Autorid: Finestmedia, Finestmedia e-kaubanduse valdkonna juht Martin Lond • 1. juuni 2022

Millega paistab silma keskmine Eesti internetipood?

Finestmedia e-kaubanduse valdkonna juht Martin Lond.
FinestCommerce juht Martin Lond analüüsis 33 Eesti kõige kasutajasõbralikumaks e-poeks kandideerinud veebikauplust ning lõi selle põhjal keskmise internetipoe profiili. Järgnevas artiklis vaatleme lähemalt, millega keskmine e-pood silma hakkab.

Keskmine e-pood kasutab platvormina nii-öelda karbitoodet (näiteks Woo. Magento), mis on majutatud enda poolt valitud partneri juurde. Spetsiaalselt kaupluse jaoks ehitatud platvorm ja SaaS (näiteks Shopify) lahendus pole kuigi levinud.

Kellele ja mida müüakse?

Peamiselt müüb keskmine e-pood tehnikakaupa, aga ka toitu ning aiakaupa. Oma füüsilises kaupluses ning e-poes teenindab ta ainult Eesti turult pärit era- ja äriklienti. Poe sortimendis on üle kümne tuhande toote, mis kõik asuvad kaupluse laos kohal. Kaupluse võrdlemisi suur sortiment ei muutu hooajaliselt, vaid koosneb peamiselt ainult tavatoodetest. Seega pole variatsiooniga ega digitaalseid tooteid.

Keskmine e-pood ei kasuta miinusesse müümise loogikat (backorder) ning kuna kõik tooted asuvad oma laos, siis ei kasutata dropshippingu mudelit.

Tooteinfo – kuidas ja kes haldab andmeid?

On märgata, et enamasti kasutatakse majandustarkvara (ERP) ning selles süsteemis hoitakse peamiselt toote metainfot, nt tootekoode ja -infot, aga ka hindu, hinnakirju, laoseise, tellimusi ja kliente. ERPis hallatakse toote põhiinfot ning lisaks ka atribuute, mis on e-poe filtrite aluseks. Sama süsteem saadab kliendile välja ka arveid ning hoiustab rikastatud tooteinfot – toodete manused, kirjeldused, atribuudid, tõlked, pildid ja videod.

Kindlasti tuleb mainida, et rikastatud tooteinfo ei sobi majandustarkvarasse ning see peaks hoopis asuma tooteinfo rikastamise tarkvaras ehk PIM-süsteemis. Positiivne on see, et 30% vastanutest siiski juba kasutab PIM-süsteemi.

Osa tooteinfot hallatakse ka e-poe platvormil. Näiteks kategooriapuu haldus, tooteinfo tõlked ning kogu pildihaldus on peamiselt e-poes. Tootefotod saadakse tavaliselt tootja või hankija käest, pildifailid nimetatakse ümber ning seotakse manuaalselt toodetega. Pilte vahetakse pigem harva – siis kui toode või pakend uueneb. Tootesoovitus pole personaliseeritud, vaid on staatilised.

Kuidas e-pood toimib?

Igapäevaselt hoiab ettevõttes e-poe teemadel silma peal üks kuni kolm töötajat ning kõikides arendus- ning hooldusküsimustes on palgatud arenduspartner.

Kõik liidestused vedajatega on tehtud kasutades valmis pluginaid. Kui tellimus on vedajale saadetud, siis saadakse läbi liidestuse tagasi jälgimiskood, kuid seda koodi lõppkliendile kuskil välja ei näidata.

Esile saab tuua sellegi, et otsingumootorina on kasutusel väline plugin, mis ei toeta eesti keele grammatikat ning kuhu on vaja seoste reeglid ise luua.

Tavaliselt on e-pood ja majandustarkvara liidestatud. Läbi liidestuse liiguvad tellimused, tooteinfo, hinnad ning laoseisud. Maksete osas on kasutusel kõikide pankadega tehtud liidestus, maksevärava lahendust ei kasutata.

Keskmise e-poe kirjeldus põhineb küsimustikul, millele vastasid 33 e-poodi 60 finalistist, kes kandideerisid e-kaubanduse UX konverentsi raames Eesti kõige kasutajasõbralikumateks e-poodideks ning ettekandel, mida Lond pidas samal konverentsil. Detailsemaid tulemusi saad lugeda siit.

Kui vajad abi planeeritava tooteinforikastamise keskkonna nõuete kaardistamisel või edukal juurutamisel, siis meie FinestCommerce`is oleme valmis Sind aitama. Vaata lähemalt meie kodulehelt.

Jaga lugu
Kaubandus.ee toetajad:
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Merilin MerilaKaubandus.ee toimetaja Tel: 5 105 933
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700