Autor: Maarit Eerme • 30. november 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

2019. aasta globaalsed jaemüügitrendid

IGD Retail Analysis toob välja 5 trendi, mis pakuvad jaemüügi ja tootjate turul hulgaliselt uusi lahedusi.

Andmed näitavad teed

Käibe tõstmiseks ja kliendirahuolu suurendamiseks hakkavad jaemüüjad kasutama üha täpsemat kauplusepõhist kliendiandmete analüüsi, tehisintellekti ja masinõpet. Selleks, et teha üha nutikamaid otsuseid ja optimeerida laoseise, kogutakse ja töödeldakse veelgi rohkem andmeid selle kohta, milline kaup müüb hästi ning kes seda ostab ja mis kaupluses. Seejuures hakkab osasid otsuseid tegema ainult tehisintelligent.

Tehisintellekti võimaluste paremaks ärakasutamiseks hakkavad jaemüüjad ja tootjad jagama omavahel rohkem andmeid ja parandavad koostööd tarbijakampaaniate läbiviimisel.

Heategevus on hea äri

2019. aasta üheks märksõnaks on ka see, et jaemüüjad ja brändid püüavad veelgi rohkem eristuda ja rõhutada seejuures säästlikkuse tähtsust.

Eesmärgiks on näidata kliendile, et ettevõte kaitseb kliendile olulisi väärtusi ja peab heategevust sama tähtsaks nagu kasumit.

Uuenduslikud jaemüüjad ja tootjad mõtlevad aktiivselt sellele, kuidas vähendada oma ökoloogilist jalajälge ja veelgi paremini propageerida säästlikku mõtteviisi. Näiteks Marks&Spencer kavatseb 2025. aastaks muutuda globaalselt eelistatud jaemüüjaks nende klientide jaoks, kes järgivad säästva eluviisi põhimõtteid. Eesmärgiks on positiivselt mõjutada keskkonda ja ühiskonda, luua kvalitatiivselt uus kuvand ning suurendada seeläbi kliendilojaalsust.

Jae- ja veebikaubanduse ühtesulandumine

Vaatamata e-kaubanduse kiirele kasvule on füüsilisel kauplusel võrreldes veebipoega endiselt mitmeid olulisi eeliseid, nt võimalus vahetult tutvuda tootega, impulssostud ja ostlemisvajaduse rahuldamine.

Oleme kindlad, et 2019. aastal püüavad jaemüüjad neid eeliseid veelgi paremini ära kasutada. Selleks võetakse kasutusele rakendused, mis aitavad kliendil toodet kauplusest kiiremini üles leida, pakuvad talle riiuli ees lisateavet toote kohta ja võimaldavad teha kliendile personaalseid allahindlusi ja lisasoodustusi.

Tarbija ostukogemuse parandamiseks võetakse kasutusele tehnoloogia, mis tõhustab veelgi laovarude haldamist ning muudab ostuprotsessi kiiremaks ja sujuvamaks.

Sam's Club Now - Need Walmarti kontserni kuuluvad uudsed kõrgtehnoloogilised jaekauplused võimaldavad jaemüüjal testida uusimat tehnoloogiat ja tõhustada jooksvalt toodete väljapanekut kaupluses. Muuhulgas on kliendi käsutuses häälotsingut ja navigeerimist toetav mobiiläpp, mis kuvab ekraanile kliendi poolt soovitud toote asukoha.

Aidake mul olla terve

Enamik tarbijaid soovivad hästi süüa ja elada, kuid sageli jääbki see ainult sooviks. On selge, et tarbijad muutuvad üha terviseteadlikumaks ja et jaemüüjate ja tarnijate prioriteediks peab olema toetada tarbijat selles, et ta näeks hea välja ja tunneks end hästi.

Sellega seoses hakkab üha rohkem jaemüüjaid tõstma klientide teadlikkust sellest, kuidas elada tervislikumalt, ja neid motiveerima.

Jaemüüjad muutuvad ka üha leidlikumaks tarbijate ja nende käitumise suunamisel.

Eesmärgiks on tarbijaid motiveerida ja mõjutada neid alateadlikult tegema ostuotsuseid, mis toetavad tervislikku eluviisi.

Näiteks Türgi jaemüüja Migros pakub ostjale tervisliku eluviisi soovitusena individuaalseid allahindlusi selle toidurühma toodetest, mida klient vajab, kuid millest tal on puudus.

Foto: Maarit Eerme

Ükskõik kus ja ükskõik mis ajal

2019. aasta jooksul peaksid turule jõudma uuenduslikud personaalsed kaubanduslahendused, mis muudavad turustamise ühe täpsemaks ja teevad ostlemise veelgi personaalsemaks, kiiremaks ja mugavamaks.

Kogu ostlemine muutub sujuvaks ja asukohast sõltumatuks. Kauba ostmiseks ei pea tarbija enam külastama jaemüüja veebipoodi, vaid ta saab lisada kaupu ostukorvi ükskõik kus, näiteks lehitsedes digiseadmest ajakirju, vaadates videoklippe või telerit.

Selle trendi üheks näiteks on Facebooki platvorm Marketplace, kus üksikisikud saavad osta ja müüa asju. See C2C ehk tarbijalt-tarbijale kaubandus on eriti populaarne Aasias, olles nn sotsiaalses kaubanduses võtmerollis.

Kokkuvõtteks

2019. aasta kõige suurem trend on kahtlemata kiirete ja radikaalsete muutuste jätkumine, eriti toidutööstuses ja -kaubanduses. Nende muutuste taga on uudne tehnoloogia, mille arengut juhivad kliendiootused ja –vajadused.

Kas suudate nende muutustega sammu pidada või isegi neid suunata? Kas teie täiustatud või uued lahendused pakuvad klientidele seda, mida nad soovivad ja kui nad seda soovivad (või isegi varem?)

Valik on tegelikult lihtne, sest selle arengu tulemused on jaemüüja unistus - rohkem kliente, läbimüügi kasv ja suurem kliendilojaalsus.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757