Autor: Kaubandus.ee • 15. detsember 2006
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Konkurendi kaubamärk enda nimele

Ettevõtted registreerivad konkurendi takistamiseks või raha väljapressimiseks kaubamärke enda nimele nii ladina tähtedes kui ka kirillitsas. Livikol ja Kalevil on seljataga juba mitu edukat kaubamärgilahingut, kirjutas Äripäev.

Hulgimüügiga tegelev Severi Kaubandus sai juba 2002. aastal 9000 krooni trahvi, kui üritas tuua Ukrainast Eestisse Karakumi ja Barba-rissi komme. Tuntud kommide kaubamärgid oli ettenägelikult enda nimele registreerinud magusatootja Kalev.

Kaubamärk abiks raha väljapressimisel

Registreeritud kaubamärgi võlu peitub ülemaailmselt aktsepteeritud loas kasutada seda kui võimast konkurentsirelva, millega plats puhtaks lüüa. Teisalt kehtib eri turgudel põhimõte "kes ees, see mees", mis avab nutikaimatele spekulatiivse rahateenimisvõimaluse.

Patendiameti kodulehel surfamisele avatud andmebaas näitab, et oma turu ja arendustöö kaitseks on kirillitsas või selle ladina transkriptsioonis registreerinud kaubamärke paljud Eesti tootjad, sh aktsiaseltsid Kalev, Liviko, Tallinna Karastusjoogid jt.

Välismaal välja töötatud kaubamärke on aga endale krabanud mitmesugused maaletoojad ning hulgimüüjad.

Magusamüüja Noires Ha juht Heiki Abel ütles, et hulgikaupmeeste seas läks nõukogude ajast tuntud kaubamärkide registreerimine lahti viis-kuus aastat tagasi. "Tegu oli lihtsa ärimudeliga, kus loodeti litsentsitasude nime all raha välja pressida," rääkis Abel. Märgiomaniku taks oli küsida 2-5% käibest või sundida turult lahkuma. Välismaiseid kommi- ja küpsisenimesid registreerisid aktiivselt ka firmad, kes polnud ise kunagi selliseid tooteid sisse vedanud. "Seetõttu ei jäänud muud üle kui kaitsta tootjate kaubamärgid ära või saada umbes aastaga turult eemale tõrjutud," lisas Abel.

Hiljuti lõpetas üks hulgimüüja kommiäri ja pakkus oma kaubamärke müügiks. "Nende hind võis kuni viiekordselt ületada registreerimisel tehtud kulutusi ja olla 10 000-20 000 krooni vahel. Meie huvi ei tundnud," sõnas Abel.

Kas olete kuulnud Paikuse aleviku väikefirmast Marekom Invest? Kuna just sellele firmale kuulub kaubamärk Lehmake, tuleks nii lehmakomme tootes kui ka müües maksta just talle. Kui see väike tundmatu äriettevõte vähegi sõdida viitsib, saab ta riigipiirilt hävitamisele suunata kõik, mille paberile on teie Venemaa äripartner trükkinud "Korovka".

Ühe hoiatava näitena kaubamärgirebimistest lõpetas Ukraina kiirnuudlite Mivina kaubamärki ihaldanud vahendaja pankrotiga. Nuudlitootja Technokom kaebas Mivina Eestis registreerimise majandusministeeriumi juures tegutsevasse apellatsioonikomisjoni ning sai oma märgi tagasi. Samuti leidis nuudlitootja ka uue maaletooja.

Eesti ettevõtteil aitab nende intellektuaalset omandit kaitsta maksu- ja tolliamet. Tollikontrolli osakonna juhataja Urmas Järgi sõnul on viimase kolme aastaga piiripunktides rajalt maha võetud hulgaliselt võltsimiskahtlusega kaupa.

Tänavu saavutas Liviko, et tööstusomandi apellatsioonikomisjon käskis patendiametil tühistada veini- ja viinaetikette kujutavad kaubamärgid Ohotnitšje Vino ning Yubileinaya. Konkurentidele said saatuslikuks Jahimehe ning Juubeli viina kaubamärgid, mis kuuluvad Livikole.

"Me mitte ainult ei registreeri kaubamärke, aga ka jälgime, et turule ei tuleks nendega sarnaseid märke," selgitas Liviko juht Janek Kalvi. "Seda selleks, et aferistid meie kaubamärke neil turgudel ei registreeriks ja meilt hiljem raha välja ei pressiks," tunnistas Kalvi, lisades, et paljud tootjad ei suuda ise tugevaid kaubamärke välja arendada.

Kalevi õigusteeninduse juht Allan Viirma ütles, et nad asusid maksu- ja tolliameti abiga kaubamärgiõigusi aktiivselt kaitsma 2001.-2002. aastal. Viimati esitas Kalev tolliametile abitaotluse 2004. aastal.

Tollikontroll on piiril tõkestanud võltsitud Komeedi, Kasekese, Barbarissi, Merekivikeste, Teekonna ja Karakumi kommide sissevedu. "Paar aastat tagasi oli selliseid juhtumeid tihemini, praegu harvem," lisas Viirma.

Liviko juht Janek Kalvi rääkis, et kui Liviko teab, et mõnel kaubamärgil on juba omanik, siis seda registreerima ei tõtata.

Vaatamata sellele on Liviko puutunud kokku olukorraga, kus nende ajaloolisi kaubamärke on registreeritud teistele ettevõtetele. "Ei välista üldse, et seda tehti sihilikult," sõnas Kalvi. "Vähemasti ühel juhul tehti meile seejärel ka pakkumine. Summad, mida maksime, olid oma kaubamärkide tagasiostuks selgelt liiga suured."

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757