Kriisi ajal üritavad ettevõtjad reklaami- ja turundusvõtetega äri elus hoida, kuid valed sammud võivad lõppeda trahvi või sunnirahaga.
TGS Balticu advokaadi Mari Anne Valbergi sõnul on järjest karmistuvad eriolukorra meetmed toonud kaasa paljude ettevõtete füüsilise sulgemise kohustuse või lahtiolekuaegade lühendamise. Selleks, et äril elu sees hoida, on paljud ärid asunud otsima lahendusi enda kaupade müümiseks ja turundamiseks veebis. Üha enam rõhutatakse toodete tarbimise vajalikkusele või kasulikkusele kriisi ajal.
"Sageli ei ole see õige. Reklaaminõuete järgimata jätmine võib aga ettevõttele kaasa tuua mitte ainult trahvi reklaami- ja tarbijakaitse reeglite rikkumise eest, vaid äärmuslikematel juhtudel lõppeda ka sunniraha määramisega eriolukorra nõuete järgimata jätmise tõttu," ütleb Valberg.
Advokaat annab soovitused, kuidas enda ettevõttele kriisi ajal hoogu sisse puhuda, ilma seadusega pahuksisse sattumata.
Väldi eksitavaid väiteid
Iga ettevõte tahaks öelda, et nende pakkumised on (kriisiaega arvestades) personaalsed ja tooted suunatud konkreetsetele klientidele. Sellegipoolest tuleks vältida turundussõnumeid, mis väidavad, et mingi pakkumine kehtib "ainult sulle" või et "kaupa jagub vaid kiirematele", kui tegelikkuses on kaupa piiramatus koguses või kui samasugused pakkumised kehtivad kõigile tarbijatele. Näiteks oleks õigem pakkumine sõnastada "kehtib ainult meie klientidele" juhul, kui sooduspakkumine on mõeldud näiteks ettevõtte kliendikaarti omavatele isikutele.
Samuti ei tohiks reklaami kujundamisel kiirustada. Viimasel ajal on asunud ringlusesse kiiruga kokku pandud reklaamtekstid, mis sisaldavad valefakte. Näiteks väidetakse tekstil suures kirjas, et toode on allahinnatud 50 protsenti, kuid tegelik hinnamuutus on 70 eurolt 50 eurole (märgitud väiksemas kirjas). Selline reklaam võib mõjutada tarbijat tegema otsust, mida ta tavaolukorras ei oleks teinud. Mõlema eelneva näite puhul võib tegemist olla ebaausa kauplemisvõttega, mis on keelatud.
Ära kasuta õigusvastaseid peibutusi
Meelelahutuskohtade sulgemine on kaasa toonud tarbijamängude leviku internetis. Kurioossematel juhtudel on ettevõtted selliste loosimise võidufondi lisanud näiteks alkohoolseid jooke. Paraku peab seadus tarbijamängu, loteriid või võistlust, mida juhistes, kirjelduses, reklaamis või mujal seostatakse alkohoolse joogiga või alkohoolse joogi kaubamärgiga, keelatud reklaamiks. Lisaks kohalduvad alkoholi reklaamile täiendavad reklaamiseaduse nõuded.
Lisaks laieneb eriolukorra täiendava meetmena kehtestatud nõue hoida inimestevahelist vahemaad vähemalt kahe meetri ulatuses põhimõtteliselt kõigile ruumidele. Seetõttu on ka keelatud teha üleskutseid, mis ahvatlevad rohkel hulgal ühte kohta minema ning on õigem korraldada kampaaniaid veebipoodides, reklaaminõudeid järgides. Kaupade kohaletoimetamiseks on võimalik kasutada olemasolevat kullerteenust või kaaluda enda ettevõtte ajutise ja – kriisiaja nõudeid arvestades – turvalise lahenduse loomist.
Ära kasuta kriisi enda kasuks ära
Mistahes ebaõige või eksitavalt avaldatud õige väide, mis petab või tõenäoliselt petab keskmist tarbijat, mille tulemusel tarbija otsustab kaupa või teenust osta, mida ta muul juhul ei oleks teinud, on rangelt keelatud. Seetõttu tuleks kauba reklaamis hoiduda väidetest, mille kohaselt on toode "parim lahendus kriisi ajaks", sest juba selline väide võib tarbijakäitumist moonutada.
Samuti ei ole väidete "parim", "super" jne kasutamine isegi soovitatav, sest seda, kas toode on ka tegelikult "parim", on üsna raske hinnata ning selline väide võib eksitada.
Kui ettevõtte hinnangul tasus toodet osta ka enne kriisiperioodi, siis tasukski reklaamis rõhutada toote häid omadusi, mille sobivus tarbijatele on tõendatud ja tõendatav.
Ole ettevaatlik võrdleva reklaamiga
Üha süvenev ebakindlus äri tuleviku puhul võib kannustada soovi näidata enda kaupa konkurentide toodetest paremana. Võrdluse kasutamine reklaamis ei ole keelatud, kuid võrdlus peab põhinema võrreldava kauba või teenuse ühel või mitmel asjakohasel, olulisel ja tõendataval tunnusel, mille hulgas võib olla ka hind.
Võrdlevuse aluseks olevaid tunnuseid peab ettevõtja olema vajadusel võimeline ka tõendama ning kindlasti ei tohi ka võrdlev reklaam eksitada ning vältida tuleks absoluutväidete esitamist kõigi asjaolude kohta olukorras, kus üleolek konkurentidega seisneb üksnes ühes elemendis. Seega enne, kui ettevõte asub avalikult väitma, et tema toode on turul soodsaim, tuleks kindlasti usaldusväärsetest allikatest üle kontrollida, kas see ka tegelikult nii on.
"Mõjuisikute" kasutamine ei vabasta vastutusest
Tarbijakaitseamet on juba pikemat aega jälginud sotsiaalmeedias toodete ja teenuste reklaamimist ning ei ole põhjust arvata, et eriolukorra kehtestamine kuidagi olukorda lihtsustaks.
Üldreegel on, et reklaamiks tuleb pidada mistahes teavet, mis tasu eest või tasuta kauba müügi suurendamise eesmärgil avalikustatud on. Seadus võimaldab vastutusele võtta nii reklaami tellija kui ka avalikustaja, mistõttu tuleks eriolukorda arvestades veel täpsemalt jälgida, millist infot sotsiaalmeediastaarid ettevõtte kaupade kohta jagavad.
Seotud lood
Advendikalendrid olid eelmisel sajandil peamiselt lastele turustatud viletsavõitu šokolaadiga kommikarbid, mille aknaid avati igal jõulueelsel päeval, lootuses leida kartongi tagant midagi erilist. Ehk oled tähele pannud, et advendikalendrite valik on poelettidel aga igal aastal järjest mitmekesisemaks muutunud. Oma minikingikogumikega on tulnud turule nii mänguasjatootjad, sokikaupmehed, küünlavalmistajad kui ka ilubrändid.
Enimloetud
3
PwC vandeaudiitorid: negatiivne omakapital ei ole vastavuses äriseadustikuga
5
Osanike vahel olid pikalt suured erimeelsused. “Terve linn teadis seda”
Viimased uudised
Kuidas tõsta automaatikaga kaupluses müügikäivet?
PwC vandeaudiitorid: negatiivne omakapital ei ole vastavuses äriseadustikuga
Hetkel kuum
Osanike vahel olid pikalt suured erimeelsused. “Terve linn teadis seda”
Kahel värskel juhil CV-s ühine Barboras töötamine
Omanik: keegi ei soovi pikalt pidada kahjumis äri
Tagasi Kaubandus esilehele