Autor: Kaubandus.ee • 12. veebruar 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

MTA: salasigarettide müügi taga võib olla kuritegelik ahel

Foto: kuvatõmmis
Kogu Euroopa Liidus tekib salasigarettide käitlemisest igal aastal kokku umbes 10 miljardit eurot kahju. Salasigarettide tõkestamine on nii maksu- ja tolliameti (MTA) kui ka ELi ülene prioriteet kuritegevuse vastases võitluses järgmisteks aastateks.

Maksu- ja tolliamet avastas 2017. aastal kokku 15,4 miljonit ebaseaduslikult Eestisse toimetatud salasigaretti ning esialgse prognoosi kohaselt võib salasigarettide poolt mullu tekitatud aktsiisikahju ulatuda 30 miljoni euroni.

MTA peadirektori asetäitja Rivo Reitmanni sõnul kannab Eesti kui ELi välispiiri äärne riik olulist vastutust ELi inimeste tervise ja majanduse kaitsmisel ning üheks ohustavaks teguriks siinjuures on salasigarettide kaubandus. „Eesti on paljuski transiitriik salasigarettide teel ELi turule, kuid osa salasigarette müüakse ka siin. Viimaste andmete järgi oli salasigarettide osakaal Eesti siseturul ligikaudu 15 protsenti, mille müügist tekkinud tulu kahjustab ausat konkurentsi,“ rääkis Reitmann. „Ainult järelevalve ning siia saabuvate salasigarettide avastamisega me salasigarette turult päris välja juurida ei suuda, selleks on vaja ka inimeste abi.“

MTA alustas täna koostöös Philip Morris Eestiga salakaubanduse vastast kampaaniat, mille eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust ja juhtida tähelepanu salasigarettide müügi taga peituvale kuritegelikule ahelale. „Salasigarettide müügiahelat iseloomustab tavapärane kuritegeliku ahela struktuur, kus kõige rohkem teenivad salakauba müügist ahela tipus olevad kurjategijad, kasutades ära hierarhias madalamal astmel tegutsevaid müüjaid. Nagu muudki kurjategijate võrgustikud, tegutsevad ka salasigarettide müüjad konspireeritult,“ lisas Reitmann.

Philip Morris Baltikumi juhi Mindaugas Dacys sõnul on pikaajaline koostöö salaturuvastases võitluses Philip Morrise ning Eesti Maksu- ja Tolliameti vahel näidanud ameti pühendumust ja tööd salasigarettide kaubanduse vastases võitluses. „Siiski on salasigarettide osakaal 15% ja jätkuvalt probleem ausatele ettevõtjatele ning valitsusele, kes kaotab maksutulu. Salakaubandus vajab tähelepanu ja avalikkuse parem informeeritus ning toetus mängivad olulist osa illegaalse tegevuse vähendamisel.“

Kampaania eesmärk on aidata luua olukord, kus kellegi jaoks ei tuleks uudisena see, et salasigarettide ahelas turustatakse ka järgi tehtud sigarette, milles sisalduva üle puudub igasugune kontroll, salasigaretid on kättesaadavad ka alaealistele ning kurjategijatele liikunud raha võrra jäävad riigi poolt pakutavad teenused arendamata.

„Kuid ennekõike tahame teavituse abil anda edasi sõnumi, et salasigarettide müük on reeglina seotud organiseeritud kuritegevusega ning müügikohad võivad kaasa tuua kuritegevuse kasvu naabruskonnas. Seetõttu on oluline, et inimesed seda märkaksid ja meile ka sellest teada annaksid,“ rääkis Reitmann.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757