Autor: Margus Kastein • 29. oktoober 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Alkoholi miinimumhinna ideed tasub kaaluda

Alkoholi miinimumhinna kehtestamise idee on Kanadast ja Suurbritanniast alguse saanud üsna radikaalne initsiatiiv, mille eesmärk on vähendada arutute hindadega sooduspakkumisi jaekauplustes ning seeläbi piirata ostetavaid alkoholikoguseid, kirjutab Saku õlletehase juht Margus Kastein.

Suurbritannia on ajalooliselt üsna napsulembene maa, kus aastas joodud absoluutalkoholi kogus inimese kohta oli veel mõni aasta tagasi ligi 10 liitrit. Suurte kaubanduskettide vaheline konkurents on seal tekitanud olukorra, kus alkoholi kasutatakse ühe instrumendina kettidevahelises konkurentsis. Teisisõnu, hinnakampaaniad, kus tooteid pakutakse absurdselt odavalt, sageli alla ostuhinna, on seal pigem normiks kui erandiks.

Ka eestlased tarbivad alkoholi tugeval ­Euroopa keskmisel tasemel. Eesti Konjunktuuriinstituudi andmetel tarbiti Eestis mullu 10,6 liitrit absoluutalkoholi elaniku kohta aastas. Eesti tarbijad eristuvad aga keskmisest ­eurooplasest selle poolest, et meie joogikaardil moodustab tervelt 42% joodud absoluutalkoholist kange alkohol, alles seejärel õlu, vein ja teised joogid. Kange alkoholi osakaalu poolest tarbimises on eestlased uskumatuna kõlaval esimesel kohal Euroopas.

Kui Eestis tarbitaks kangeid ja lahjasid jooke samas proportsioonis Soomega, väheneks meie absoluutse alkoholi tarbimine 10,6 liitrilt ühe elaniku kohta 7,6 liitrile. Kohustuslik vanusekontroll ja Põhjamaade eeskujul kange alkoholi ostja eapiiri tõstmine 21. aastani oleksid tõhusad instrumendid kange alkoholi kättesaadavuse ja liigtarbimise vähendamiseks. Ühe punktina ongi need olemas sotsiaalministeeriumi ellu kutsutud riikliku alkoholipoliitika alusdokumendis, nn rohelises raamatus.

Alkoholi miinimumhinna mõjud on veel analüüsimata. Kas piirhind viib meid mõõduka tarbimiseni? Kanadas ja Suurbritannias on esimesed tulemused olemas, eelkõige püsiostjate seas. Liberaalse majandusvaate pooldajana leian, et selline samm oleks sekkumine vabasse konkurentsi. Aga kui küsimuseks on rahva tervis ja see samm aitaks absoluutalkoholi tarbimist vähendada, siis on ka kõnealune uudne idee kaalumist väärt.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757