Jaanuaris jätkus langustrendi aeglustumine jaekaubanduses. Sesoonsusest tulenevalt oli langus võrreldes detsembriga küll tuntav, kuid siiski väiksem kui aasta varem samal ajal, kirjutas majandusministeerium oma kommentaaris.
Statistikaameti andmetel vähenes jaanuaris jaemüük püsivhindades 10%, ulatudes 4 miljardi kroonini. Eelmise kuuga võrreldes kahanes müük 19%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu langes aastaga 7% (0,4 miljardi krooni võrra).
Majandusministeeriumi teatel on endiselt näha, et eraisikud eelistavad tarbimisele hoiustamist, aastaga on hoiuste maht kasvanud enam kui 1,6 miljardi krooni võrra. Seda hoolimata hoiuseintresside langusest, mis peaks motiveerima inimesi rohkem tarbima. Kui ebakindlus tuleviku suhtes hakkab alanema on oodata ka tarbimise kasvu kiirenemist, kuid selleks oleks vaja julgustavamaid uudiseid tööturult.
Osalt küll madalamast baastasemest tulenevalt on suurenenud nende kauplusegruppide arv, kus aastases võrdluses on müügimahud kasvanud. 2009. aasta jaanuariga võrreldes kasvas müük toidukaupadele, jookidele ja tubakatoodetele spetsialiseeritud kauplustes 24% ning farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük kasvas 6%. Müügitulu kasvas samades kauplusegruppides vastavalt 5,8% ja 3,5%.
Suhteliselt hästi püsib müük toidukaupade kauplustes, kus aastane vähenemine oli 6%. Samas hindade languse tõttu on ettevõtete müügitulu kahanenud ligi kümnendiku võrra. Tarbijate ostukorvis on kallimad tooted asendunud odavamatega ning usinamalt otsitakse sooduspakkumisi, mille pealt kaupmehed saavad väiksemaid marginaale.
Jaanuaris püsis nõrgana müük majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes, aastaga vähenesid mahud 19% võrra. Ettevõtete müügitulu ulatus 479 miljoni kroonini, mis oli aastatagusest enam kui viiendiku võrra väiksem. Selles kaupluste grupis jäi müügitulu alla poole miljardi krooni viimati 2005. aastal. Mõnevõrra edukamaks kujunes jaanuar tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüügis, mis vähenes aastaga 15%. Kokku müüsid viimati nimetatud segmendi ettevõtted kaupa veidi enam kui 200 miljoni krooni eest.
Nõrk nõudlus hoiab languses sõidukikaubanduse ettevõtete müüki. Aastaga vähenesid mahud 13%, mis oli siiski väikseim kukkumine alates eelmise aasta algusest. Ettevõtete müügitulu kahanes aastaga 16% võrra, mis oli samuti eelmise aasta keskmisest oluliselt väiksem kukkumine. Kõrged kütuse hinnad paisutavad mootorikütuse müügiga tegelevate ettevõtete müügitulu, tuues aastaga kaasa 22%-lise kasvu. Samas müügimahud püsivhindades kahanesid aastaga 17%. Kallim kütus ning majanduslangusest tingitud sõiduaktiivsuse vähenemine on seega kütuse tarbimisele tugevat mõju avaldanud.
Konjunktuuriinstituudi veebruaris korraldatud küsitluse kohaselt kasvas kaubanduse kindlustunde indikaator võrreldes jaanuariga kümne punkti võrra, saavutades kõrgeima taseme alates 2008. aasta oktoobrist. Oluliselt on paranenud ootused kaupade tellimuste ning müügi suhtes järgmise kolme kuu jooksul. Tarbijabaromeeter jäi jaanuariga samale tasemele. Madal baastase ja kaupmeeste paranenud ootused tuleviku suhtes annavad alust languse edasiseks pidurdumiseks jaekaubanduses järgnevatel kuudel.
Seotud lood
Advendikalendrid olid eelmisel sajandil peamiselt lastele turustatud viletsavõitu šokolaadiga kommikarbid, mille aknaid avati igal jõulueelsel päeval, lootuses leida kartongi tagant midagi erilist. Ehk oled tähele pannud, et advendikalendrite valik on poelettidel aga igal aastal järjest mitmekesisemaks muutunud. Oma minikingikogumikega on tulnud turule nii mänguasjatootjad, sokikaupmehed, küünlavalmistajad kui ka ilubrändid.
Enimloetud
1
Osanike vahel olid pikalt suured erimeelsused. “Terve linn teadis seda”
4
Esikoha võitja ei tahtnud öelda, kus nende pood asub
Hetkel kuum
Osanike vahel olid pikalt suured erimeelsused. “Terve linn teadis seda”
Kahel värskel juhil CV-s ühine Barboras töötamine
Omanik: keegi ei soovi pikalt pidada kahjumis äri
Tagasi Kaubandus esilehele