Pille Ivask • 4. detsember 2018
Jaga lugu:

Kaupmehi ärritavad Facebookis äritsejad

Spordipoe Popsport! omanik Tarmo Kajandi leiab, et Facebooki gruppides uute asjadega äritsemine on läinud üle igasuguse piiri ja sisuliselt on see varjatud ettevõtlus.

Popsport! Tallinnas Mustamäe keskuses.
Popsport! Tallinnas Mustamäe keskuses.  Foto: Liis Treimann

Kujutage ette, et teil on spordipood. Seate rõivad stangele rippuma ning kliente ootama. Klient saabub, sikutab jope stangelt ja suundub kabiini seda proovima. Pärast proovimist viib klient asja aga rahulolevalt tagasi, silmitseb seda veel kord ning lahkub poest.

Umbes niisuguseid kogemusi klientidega on spordipoe Popsport! omanikul Tarmo Kajandil üksjagu.

Kuigi igal inimesel on asja ostmata jätmiseks oma põhjus, on need suures plaanis saanud jagada kahte kategooriasse: asi kas ei passi selga või pole hind sobilik. Viimasel aastal-paaril on siia lisandunud ka kolmas põhjus: Facebookist saab palju odavamalt. Kui veel mõne aja eest see ettevõtjate äri ei seganud, on asi Kajandi sõnul hakanud ületama kriitilist piiri ning kontrollimatult müüakse igasugust kaupa.

"Jaekaubandus on nagu proovikabiin," ütles Kajandi, kes on Facebookis toimuvat äritegevust terasemalt jälginud terve novembrikuu. Odava hinna nimel on ostja valmis ostma kaupa, mis saadetakse seejärel pakiautomaatidesse või antakse üle tanklates, kirjeldab ta.

Varjatud ettevõtlus

Facebookis on hulgaliselt ostu- ja müügigruppe, kus käib tihe igapäevane kauplemine. Näiteks on Didriksonsi brändi jopede müügile keskenduvas grupis enam kui 30 000 liiget. Välja on kujunenud müüjad, kes teevad sageli suurtellimusi: selle jaoks teeb müüja postituse koos jopedega, mida pakutakse. Huvilised saavad nii kommentaarides kui ka kauplejale otse kirjutada, mis suuruses mudelit nad soovivad ja kuhu raha kanda. Ettemaksuks küsitakse reeglina kogu ostusumma.

Kõige selle juures on siiski oluline rõhutada, et grupis ei müüda üksnes uusi asju. Kui keegi soovib oma kasutatud asju müüa, on see igati lubatud ning seaduslik. Küll aga rõhutab Kajandi, et tegelikult käib Facebooki grupis kogu müügitrall siiski pigem uue kauba ümber.

Sellel äril on kaks aspekti. Ühelt poolt ei saa tarbijale ette heita, et ta tahab soovitud asja võimalikult soodsalt osta. Teisalt tekib aga küsimus, kas seesugune äritegevus pole varjatud ettevõtlus ja mida sel juhul ette võtma peaks. Kajandi on tutvunud ka Facebooki gruppides tegutsevate aktiivsemate müüjate profiilidega ning kinnitab, et tegu pole ettevõtjate, vaid eraisikutega.

Loe Äripäevast, kuidas kommenteerivad tekkinud olukorda maksuamet, tarbijakaitseamet ja Didriksoni toodete ametlik maaletooja.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt