• 06.01.16, 09:35
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Masinad tungivad toidupoodi

Eesti kaubanduses hakatakse järjest rohkem kasutama automatiseerimist, et saada konkurentsieelist, kirjutab Selveri kommunikatsioonijuht Erkki Erilaid.
Selveri kommunikatsioonijuht Erkki Erilaid
  • Selveri kommunikatsioonijuht Erkki Erilaid Foto: Erakogu
Kui räägitakse robotitest ja tööprotsesside automatiseerimisest, siis mõeldakse ennekõike tootmist. Tootmisliinid ja robotid asendavad aina enam inimtööjõudu ja ehkki uuendused on investeeringumahukad, siis protsesside automatiseerimine muudab töö efektiivsemaks ja annab konkurentsieelise.
Kaubanduses automatiseeritakse samuti tööprotsesse. Jaekaubanduses on Eestis hõivatud üle 40 000 inimese. See on väga suur hulk töökäsi müügisaalis, laos ja kassades, kelle töökoormust saab vähendada tänu innovatsioonile. Eesti kaubanduses pole küll protsesside automatiseeri­mine olnud nii jõuline kui suurema tööjõukuluga riikides, kuid see muutub kiiresti.
Selverites on automatiseerimine kõige nähtavam iseteeninduskassades. Automatiseeritud süsteem hoiab kokku töötunde kassades ja kliendid pääsevad järjekordades seismisest. Selveri esimene iseteeninduskassa võeti kasutusele 2011. aasta kevadel, praegu on need kasutusel 20 kaupluses ning neid kasutab iga päev üle 20 000 kliendi.
Kiirus suureneb
Üheks valdkonnaks, kus automatiseerime protsessi, on kaupade tellimus. Tellimisprotsess on kaupluse toimimisel oluline, sest kliendid ei andesta tühje riiuleid. Kaup peab suures kaupluseketis liikuma kiirelt ja olema paindlikult juhitav, teave kauba liikumise kohta peab olema jälgitav kogu tarneahela puhul. Tarkvaralahendustes oleme võtnud kasutusele järk-järgult tellimissoovituste lahendust (smart planning), kus programm genereerib toodetele tellimissoovitusi, mida kasutaja saab vajadusel üle vaadata või korrigeerida, edasi toimub automaatne valideerimine ja tarnijale edastamine.
Majandustarkvaras oleme juurutanud elektroonilise kaubaarvete automatiseeritud sisestamise protsessi, mis on vähendanud vajadust raamatupidamise teenusele. Samuti on automatiseeritud elektrooniline andmevahetus: müügi- ja laoraportite ja tellimuste edastamine toimub ilma kasutaja sekkumiseta.
Mõistlikum ajakasutus
Kasutame automatiseeritud toiminguid muudes tarkvaralahendustes eesmärgiga rutiinsemad ja ajakulukamad toimingud kasutajatelt ära võtta, mis võimaldab keskenduda sisulisele tööle, milles automaatika ei saa nii palju inimest asendada. IT-lahendustes oleme automatiseerinud protsesse, kus kasutajad teevad päevast päeva sama toimingut ja kulutavad sellele ebamõistlikult palju aega.
Automatiseerimine mõistagi jätkub. Kasutatakse rohkem iseteeninduskassasid, lisanduvad elektroonilised hinnasildid ja ilmselt tulevad tulevikus ka automatiseeritud lahendused riiulite täitmiseks
Autor: Erkki Erilaid

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 12.12.24, 10:12
DSV müügijuht: meie kolm tugisammast on meie meeskond, meie IT ja meie kliendid
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele