Autor: Äripäev • 4. oktoober 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Juhtkiri: 1. oktoober Eestis tarbijapäevaks!

Täna on Äripäeval rõõm teada anda, et konkurentsiamet on enesele hambad kasvatanud ja julenud ka tõsiselt suurtele turuosalistele hirmuäratavalt kuklasse hingama hakata.

Reedet, 01.10.2010 võib aga julgelt Eestis tarbijapäevaks nimetada, sest just sel päeval said Eesti tarbijad aimu, et keegi siiski kaitseb neid.

Kahtlustuste kohaselt leppis Tere (müügijuht Iivi Saar) Selveriga (endine ostujuht seesama Iivi Saar) kokku, et piimatoodete hinnad lõpptarbijale tõusevad. Lihtne kilepiimaliiter näiteks kahe krooni võrra, 9.90ni. See ei ole kuritegu. Pea iga tootja võib pea igale oma tootele määrata sellise hinna, nagu ise tahab. Ja pea iga müüja võib pea iga kaupa müüa sellise hinnaga, nagu ise tahab. See on turumajandus.

Kokkulepe olnud hoopis muus, Prisma-keti juhid väidavad, et Tere ja Selver leppisid omavahel kokku, et teevad kõik endast sõltuva, et teisedki piimatootjad ja kauplused piima hinda samal ajal ja sama palju tõstaks. Nii käinudki Tere Prismas rääkimas, et piima hind peaks tarbija jaoks tõusma, muidu me teile enam oma tooteid ei müü. Ja kui sellest sanktsioonist veel vähe on, siis me teeme nii, et teised kauplusteketid (Selveri roll asjas) enam teile piima müüva firma (Valio Eesti) kaupu müüki ei võta. See on juba tõsine kuritegu, selle eest ähvardab füüsilist isikut kuni kolmeaastane vanglakaristus ja juriidilist isikut kuni 250 miljoni krooni suurune rahatrahv.

Tarbija õnneks jätkus Prisma juhil mehisust ning ta seadis sammud konkurentsiametisse. Tarbija õnneks jätkus konkurentsiametil mehisust ja ta seadis sammud Tere ja Selveri kontoritesse.

Kuigi me praegu ei tea, kas asjad olid nii või hoopis kuidagi teisiti, on selge, et piima hinnatõusulugu haiseb. Otse loomulikult ei ole iga hinnatõus kohe kahtlane kokkulepe, sest on ka olemas objektiivsed põhjused. Kuid meid ei ole siiski veel töösturite ja poodide selgitused senini veennud, et miks ikka oli tarvis nii kiiret hinnatõusu. Ja mismoodi pea kõik Eesti poed iseseisvalt piimaliitri hinna arvutamisel 9.90ni jõudsid.

Kuid äkki Prisma juht siiski valetas konkurendi peale? Omamoodi turuvõitlus ju seegi. Või kujutles lihtsalt endale asju ette. Kuid selgi juhul on siiski võitjaks tarbija. Sest isegi kui konkurentsiamet ei leia midagi, on ta Äripäeva meelest korralikult hambaid näitama hakanud ja kartellihirm on ettevõtjaile kõvasti naha vahele aetud. Seega on raudkindel, et reedene aktsioon puhastab me ettevõtluskeskkonda, et lihtne tarbija saab edaspidi südamerahus poes käia, sest ta ei pea muretsema, et ärimehed tema rahakotti pettes rikastuda püüavad.

Muide, rahvakalendri kohaselt sobis reede üksnes sellisteks töödeks, mille sihiks oli millegi kahjustamine, lõpetamine või kahandamine, nagu näiteks tüütute söödikute ja putukate tõrjumine. Tõesti parim päev kartelliusside hävitamiseks!

Autor: Äripäev .

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757