21 september 2017
Jaga lugu:

Mida on Eesti kaupmeestel õppida USA kaubandushiiglaste allakäigust?

Advokaadibüroo Ellex Raidla partner ja kaubanduse valdkonna juht Risto Vahimets jagab mõtteid, mida on Eesti kaupmeestel õppida USA kaubandushiiglaste allakäigust ja mida nad ise saaksid paremini ära teha.

Teisipäeval kihas USA meedia uudisest, et maailma suurim ja USAs ikoonilise tähendusega Toys R’ Us mänguasjapood esitas pankrotiavalduse, millega soovib ettevõte restruktureerida oma tänaseks 5 miljardi dollarini ulatuvat võlakoormat. 1600 poe ja enam kui 64 000 töötajaga poekett pidi raske otsuse langetama vahetult enne jõuluhooaega, et suuta võimaliku restruktureerimise abil siiski käibemahte kasvatada ja raskest olukorrast välja tulla.

Tegemist on taas ühe jõulise näitega nn brick and mortar (eestikeeles füüsilisi kauplusi omav) tüüpi poeketist, kes ei ole suutnud oma äristrateegias ette näha sedavõrd jõulist e-poodide pealetungi ning on aastate jooksul teinud suuremahulisi investeeringuid oma poodide ehitamisse.

Praeguseks on Toys R’ Us´ile suudetud leida JPMorgan Chase´i ja grupi laenuandjate toel 3 miljardi dollari suuruses mahus finantseerimisallikaid, mistõttu saab pood katta tarnijate ja töötajate ees olevad võlad ning hetkel oma tegevust jätkata.

USAs on viimase paari aasta jooksul suletud tuhandeid suurte jaekettide kauplusi (sh sadu poode ka näiteks tuntud moekettide poolt nagu Macy´s ja Sears) ja baasprobleemina on tegemist sama temaatikaga – suure võlakoorma taustal ei ole õigel hetkel suudetud tunnetada e-poodide võimsat pealetungi.

Eesti kaupmeestel on gigantide vigadest võimalik vaid õppida ja ettenägelikum olla – olgu selleks siis füüsiliste poodide müümine näiteks fondidele, küberturvalise e-poe ehitamine või aegsasti tehtud strateegiline valik, millised kaubagrupid jäävad nö poeleti kaubaks ja millised liiguvad peatselt pea täielikult e-poodide lettidele.

Nende järeldustega on ka meie kaupmeestel toimetamist küll. Üks valik on ise siseneda e-kaubandusärisse. Kindlasti on selle näol tegemist suure väljakutsega, kuna e-kaubandus on juba olemuslikult globaalne ning nii sisenetakse automaatselt ka globaalsesse konkurentsi. Teise valikuna võib oma brick and mortar kontseptsioone ette valmistada pidamaks vastu e-kaubanduse tugevale survele (sh nt kaubagrupid, teeninduse tase ning emotsionaalsus, mida internet ei võimalda).

Autor: Risto Vahimets, advokaadibüroo Ellex Raidla

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee