Tarbijahinnaindeksi muutus oli 2017. aasta detsembris võrreldes novembriga -0,3% ja võrreldes 2016. aasta detsembriga 3,4%, teatab Statistikaamet.
- Piim, piimatooted ja munad on kallinenud 9,7% Foto: Raul Mee
Kaubad olid 2016. aasta detsembriga võrreldes 4,4% ja teenused 1,6% kallimad. Kaupade ja teenuste administratiivselt reguleeritavad hinnad on 2016. aasta detsembriga võrreldes tõusnud 6,5% ja mittereguleeritavad hinnad 2,6%.
2016. aasta detsembriga võrreldes mõjutas tarbijahinnaindeksit enim toidu 7% kallinemine, mis andis kogutõusust üle 40%. Piim, piimatooted ja munad on kallinenud 9,7%, puuvili 13,3% ja köögivili 10,7%. Alkohoolsete jookide ja tubaka kallinemine andis kogutõusust ligi veerandi, millest omakorda poole andis 25,4% kallinenud õlu. Mootorikütus andis kogutõusust seitsmendiku. Bensiin oli 9,6% ja diislikütus 9,9% kallim kui 2016. aasta detsembris. Toidukaupadest on 2016. aasta detsembriga võrreldes enim kallinenud või (43%), kartul (33%) ning külmutatud puuvili ja marjad (23%).
Novembriga võrreldes oli detsembris tarbijahinnaindeksi suurim mõjutaja soodusmüükidest tingitud alkohoolsete jookide 2,3% hinnalangus. Suuremat mõju kuumuutusele avaldasid veel eluasemeüüri 4,2% odavnemine, värske köögivilja 6% kallinemine ning mittealkohoolsete jookide odavnemise põhjustanud kohvi soodusmüügid.
Tarbijahinnaindeksi aastamuutuse suurimad mõjutajad olid toit ja mittealkohoolsed joogid, mis andsid kogutõusust ligi kaks viiendikku. Suurima panuse sellesse andsid 10,4% kallinenud piim, piimatooted ja munad. Mootorikütus ning alkohoolsed joogid ja tubakas andsid kogutõusust kumbki ligi viiendiku. Sealjuures kallinesid alkohoolsed joogid 8,4% ja tubakatooted 9,5%. Bensiin oli 12,8% ja diislikütus 14,7% kallim.
2017. aastal kallinesid eelmise aasta keskmisega võrreldes toidukaupadest enim või (33%), väherasvane piim (19,9%) ja kartul (15,7%).
Seotud lood
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.