22. august 2019

Andre Veskimeister: tarneahel, e-kaubanduse võtmeküsimus

E-kaubandus astub kaubanduskeskuste kandadele, kui teenusepakkujad suudavad tarneaega märkimisväärselt lühendada, kirjutab Omniva pakiäri juht Andre Veskimeister.
Andre Veskimeister.
Foto: Tiit Blaat

Aastaid on e-kauplejad rääkinud, et varsti-varsti võtavad nad kaubanduskeskustelt leiva, kuid vaatamata e-kaubanduse mahtude kasvule ei ole seda tänaseni juhtunud. Mitmest põhjusest olulisim on ehk see, et tarneahelad pole veel piisavalt hästi arenenud. Tõeline revolutsioon e-kaubanduses tuleb alles siis, kui tarneahelad muutuvad kiiremaks ja kindlamaks.

Hiljuti kogesin e-kaubanduse võlu omal käel. Mul läks köögis segisti otsas olev sõel katki. Kuna selliseid detaile müüakse igas ehituspoes, siis ühte sellisesse esimesena tee ette võtsingi. Ja seejärel käisin veel viies ehituspes, kus oli küll kõikvõimalikke otsikuid, kuid mitte sellise suurusega, nagu tarvis oli.

Lõpuks selgitas ühe suure ehituskaupluse klienditeenindaja, et selliseid otsikuid neil ei ole ega tule, olgugi et inimesed küsivad tihti. Seepeale läksin koju, tegin arvuti lahti ja leidsin vähem kui tunniga õige detaili ühest Saksamaa tuntud veebipoest. Nädal hiljem oli detail käes. Oleks ma kohe nõnda talitanud, oleksin kokku hoidnud mitu tundi aega ja üksjagu kütust. Isegi, kui välismaalt tellimiseks ei lähe, näen ehk vähemasti kohalike kaupluste laovarusid.

Mahud kasvavad

On ülemaailmne tõsiasi, et tarbija ostukohad ei piirdu enam kodulinnaga, ega ka koduriigiga. Üha suurem kogus kaupu ostetakse rahvusvahelistest poodidest, mis pakuvad väga suurt valikut, sageli odavamat hinda ja paindlikku teenindust. Seda kinnitavad ka Omniva poolt vahendatavate pakkide arvud. Oleme igas kuus ületamas uusi rekordeid. Pakimahud on kasvanud mõne aastaga kordades.

Mida tähendab see aga rahvusliku postifirma jaoks? Ausalt öeldes – tervet hulka probleeme, millega peame kiiresti tegelema.

Omniva viib ühes kuus klientideni üle miljoni paki, mis seab eestlased keskmiselt arenenumate riikide hulka, kus iga elaniku kohta tellitakse aastas keskeltläbi kümme pakki. Tulenevalt Eesti hajaasustusest on iga paki kohaletoimetamine suur väljakutse, kuid me ei saa lubada endale, et suudame vaid 99,9 protsenti oma klientidest hästi teenindada. See imepisike 0,01 protsenti, mis jääb sajast protsendist puudu tähendab 100 pakki kuus ehk sada klienti, kes ei ole meie teenusega rahul. Seda on selgelt liiga palju.

Mida me teeme, et seda numbrit väiksemaks saada? Mullu avasime Tallinna külje all uue logistikakeskuse, mis oli hädavajalik samm, et üha kasvavate pakimahtudega hakkama saada. Uue liini käivitamine tekitas ühiskonnas pahameeletormi, sest pakid ei jõudnud kibekiirel jõuluperioodil õigeaegselt kohale, kuid tänaseks oleme vigadest õppinud.

Teine suur asi, mille tänavu ette võtame on pakkide suunamine postkontorite asemel pakiautomaatidesse. Oleme Eesti tarbijate eelistusi üksikasjalikult uurinud ja 82 protsenti meie kliente eelistavad oma pakke kätte saada just pakiautomaadist. Pakiautomaadi kõige suurem eelis, mida tarbijad hindavad, on selle 24/7 lahtioleku ajad.

Personaalne lähenemine

Tähtis märksõna on personaliseerimine. Iga tarbija peab saama ise otsustada kus ja millal ta soovib pakki kätte saada. Kui ta soovib seda lähima kolme-nelja tunni jooksul ükskõik millisesse punkti Eestis, siis peame seda võimaldama.

Tõsi, sellisel personaalsel teenusel on ka oma hind. Kui tarbijal on aga aega oodata, siis saab paki kätte pakiautomaadist ja soodsa hinna eest. Septembris toome välja kliendi iseteeninduse lahenduse, kus saab määrata oma eelistatud pakkide kättetoimetamise kohad. Klient võib seejuures asukohta muuta kasvõi mitu korda päevas - meie asi on leida lahendus, kuidas see õigesse kohta jõuaks.

Pakiäri olulisim ülesanne on tagada klientide pakkide õigeaegne ja täpne kohaletoimetamine. Kui me selle eelduse suudame täita, siis koostöös üha kiiremaks muutuva üleilmse logistikavõrgustikuga, suudame varsti koostöös e-kauplejatega traditsioonilisele kaubandusele kandadele astuda.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757