Autor: Hando Sinisalu • 9. veebruar 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

eBay: Eesti e-kaupmeeste tulevik on piiriülene kaubandus

eBay Ida-Euroopa ja Venemaa regiooni peadirektor Ilya Kretov
Foto: erakogu
Tulevik seisneb erinevate turgude vahelistes tihedates sidemetes ja riiklike ning kohalike piiride ületamises, rääkis eBay Ida-Euroopa ja Venemaa regiooni peadirektor Ilya Kretov ning lisas, et praegu tegeleb kõigest 2% Ida-Euroopa väikestest ja keskmise suurusega ettevõtetest ekspordiga.

Küsimustele vastab eBay Ida- Euroopa ja Venemaa regiooni peadirektor Ilya Kretov.

Millised on e-kaubanduse põhitrendid meie regioonis 2018. aastal? Kui palju need erinevad Lääne-Euroopast, USAst ja Hiinast?

Meie äri põhitrendiks meie regioonis on see, et siin keskendutakse ülemaailmsele kaubandusele, mitte kohalikule, mis on täpselt vastand eBay ärimudelile Lääne-Euroopas ja USAs, kus kohalik kaubandus moodustab põhiosa. Seetõttu keskendub meie tiim väikese ja keskmise suurusega eksportijatele (VKE). VKEd on Euroopa majanduse tuum, moodustades 99% kogu äridest Euroopa Liidus.

Selle regiooni arenevaks trendiks on piiriülene kaubandus. Vaadates statistikat näeme kahekohalist kasvuprotsenti mitte ainult online müügis, vaid piiriüleses e-kaubanduses.

E-kaubandus ei ole enam tulevik, see on olevik ja on kindel, et see areneb järgmise viie aasta jooksul edasi ja on veel pikk tee minna, sest kõigest 2% Ida-Euroopa VKE’dest tegelevad piiriülese kaubandusega võrreldes 8% ettevõtetega Lääne-Euroopas.

Tulevik seisneb erinevate turgude vahelistes tihedates sidemetes ja riiklike ning kohalike piiride ületamises, selleks et kasvada ja areneda kiiremini kasutades kogemusi kogu maailmast ning saades seeläbi osaks globaalsest e-kaubandusest.

15. veebruaril toimuvale Baltic E-Commerce Summitile toob Omniva ebay Russia ettevõtete toote-  ja turundusjuht Maxim Uvarovi, kes räägib konverentsil sellest, kuidas saada edukaks eksportijaks eBays. 

Vaata ka kogu konverentsi kava ning registreeru kohe!

Millised on peamised arenguplaanid eBays aastal 2018? Mis on kõige põnevamad asjad, mille kallal te praegu töötate?

Nagu varasemalt öeldud, keskendub meie tiim piiriülestele müüjatele regioonis. Selle pärast pingutame praegu välismaale müümise protsesside lihtsustamise nimel, olles seega usaldusväärseks partneriks neile, kes juba ekspordivad ja ka neile, kes seda teekonda alles alustavad. Me paiskasime turule pilootprogrammi ebaymag.com, mida kasutades saab müüja lihtsalt Exceli tabeli kõikide toodetega alla laadida ja hakata neid müüma kõikides eBay regioonides, ulatudes klientideni UK-s, USA-s, Lääne-Euroopas, Kanadas, Austraalias ja kogu ülejäänud maailmas.

See programm lubab müüjal pakkumisi tõlkida kümnesse kohalikku keelde ja valuutasse. Teiseks kaalume võimalust luua ühine turuplats, et finantsasutused ja kauplejad üksteist üles leiaks.

eBay kavatseb hakata avalikuks platvormiks, kus finantsasutused ja müüjad saavad kohtuda ning suhteid arendada. Ja loomulikult töötame väga tähelepanelikult ka ekspordi logistika poolega. Logistika on olnud eksportijate valupunktiks, sest riiklikud postkontorid ei suuda alati enamikes riikides kõrgekvaliteedilist teenust pakkuda. Seetõttu teeme koostööd mitmetes riikides tegutsevate teenusepakkujatega, kus tüüpiliselt kasutatakse rahvusvahelisi võrgustikke, nagu DPD ja DHL.

E-kaubandus on ülemaailmselt kasvav, turul tegutsevad kogu maailmas tuntud ja populaarsed suured tegijad, näiteks eBay, Amazon, Alibaba. On selge, et kohaliku väikepoed ei suuda nendega tootearenduse ja innovatsiooni poole pealt võistelda. Kuidas näete teie kohalike e-kaubanduse väiketegijate tulevikku? Kuidas nad ellu jäävad?

Väikeste ettevõtete kõige efektiivsem külg saamaks osa ka kõige konkurentsirohkematest turgudest on parem tootekvaliteet, hea kohanemisvõime ja personaalne klienditeenindus.

Väikeettevõtted suudavad erinevalt suurtest konkurentidest klientide soovidega kohaneda ja pakkuda neile suuremat võimalust konkreetselt neile kujundatud teenust kuluefektiivsemalt.

Lõbus fakt:  kui tavaliselt läheb VKE äril hästi, siis mõtlevad omanikud harva uutele turgudele sisenemisele  ja kaaluvad eksporti ainult siis, kui asjad ettevõttes halvasti lähevad. Me oleme seda eBay’s korduvalt näinud, sest osad meie praegu kõige parematest müüjatest pöördusid meie poole alles siis kui kohalikel turgudel tõsiste raskustega silmitsi seisti.

Aga miks peaks aega kaotama? Selle asemel, et oodata raskeid aegu peaksid VKE’d juba praegu ära kasutama piiriüleseid kaubandusvõimalusi, eriti arvestades selliste platvormide nagu eBay olemasolu, mis kasutab erinevaid efektiivseid vahendeid selleks, et tekitada kauplejale tarbijaskond üle kogu maailma. See on eriti kasulik neile VKE’dele, kes on spetsialiseerunud nišitoodetele ja –teenustele, millel on kohalikul turul piiratud tarbijaskond.

eBay’s on meil häid näiteid eksootiliste kaupade, nagu näiteks mineraalkerad või hõimupillid, mida müüakse aastas tuhandeid klientidele erinevatelt kontinentidelt, mida ei oleks sellises mahus eales suudetud müüa kohalikul turul. VKE’d peaksid mõtlema oma toodetele ja teenustele ning tooma esile, millistes riikides oleks neil suurim turg ja kes oleks nende potentsiaalseteks klientideks välismaal ning seejärel eksportima hakkama.

Eestis ehitavad arendajad siiani uusi kaubanduskeskusi ja paljud neist avatakse 2018-2019 samal ajal kui USAs suletakse kaubanduskeskusi. Ülemaailmsed jaemüüjad pigem sulgevad oma füüsilisi poode. Seega meie arendajad sõuavad vastuvoolu. Millisena näete teie füüsiliste poodide tulevikku?

Olgugi, et “offline” poed tunduvad olevat vananenud, on liiga vara öelda, et toodete füüsiline kohalolek ei oleks vajalik. Viimaste aastate ülemaailmseks trendiks on jätkuvalt omni-kanalite kaubandus, mis on segu online ja offline ärist. Praegu tahavad ettevõtted kindlad olla, et nende tooted jõuavad tarbijateni ükskõik millisel viisil, olgu selleks siis füüsilised poed, turud, sotisaalvõrgustikud või isegisõnumiäpid.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757