Autor: Nele Peil • 16. august 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Lidl hoiab meeled pinevil

Kaupmeeste Liidu tegevjuht Nele Peil
Foto: erakogu
Kõik jaekaubandusturu osalised ootavad Lidli saabumist ja arutavad, kui palju ja kelle tarbijaid Lidl endale suudab meelitada, kirjutab Kaupmeeste Liidu tegevjuht Nele Peil.

Toidu-ja esmatarbekaupade segmendis kasvasid müügitulud eelmisel aastal keskmiselt 3,5%, ehitusmaterjalide sektoris 7%, rõivaste ja jalatsite müügis 8%. Juba mitmendat aastat järjest edestas tarbimise kasv üldist majanduskasvu ning kaubandus oli olulisemaid majanduskasvu mootoreid. Sisetarbimise tõus on omakorda loonud kaubandussektorile vahendeid investeerida ja töötasusid suurendada.

Üldiselt liigub jaekaubandus innovatsiooniga kiiresti edasi. Kaupluste keskkonnad muutuvad tänapäevasemaks, e-poode arendatakse ja laiendatakse, rohkem tarbijaid on valmis tasuma viipemaksega, kasutama nutikassat. Peagi on oodata mobiilimakseid. Kaupmehed teevad pingutusi, et tarbijad oleksid rahul, ostukogemus oleks võimalikult mugav ja nende juurde tuldaks tagasi. Palju on panustatud logistikasse ja ITsse. Suured ketid on viimase paari aastaga ehitanud muljetavaldavad logistikakeskused Tallinna lähistele.

Kõva konkurents

Oluline märksõna on palgasurve. Kaubandussektoris on töötasud, sh müüjate omad kasvanud aastaga keskmiselt 8% juba paari aasta jooksul. Samal ajal on kaubandussektor Eesti suurim tööandja. Üle 80 000 inimese töötab kaubanduses, neist üle 20 000 poemüüjana.

Samal ajal on kaubandus töötleva tööstuse järel suurima tööjõupuudusega sektor Eestis ning see sunnib kaupmehi automatiseerima, tööd efektiivistama, palku tõstma ning leidlikult ja paindlikult värbama. Abi oleks kindlasti ka võõrtööjõu enama kasutamise võimalusest.

Avaldatud majandusaasta aruannete numbrid räägivad, et suured jaeketid hoiavad positsioone ning veidi on õnnestunud kasvada peaaegu kõigil. Viimastel aastatel on toidu- ja esmatarbekaupade sektoris müügitulu kasv keskmiselt 3% aastas.

Sellest rohkem kasvas 2016. aastal turuliider Coop, kes sisenes hiljuti ka finantsteenuste valdkonda. Samuti Selver ja suurtest kettidest suurima käibekasvu teinud Rimi.

Juba aastaid iseloomustab jaeturgu väga tihe konkurents: kette on rohkelt ja uusi kliente püütakse võita nii uute kaupluste avamise kui seniste renoveerimisega. Suurem konkurents tähendab tarbijatele soodsaid hindu ja laia tootevalikut.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757