnevalt pakendades, peatudes vaid kassas maksmiseks. Peagi liikus see süsteem iga ostleja mobiiltelefoni – alla on vaja laadida vaid vastav rakendus ja skaneerida saab telefoni kaameraga.
Tubakatoodete müügi automatiseerimislahendus vähendab oluliselt inimtööjõu vajadust
Veel üks funktsioon, mida kaupluses saab iseteeninduskassadele lisada, on tubakamüük. See funktsionaalsus hõlbustab tubakatoodete valiku täiendamist, pakub klientidele rohkem mugavust ja lihtsustab ning muudab kassapidaja töö turvalisemaks.
StrongPoint on välja töötanud tubakamüügi automatiseerimise lahenduse Vensafe, mis võimaldab tubakatooteid osta eraldi leti juures, sealhulgas iseteeninduskassas. Vensafe aitab Martšneko sõnul kaasa ka kaubandusfirma tööprotsesside tõhustamisele - ei ole vaja täiendavaid tubakatoodete riiuleid või infoletti, mida tuleks pidevalt kontrollida ja täita. Kõik see on asendatud automaatse süsteemiga, mis tunneb ära ja teatab, kui mõni toode on otsas. Klient saab spetsiaalse vöötkoodiga kviitungi ning ostetud tooted väljastatakse pärast koodi skaneerimist vastavas seadmes, mis on tavaliselt paigaldatud müügialast väljapoole. See tähendab, et samal ajal vähendab lahendus ka tubakatoodete avalikku nähtavust.
StrongPointi arvutuste kohaselt vähendab tubakatoodete müügi automatiseerimislahendus kaupluse töötajate tööaja kulu keskmiselt 4000 tundi aastas.
Tehisintellekti abil kadude vähendamine
Kiireima ja mugavaima ostuteekonna tagamiseks areneb iseteenindus üha edasi: näiteks saab iseteeninduskassade tootetuvastust kiirendada tehisintellektil põhineva masinnägemistehnoloogia abil.
StrongPoint on saanud paljudelt jaemüügifirmadelt tagasisidet, et äsjase majanduslanguse tõttu on poodidesse naasnud üks jaemüügi peavalu, mis on aastaid olnud tagaplaanil. See on vargused ja kaod. „Varguste tõusu toidab raske majanduslik olukord, professionaalsemad petturid püüavad ka iseteeninduskassade e-tehnoloogiaid üle kavaldada. Samas tehisintellekt, mis on varustatud masinnägemistehnoloogiaga, aitab seda probleemi lahendada. Tehnoloogia tuvastab erinevaid varguse stsenaariume ja püüdlusi iseteenindussüsteemist mööda minna. Näiteks, kui üritatakse lahkuda iseteeninduskassast kõiki kaupu skaneerimata või kallimate kaupade skaneerimise asemel valitakse menüüst odavamad asenduskaubad. Lihtsamalt öeldes "näeb" tehisintellekt, milliseid kaupu ja kui palju skaneeritakse ning aitab tuvastada menüüst valitud lahtiseid kaupu. See aitab jaemüüjatel vähendada vargustest tulenevaid kahjusid, samal ajal kiirendades ostude tegemist kliendi jaoks," selgitas Anton Martšenko.
Ka Vensafe-lahendus aitab kaasa varguste ennetamisele, sest seda saab rakendada ka teiste kallimate kaupade müügis, mida suurema tõenäosusega varastatakse nagu näiteks kosmeetika, raseerimisvahendid, vitamiinid ja patareid. Nii nagu tubakatoodete puhul, saaks ostja ka need kaubad kätte ainult väljaspool müügiala - automaadist, mis tähendab, et need on kaupluses varastele kättesaamatud.
"Tehnoloogia jaemüügisektoris areneb pidevalt ja ma ei kahtle, et paljud tunnevad huvi, milliseid uusi tehnoloogiaid saab veel kauplustes rakendada. Tänaseni on ostjad kauplustes kogenud vaid ostuprotsessi automatiseerimist, aga lähiaastatel võetakse kindlasti käiku rohkelt tehisintellekti kasutusvõimalusi ka teistes ostuetappides," ennustab Anton Martšenko.
Seotud lood
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.