Paabut: müügimahtude kasv jaekaubanduses jätkub

Turistid kasvatavad Eesti jaekaubanduse mahtusid ning oma osa annab ka paranev olukord tööturul, kommenteeris Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut täna avaldatud jaekaubandusettevõtete statistikat.

Järgneb Annika Paabuti kommentaar:

Statistikaameti andmetel kasvas jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük septembris püsihindades 4,4%. Tugevat kasvu näitasid jätkuvalt toidukaupade, jookide ja tubakatoodete jaemüük spetsialiseeritud kauplustes (püsihindades 26,5%) ja jaemüük muudes spetsialiseerimata kauplustes (15,4%).

Majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide jaemüügi kasv püsihindades septembris pisut aeglustus (8,4%), mis võib olla tingitud ühelt poolt sesoonsetest teguritest (eluasemeid renoveeritakse enamasti just suvekuudel). Teisalt, ei ole väheoluline asjaolu, et septembris lisandus paljude majapidamiste kuludesse juba ka küttekulu, mis survestab omakorda majapidamiste eelarvet ning kahandab võimet jooksvatest kuludest tarbida.

Jaemüügi kasv spetsialiseerimata kauplustes, kus ülekaalus toidukaubad, oli võrreldes eelnevate kuudega oluliselt kiirem (püsihindades 3,5%, augustis 1,2%). Nagu statistikaameti pressiteates ka öeldud, on ilmselt siin oma osa koolialgusega seotud soodusmüükidel. Ka võivad tarbijate suuremad kulutused riietele ja jalatsitele olla tingitud just kooli algusest (püsihindades kasvas riiete ja jalatsite jaemüük septembris 3,2%).

Samas on aastakasv võrreldes eelmise aasta septembris asetleidnud aastakasvuga oluliselt tagasihoidlikum (eelmisel aastal kasvas riiete ja jalatsite jaemüük septembris püsihindades 9,9%), mis võib viidata asjaolule, et on kasvanud majapidamiste hulk, kellel on üha raskem ots-otsaga kokku tulla. See tähendab, et üha vähematel leibkondadel jätkub raha rohkemaks kui sundkulutusteks (st kulutused toidule, eluasemele, transpordile). Viimast kinnitab ka kasutatud kaupade kaupluste jaemüügi mahtud tugev kasv – püsihindades on neis kauplustes selle aasta esimese üheksa kuuga jaemüük kasvanud keskmiselt veidi enam kui 30%.

Kohalike kaupluste hinnatase on aga mitmete majapidamiste jaoks liiga kõrge ning seda peegeldab jaemüügimahtude kasv interneti ja posti teel (esimese üheksa kuuga kasvas müügimaht keskmiselt 19%).

Jaekaubanduse kasv jätkub ka aasta teises pooles ning osalt mõjutab seda jätkuv turistide sissevool ning teisalt paranenud olukord tööturul. Jaekaubanduse müügimahtusid võivad aga negatiivselt mõjutada ettevõtete värbamisotsused – töökohtade loomine võib olla oodatust kesisem, kuna määramatus seoses üldise teadmatusega euroala võlakriisi lahendustega on kasvanud ning seetõttu ei ole ettevõtjad nii altid uusi töötajaid värbama, palku tõstma (ega investeerima). See aga mõjutab kohalike elanike ostujõudu ning seeläbi ka jaekaubanduse müügimahtusid.

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Jaekaubandus – kas valida jäik või paindlik laoarvestuse meetod?

Kaalutud keskmine kui lihtsamini hallatav meetod jaekaubanduses, on enam levinud kui FiFO, sest võimaldab lihtsustatud laoliikumist ning kiire jaemüügi puhul üliolulist miinusesse müüki.

Majandustarkvara Profit – kõik mida ettevõtte juhtimiseks vajad

Majandustarkvara Profit pakub oma klientidele tasuta tarkvarauuendusi ja kasutajatuge, mis tähendab, et Profiti kliendid täiendavate lisakulutustega arvestama ei pea ning saavad alati töötada kõige kaasaegsema tarkvaraversiooniga. 

Blogid

Statistika

Käsi­raamatud