E-poe käimalükkamine võib vastavalt ettevõtte spetsiifikale ja omanike valikutele võtta aega mõnest tunnist kuni kuude- ja aastapikkuse arendamiseni.
Oluline on kaardistada oma eesmärgid, panustada e-poe arengusse piisavalt aega ja kompetentsi ning kaasata õige partner oma ootusi ellu viima. Kuidas luua edukat e-äri, räägib e-kaubandusele keskendunud konsultatsiooni ja IT-arendusettevõtte
Acty OÜ digistrateeg Aldar Reinberk.
E-kaubanduses ei kehti reegel “if you build it they will come”, kuigi veel kümmekond aastat tagasi võis see nii tunduda. Tollal oli lihtsalt sisenemisbarjäär e-kaubanduses tunduvalt madalamal ning piisas pelgalt tehnilise lahenduse valmisolekust, sest müra oli vähem ning silma paista oli lihtsam. Täna on edutegurite hulk märksa suurem: e-pood ei koosne ainult platvormist, vaid on äriprotsesside ja tegevuste kogum, millest platvorm on vaid üks osa.
Väikese e-poe võib tõesti avada 1-2 tunniga, kasutades näiteks SaaS pilveteenuseid. Kuid olenevalt eesmärkidest, võimalusest ja ärimudelist võib olla vajadus investeerida kümneid tuhandeid pelgalt tarkvarasse.
Ära alusta e-poe loomist platvormi valikust
Alustav e-kaupmees peab hoolega läbi mõtlema oma koguinvesteeringute suuruse ning ettevõttesisese ajaressurssi ja kompetentsi. On vaja eelarvet turundusele ning inimressurssi, kellel oleks piisavalt aega ja kompetentsi e-poe arendamisega ning igapäevase haldusega tegeleda. Palju teenuseid saab sisse osta, kuid sel juhul peab ettevõtte siseselt olema tagatud väga heal tasemel valdkonnatundmine, projektijuhtimine ning mõõdikutesüsteem.
Esmalt mõtle läbi oma ärimudel, milline on sinu äri keerukus või unikaalsus, kas ärimudel eeldab ka veebis tavapärasest täiesti erinevat lähenemist või sarnaneb see pigem tavalistele e-kaubanduse ärimudelitele. Näiteks on täiesti erinevad nõuded laovaruga jae- ja hulgimüügi tarkvarale (B2C+B2B) versus bränditootega tegelemisel mõnes kitsas nišis, kus kogu tootmine ja füüsiline distributsioon korraldatakse hankepartnerite poolt. Edasi tuleks mõelda, millises arengufaasis on ettevõte ning kas ollakse turuliider, innovaator või järelejooksja, sest ka sellest sõltub, millised on klientide ootused sinu ettevõtte e-kanalitele ning ettevõtte võimekus neile ootustele vastata.
- Aldar Reinberk Foto: Acty OÜ
Kes on su kliendid ning mis on nende jaoks ostuotsuse tegemisel oluline? Väga oluline on teha endale selgeks potentsiaalsete klientide tarbimisharjumused ning ootused ning mõelda läbi, kuidas peaks jõudma potentsiaalse kliendini info sinu tootest ning kuidas toode ise peab jõudma kliendini? Kaardista sihtgrupi püüdmiseks parimad turunduskanalid ning selgita, milliseid turunduse tööriistu peaksid kasutama. Ära unusta, et turundus on e-kaubanduses olulistest eduteguritest esimene!
Mingil juhul ei tohi alahinnata e-poe kliendikogemust ja kasutatavust, sest kliendid on laisad ja valivad ning armastavad ennast. Kui sa ei paku neile suurepärast või vähemalt head kliendikogemust ja kasutusmugavust, viivad nad oma raha mujale.
Klient ootab head ostukogemust, kaasatust, mugavust, kiirust ja selgust
Võta arvesse ka tulevikku 3-5 aasta perspektiivis. Kui oled juba teadlik, kuidas sinu äri muutub selle aja jooksul, tasub ka need muudatused arenduste planeerimisel arvesse võtta.
Kaardista põhjalikult e-poe tarneahel, kasutades visualiseeringud:
• Kust tuleb tooteinfo, mida e-poes on vaja kuvada? Olenevalt toodete arvust, info liigendatusest, algmaterjali kvaliteedist ja sisust ning sihtgruppide/turgude arvust sõltub, kas vajad abistavaid tööriistu tooteinfo rikastamiseks.
• Kas füüsilise toote teekond tarbijani algab oma laost või tarnija laost ning kui kaua see aega võtab? Kas e-poe infosüsteem peab toetama logistilist ahelat, näiteks toodete vaheladu tellimuste komplekteerimiseks?
• Millised on võtmetähtsusega puutepunktid tarneahelas nii e-poe töötajatel kui ka klientidel? Sellest oleneb, millises osas peaks e-poe tehniline platvorm protsesse toetama.
• Mõtle hoolega läbi oma hinnastamispoliitika. Kui tihti ja millise keerukusega saavad olema erinevad hinnakampaaniad? Kas toodete hinnad peavad olema personaliseeritavad kliendipõhiselt, kliendigrupiti või baseeruma hoopis mingitel sündmustel nagu sünnipäev, ostude kogusumma perioodis vms?
• Milline on sinu kliendi teekond sinu äriga kokku puutudes, võttes arvesse kõiki puutepunkte sellel teekonnal alates e-poest ja reklaamikanalitest kuni klienditoeni? Proovi kujundada ideaalne teekond teadlikkusse loomisest (näiteks läbi online’i reklaami) kuni ostuni ja pärast seda. Ja mõtle, millistes puutepunktides on vajalik tarkvara tugi.
• Proovi läbi mõtelda, kuidas võiksid/peaksid tarneahela erinevad komponendid olema omavahel liidestatud, tagamaks info automaatse liikumise ning talletamise, et saaksid vähendada käsitööd ning teha kogutud info põhjal informeeritud juhtimisotsuseid.
Kui jääd eeltoodud küsimustele vastamisega jätta, tasub pöörduda e-kaubanduse temaatikaga väga hästi kursis oleva konsultatsioone pakkuva ettevõtte poole, sest põhjalik analüüs ja õigesti püstitatud eesmärgid aitavad vältida liigseid kulutusi hilisemas arendusfaasis. Siiski ei tohi jätta projekti arenduspartnerile üksi tegemiseks, sest isegi „võtmed-kätte”-lahenduse puhul on tegemist sinu äriga! Tee endale e-kaubanduse baasprintsiibid selgeks ja ole aktiivselt projekti kulgemisega kaasas, sest sinu sisend on väärtuslik ning sedasi suudad juba arendusprojekti varajases faasis selgitada arenduspartneri suutlikkust tarnida kvaliteetset lõpplahendust. Ja ühtlasi on arendaja jaoks väga motiveeriv, kui klient on hingega projekti juures.
Milline platvorm sobib minu poele?
Kui oled eelnevalt kaardistanud oma äri vajadused, tekib juba selgem arusaam e-poele esitatavatest nõuetest: milline peab olema e-poe funktsionaalsus, liidestused, visuaal, koormustaluvus ja turvalisus. Selle info põhjal on juba võimalik hakata valima e-poe tarkvaraplatvormi.
Kuna e-kaubandusega alustavate ettevõtete olukorrad võivad olla väga erinevad, siis ilma ettevõttega lähemalt tutvumata on kahjuks keeruline anda platvormi valikuks täpseid soovitusi. Näiteks kui plaanid hakata müüma viite toodet ühele turule, on nõudmised platvormi osas teistsugused kui ettevõttel, mis müüb tooteid viies värvitoonis ja kuues suuruses neljale erinevale turule. Selleks peab oskama prognoosida, kui palju tuleb külastuvust, kas plaanis on kiirsoodustusi ja välkkampaaniad ning milline koormus võib nendega kaasneda.
Mis teeb e-poe edukaks?
Esmalt peab e-pood müüma toodet või teenust, mida kliendid reaalselt vajavad ning mille eest on nad valmis maksma. Lisaks suurepärane kliendikogemus, kasutusmugavus, arusaadavus ning efektiivne turundamine. Samuti oskus hoida kliendisuhteid ning kasvatada klientide lojaalsust. Paraku esmakordne e-kaupmees kipub kliendilojaalsust ja kaasamist alahindama, kuna kontakt kliendiga tundub justkui anonüümne. Tegelikult tunnetab klient ostukogemust personaalselt isegi siis, kui ta soovib jääda veebis anonüümseks.
Aina olulisemaks muutub kliendikogemuse personaliseerimine ja automatiseeritud turundustööriistade kasutamine, mis aitavad hoida klienti sinu inforingis, ennetada kliendi soove ning pakkuda ühtlustatud kliendikogemust läbi kõigi kanalite. See omakorda muudab ootusi ka e-kaubanduse platvormidele ning väga olulisele kohale tõusevad PIM (tooteinfo rikastamine) platvormid, mis suurel määral hõlbustavad toodete müümist erinevates kanalites ning traditsiooniline e-pood taandub lihtsalt üheks mitmest müügikanalist.
Suuremaid e-kaupmehi sunnib ka üha süvenev konkurents e-kaubanduses mõtlema rohkem kogu tarneahela automatiseerimise peale ning kasutama aina rohkem ennustavat analüütikat tarneahela planeerimisel. Kui fantaseerida siis ilmselt ei ole kaugel aeg, kui tekivad täisautomatiseeritud e-kaubanduse ärid, milles kaupmees on pigem monitoorija rollis ning kus kasutatakse nii 3D printereid kui ka „last mile” pakiroboteid. Kuid selleks peab vastav taristu veel mõnda aega arenema.
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.