Mootorikütuste kaubandust Eestis iseloomustasid 2011. aastal peamiselt kaks asjaolu.
Esiteks mõjutasid turgu esimesel poolaastal ulatuslikud käibemaksupettused, mis hinnanguliselt hõlmasid rohkem kui 30% jaemüügiturust. Sellest tulenevalt võttis Riigikogu eelmise aasta veebruaris vastu vedelkütuse seaduse muudatused, mis panid kütusemüüjatele peale täiendava tagatise nõude. mõjutas mootorkütuse kaubandust mullu maailmaturu hinnatõus, mille tulemusena on kütuse hind Eesti turul praeguseks saavutanud rekordkõrge taseme. See on omakorda kaasa toonud eratarbimise vähenemise. 2011. aastal müüdi Eestis ca 800 000 tonni mootorikütuseid, mis on pea sama palju kui aasta varem. 2012. aastal mahud arvatavasti oluliselt ei kasva. Kütuse maailmaturu hind lühiajalises perspektiivis võib küll langeda, aga keskpikas perspektiivis näeme ette pigem hinna tõusu. Maailmaturu hinda mõjutavad peamiselt poliitiline ebastabiilsus, Euroopa majandusmured ja dollari tugevnemine euro suhtes.
Uue seaduse mõju kütuse jaemüügiturule võis näha alates 2011. aasta juunist – kütusega kauplevate ettevõtete hulk vähenes enam kui kaks korda ning kütuse jaemüüjate teenitavad kasumimarginaalid taastusid ootuspärasel tasemel jäädes 0,05 euro piiresse liitri kohta.Sisuliselt võime öelda, et eelmise aasta teises pooles konkurentsisituatsioon turul normaliseerus. Teisalt
Kütuste jaemüügiturg Eestis on jaotatud viie suure tanklaketi vahel, kes kontrollivad 86% turust, turuosades suuri muutusi viimastel aastatel toimunud ei ole. Ka konkurentsisituatsioonis ei ole lähiajal suuri muutusi ette näha.
Autor: Marek Tiivel
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!