Üks levinumaid vigu on proovida kõiki tegevusi korraga: laieneda erinevatele turgudele ja siseneda neisse erinevate uute teenustega. Edukamad on olnud need e-poed, kes valivad korraga ühe sihtturu, kus huvi juba olemas – olgu selleks orgaaniline liiklus, sotsiaalmeedia kaasatus või kasvav tellimuste arv sellest riigist.

- DPD Eesti kommertsjuht Janek Kivimurd.
- Foto: DPD Eesti
Enam kui 20 Euroopa turul tegutsev ettevõte MakesYouLocal jagab oma kogemust, kuidas e-poed saaksid päriselt muutuda usutavalt kohalikuks.
“Kõige parem on alustada turult, kus kliendid on piltlikult öeldes juba ukse taga ehk seal on nõudlus sinu pakkumise järele olemas,” ütleb MakesYouLocali Baltimaade ja Poola partner ja tegevdirektor Donatas Gudelis. “Kui tarbijaskonna hulgas on valmisolek tooteid osta esialgu isegi väikestele takistustele vaatamata – milleks veel turgu testiva e-poe puhul võivad olla mitmed puuduvad tugiteenused, näiteks kohalikus keeles puuduv klienditeenindus –, on see märk, et lokaliseerimine tasub end siiski ära ja sellega tasub jõuliselt pihta hakata.”
Selline lähenemine vähendab riski ja loob realistliku testkeskkonna, kus saab katsetada edasisi samme: kommunikatsiooni, kohalikke makselahendusi ja tarnevõimekust.
Muutu kohalikuks, päriselt!
Veebilehekülje tõlkimine või sotsiaalmeedia kohalikku konteksti viimine on alles algus. Kohalik klient ootab, et kogu ostukogemus, alates makseviisidest kuni tagastusreegliteni oleks suupärane, loomulik, tuttav ja usaldusväärne.
MakesYouLocali kogemus näitab, et reklaamsõnumite ostudeks konverteerimine algab väikestest, kuid olulistest kohandustest oma tegevustes. Et uutel turgudel värskete klientide usaldust võita peab e-pood pakkuma kliendile kindlust: paigas peab olema selge tarneaeg, kohalike kullerpartnerite integratsioon ning kohalik ja kiirelt reageeriv klienditeenindus.
“Kui e-pood lisab tarnevalikusse usaldusväärse ja kohaliku partneri, tõstab see nii kliendi kindlustunnet kui ka korduvtellimusi,” ütleb DPD Eesti kommertsjuht Janek Kivimurd. „DPD tugev positsioon ja kaubamärgi lai tuntus, üle-Euroopaline võrgustik ja lai teenuste valik – alates ukselt-uksele tarnest kuni mugavate pakiautomaatideni – aitavad e-poodidel pakkuda igas riigis tuttavat ja sujuvat tarnekogemust. Hiljutisim DPD läbiviidud tarbijakäitumise uuring kinnitab, et kliendid kasutavad saadetiste kättesaamiseks rohkem kui üht tarneviisi. Pooled uuringus osalejatest kasutavad tavaliselt enam kui üht kättesaamisviisi, millest populaarseimad on pakiautomaadid ja kullervedu. See on meeldetuletus e-kaupmehele, et laienemiseks on mõistlik valida logistikapartner, kes vastab klientide ootustele ja käitumisharjumustele.“
Mitmel juhul e-poed alahindavad seda, kui palju mõjutab müüki see, kuidas ja millisel toonil oma klientidega suheldakse. Kui klient ei tunne, et teda mõistetakse, kipub ka usaldus kiirelt kaduma. MakesYouLocal pakub sihtriigis asuvaid klienditoe tiime, kes mitte ainult ei tõlgi vaid loob kohalikke olusid arvestava suhtluse, mis mõjub loomulikult ja vastavasse kultuuri sobivalt.
Tööriistad, mis lihtsustavad kasvu
Automatiseerimine ja tehnoloogilised tööriistad ei pea olema keerulised ja hirmutavad. Need aitavad väikestel ja keskmise suurusega e-poodidel hoida kontrolli all kasvavat töökoormust. Näiteks pakub MakesYouLocal laienevale ettevõttele lahendusi, mis aitavad koondada kohalikus keeles klienditeeninduse, tõlked sihtriigi erinevates kanalites ja kullerteenuse kliendile sujuvaks ja terviklikuks süsteemiks.
Hea näide MakesYouLocali koostööst on ka Sephoral, kelle klienditeeninduse automatiseerimine vähendas kulusid 25 protsendi võrra kvaliteedis kukkumata. Nutikad investeeringud võimaldavad e-poodidel mõnel juhul väga lihtsa vaevaga saavutada kiire kasv ja kulude kokkuhoid.
Väikeste ja keskmise suurusega e-poodide puhul on ressursid sageli piiratud, seega on olulisem teha sooritus korraga ühel turul hästi ja alles siis edasi liikuda. MakesYouLocali praktika tõestab, et laienemine ei tähenda alati riski võtmist. Tugev strateegia, mille keskmes on klient, toob üldiselt ka soovitud tulemused.
“Edu ei tule sellest, kui jõuad igale turule korraga,” ütleb MakesYouLocali Baltimaade ja Poola partner ja tegevdirektor Donatas Gudelis. “See tuleb sellest, kui mõistad, mis töötab ühel turul ja suudad seda süsteemselt korrata järgmisel turul.”
Olulised sammud, mida silmas pidada
Vii läbi huvianalüüs – kaardista, millistest riikidest pärineb orgaaniline liiklus ja esimesed uued tellimused, et valida sisenemiseks turg, kus päriselt huvi ka olemas
Kohanda põhilised ostutakistused – seadista kohalikud makseviisid, tarnevõimalused ja tagastusprotsess nõnda, et need vastaksid sihtturu ootustele
Lisa usaldust loov klienditugi – paku vajadusel kasvõi osalise tööajaga tuge kohalikus keeles, sest kiire ja arusaadav suhtlus mõjutab otseselt ostuotsusi
Kasuta olemasolevaid logistika- ja automaatikalahendusi – kasuta usaldusväärseid ja tuntud logistika- ja automaatikaplatvorme ning vali partnerid, kelle maine ja võrgustik toetavad sujuvad tarnekogemust
Mõõda, õpi ja korrigeeri – laienemine on protsess, kus reaalsete andmete põhjal saad teha pidevaid kohandusi ja täiendusi