Autor: Ave Lepik • 23. mai 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tarbijakaitseamet: müüjad eksitavad sageli väärinfoga

Lisaks tootja või müüja antud müügigarantiile on tarbijal õigus esitada kahe aasta jooksul pretensioon. Paraku ei ole kõik müüjad nende mõistete erinevusest teadlikud ning eksitavad väärinfoga tarbijat.

Tarbijakaitseamet kontrollis aasta esimesel neljal kuul garantii ja pretensiooni esitamise kohta antavat teavet Eestimaa 317 müügikohas. Amet tuvastas rikkumisi ligi kümnel protsendil kontrollitud kauplustest.

Näiteks öeldi ühes kaupluses, et koerakostüümi kohta saab pretensiooni esitada 30 päeva jooksul. Teises kaupluses väitis müüja, et kümnele eurole allahinnatud käekoti kohta pretensiooni esitada ei saa. Kahel juhul ei olnud müüja pretensiooni esitamise õigusest üldse teadlik.

Võrreldes 2011. aasta kontrolliga on müüjate teadmised pretensioonist ja garantiist oluliselt kasvanud. Tookord oli rikkumisi 47 protsendil müügikohtadest. Möödunud aasta esimeses pooles oli rikkumisi 18 protsendil, eelmise aasta septembris aga kõigest ligi üheksal protsendil kontrollitud kauplustest.

Kõigi tänavu tuvastatud rikkumiste suhtes on tarbijakaitseamet alustanud menetlust.

Puudusega toote või teenuse puhul saab tarbija esitada ettevõttele pretensiooni kahe aasta jooksul alates ostetud toote või teenuse kättesaamisest. Inimesel on õigus nõuda lepingutingimustele mittevastava või tootmisveaga asja parandamist või asendamist uuega. Kui parandamine või asendamine ei ole võimalik, on õigus raha tagasi nõuda.

Garantii on aga kaupleja või tootja lubadus pakkuda teatud aja jooksul soodsamaid tingimusi, kui näeb ette seadusest tulenev kaheaastane pretensiooni esitamise õigus. Näiteks võib kaupleja pakkuda tarbijale asendustoodet garantiiremondi ajaks.

Ettevõtjate teadlikkuse tõstmiseks korraldab tarbijakaitseamet  Kuressaares 30. mail „Suunanäitaja“ koolitussarjas pretensiooni esitamise ja müügigarantii teemalise koolituse. See on kauplejatele suurepärane võimalus sel teemal oma teadmisi täiendada ja teeninduskvaliteeti tõsta.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757