• 24.03.14, 15:22
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti E-poodide nõrkuseks on tarneaeg

Eesti e-kaubanduse peamine kitsaskoht on ostuprotsessi pikkus ning kliendid peavad ootama võib olla natuke liiga kaua oma kaupa, kirjutab digiagentuuri OKIA partner Kaupo Kalda blogis.
See artikkel on kõigile mõtlemiseks, nii neile, kes täna peavad e-poode kui neile, kes veel mitte, aga võiksid. Sest see on tulevik, mis on juba  kohal poolte Eesti elanike jaoks.OKIA'l on momendil töös päris mitu väga suurt e-poodi korraga. See on oluline fakt, tendents, sest seda tööd  on meil agentuuris praeguses ajahetkes rohkem, kui mitme varasema aasta peale kokku.
Kaubanduskeskustel suht tume tulevik
Paljudel ettevõtetel, kellel mitmeid füüsilisi poode, näitab kasvu vaid e-pood. USA’s on samuti peamist tõusu näitamas e-kaubandus ning kuigi see hetkel tundub absurd, triiki täis parklaid vaadates, ennustatakse kaubanduskeskustele kahanevat turgu ning taandumist showroom’ideks.
Milline on e-kaubanduse seis Eestis?
Varasemalt teadsime, et e-kaubandus Eestis on küllalt nõrgas positsioonis, eriti võrreldes arenenud riikidega: e-poodidest ostjaid oli vaid 15-20% Eesti internetikasutajatest.
Värske Emori uuringu andmetel oleme täna keskmise eurooplase tasemel ning kiires kasvus. Praegu ostavad e-poest pea pooled Eestimaa elanikest (46%), 4-5 aastat tagasi oli see näitaja veel kolmandik.
Ühtpidi mure, teisipidi ehk paratamatus on see, et eestimaalane ostab rohkem üle riigipiiri e-poodidest kui keskmine eurooplane, eriti Aasiast, kust tihti pakutakse tasuta tarnet. Kuigi see ei peaks nii olema, sest just e-kaubanduse piiriülesuse võimekus peaks meie väiksuse rolli muutma – kogu maailm on e-kaubanduses sinu päralt, samuti on kõik teised ülemaailmselt e-kaubamajad sinu konkurendid.
E-kaubanduse kitsad kohad
Eks neid on erinevaid, aga üks suuremaid probleeme võrreldes tavakaubandusega on ostuprotsessi pikkus. St poekülastusest kauba kättesaamiseni. Eriti mina isiklikult olen tüüpi “tahan nüüd ja kohe” ning kasutan e-kauplusi tihti toodete uurimiseks ning ostan füüsilisest poest. See on väga laialtlevinud tarbijakäitumine.
Ostsin detsembri lõpus ühest kodumaisest tehnikapoest  ühe viguri ning kätte sain selle paar nädalat tagasi. Meil on praegu märts, eks. Tõsi, müüja pakkus olulist hinnaalandust kompensatsiooniks, mis on neist kena muidugi, aga selline periood, mis siis, et tarnija venitamise tõttu, ei tee minu kui ostja jaoks midagi paremaks. Sarnane kogemus oli aasta alguses kodumaise mööblipoega, millest tellitud kapp jõudis kohale 6 nädalaga. Füüsilisest poest oleksin kohe saanud, aga üritasin olla “internetikeskne tarbija”, ikkagi oma ala fänn…
See on ilmekas näide, mis on e-kaubanduse suur probleem. USA’s on Amazon viinud sisse “same day delivery“, kus teatud tootegrupid tuuakse teatud piirkondades kohale samal päeval. Või nende kuulus “Prime” lisateenus, millel on küll aastamaks, aga seda kasutades saad oma kauba kätte 2 päevaga. Lisaks arendavad nad elevust ja vastakat tagasisidet saanud droonide tehnoloogiat “Amazon Prime Air“, kus väike GPS-ga toimiv helikopter toob sulle kauba ukse taha. Siin on veel tuhat takistust ees, ohutus nende hulgas.
Eestis avati hiljuti esimene e-apteek Apotheka. Selle tarneaeg on järgmiseks päevaks, aga võiks kaaluda vähemasti suuremates keskustes “same day delivery“, kui oled nõus natuke lisa maksma. Noh et mul on kõrge palavik ja raju hambavalu ja saan ravimi  millalgi homme? Eeee…? :) Usun, et see on logistiliselt mitte väga keeruliselt teostatav koostöös kullerfirmadega.
Kui võrrelda veel maailmaga, siis tohutut tõusu näitavad odavad Aasia e-poed, kust tihti pakutakse tasuta tarnet. Isiklik kogemus on kahetine ning ise eelistan tihti Amazoni, kust paremal juhul tuleb tarne kohale vähem kui nädalaga, tavaliselt ca 10 päevaga. Aasia e-poodide tarneajad võivad olla aga päris pikad. Kord tuleb kuu ajaga, kord 3 või isegi 6 kuuga või ei tule üldse. Ühe ca kaks kuud tagasi Aasiast tellitud elektroonikatüki kohta sain hiljuti meili, et “Oops, China Post kaotas paki ära, aga olge mureta, paneme uue toote teele”. Jipikajee… vahepeal tuli uus versioon müüki…
Plussiks on e-kaubanduses muidugi potensiaalne valikuvõimaluste rohkus. Sul ei pea olema tohutut laoseisu ja sa võid osta / müüa kümneid tuhandeid tooteid ühestainsast e-poest, kui klient tarneaja alla neelab muidugi. Ole vaid mihkel ennast hästi turundama.
Miinuspoolelt on veel asjaolu, et ostetavaid asju ei saa katsuda või proovida ning kuigi seaduse järgi on sul õigus 14 päeva jooksul e-kauplusest ostetud toode tagastada, on see suhteliselt tülikas protsess ning lihtsam on juba tavalisest poest kindla peale osta.
Üheks probleemiks võiks pidada protsessi keerukust. See pole reeglina küll ületamatu ja mitte nii hull, aga siiski, võrreldes tavalise kauplusest ostmisega tahetakse sinult tihti väga palju infot.
Infot küsitakse tavaliselt nendel põhjustel:
  1.  kontaktid ja aadress, kuhu tarne teha
  2. kvaliteetse kliendiandmebaasi tegemiseks
Nüüd irooniline on see, et reeglina punkt 2 on vaid sõnakõlks ning nende andmetega ei osata suurt midagi peale hakata. Ei tehta tihti personaalseid pakkumisi, ei segmenteerita. Kogu turundus kipub ikka kõigile ühtviisi minema, meestele, naistele, jõukamatele, vähemjõukamatele, noortele, vanadele – saadame kõigile näiteks ühe ja sama uudiskirja. Eee… aga milleks koguda siis “kvaliteetset kliendiandmebaasi”? Äkki annaks segmentimist täielikult või osaliselt automatiseerida, mis ei tähendab, et väga tõenäoliselt tõuseb müük suht vähese vaevaga?
Kokkuvõtteks
Aga laias laastus kokkuvõttena ütleks sedasi, et e-kaubandust tuleks võtta VÄGA tõsiselt. See on tulevikus ülioluline tegija ning sellest rongist te maha jääda ei taha. Eriti kõvad on need tegijad, kes suudavad pakkuda parimat tarneaega. Kuigi see tähendab lisakulu, siis kindlasti on kasutajaid, kes on nõus kiiruse eest maksma. Mina oleksin näiteks.

Seotud lood

Uudised
  • 24.03.14, 15:27
Mis on e-poe puhul oluline silmas pidada?
Kuus punkti, mida soovitab digiagentuuri OKIA partner Kaupo Kalda enda blogis jälgida, kui soovid luua head e-poodi.
  • ST
Sisuturundus
  • 15.01.25, 13:14
Coca-Cola HBC majanduslik jalajälg Eestis
Coca-Cola HBC Eesti AS tegevus lõi Eesti riigi majandusele 2023. aastal ligikaudu 25 miljonit eurot lisandväärtust, selgub ettevõtte hiljutisest jätkusuutlikkuse aruandest.

Enimloetud

1
  • ST
Sisuturundus
  • 17.01.25, 13:47
Selver täiendas kodukaupade valikut luksusliku Maku Elements sarjaga ja Marimekko disainiga
2
Uudised
  • 22.01.25, 11:51
Linnamäe keskuse omanik: kaebame kohtuotsuse edasi. “Prisma maksis renti vaid siis, kui ähvardas pankrotimenetlus”
Lisatud nii Linnamäe keskuse kui Prisma Eesti juhtide värsked kommentaarid!
3
Uudised
  • 23.01.25, 12:38
Suvest jõustub e-poodnikele uus seadus | Kui sinu e-pood suveks kõiki õiglaselt ei kohtle, rikud seadust
Üle 100 000 erivajadusega inimese on kokku kolmes Balti riigis, kes vananenud tehnoloogiaga e-poodides täna ostelda ei saa
4
Uudised
  • 24.01.25, 09:49
Lidl Eesti: tõstame märtsist kõikide poetöötajate palku
5
Uudised
  • 20.01.25, 15:14
Kohus on otsustanud: Prisma ei pea Linnamäe keskuses poodi taasavama
Prisma Eesti maajuht Teemu Kilpiä: poe lahtihoidmine oleks ääretult ebamõistlik
6
Uudised
  • 24.01.25, 13:57
Konkurendid menuka Butterfly Lounge’i lõpust: "Sulgemisi tuleb veel!"
“Noored ei joo! Eriti ajal, mil hoitakse kokku”

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele