Autor: Kaubandus.ee • 28. august 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

ELi uus tarbijakaitse direktiiv tõotab tõsta internetiäri

Ühesugused tarbijate õigused kogu Euroopa Liidus tõotab plahvatuslikult suurendada internetipoodlemist, kirjutas Handelsblatt.

Euroopa Komisjon tahab ühtlustada kõik tarbijakaitse-eeskirjad ja luua kõikidele 27 liikmesriigi kodanikele ühesugused reeglid. Sellega tahab liit muuta lihtsamaks välismaal sisseostude tegemise, mis peaks ennekõike hoogu andma internetiärile.

Komisjoni tarbijakaitse volinik Meglena Kuneva kavatseb oma uue direktiivi eelnõuga muuta liidu senist suhtumist. Kui seni oli ettevõtete ja tarbijate vahelisi suhteid reguleeritud vaid minimaalselt.

Saksa ettevõtjad on uuendusplaanide üle rõõmsad. Saksa Kaubandus-Tööstuskoja õiguseksperdi Christian Großi sõnul vastab ühtlustamine nende soovidele. Koja andmetel tekib seni erinevate riikide seaduste kohaselt neile, kes internetis tahavad müüa kõikides Euroopa Liidu liikmesriikides, üle 70 000eurone lisakulu. Seetõttu ei kauple väiksemad müüjad tavaliselt üldse välismaal.

„Me eeldame, et Euroopa Liidu plaanid tõstavad selgelt kaugmüüki, eriti internetiäri,“ sõnas Groß.

Brüsseli andmetel ostab Euroopa Liidus internetist kaupu juba umbes 150 miljonit inimest, kolmandik liidu rahvastikust. Samas on neid, kes julgevad osta ka välismaalt, vaid umbes 30 miljonit.

Samas on välismaal müüdav kaup sageli odavam. Nii maksab näiteks iPod Ungaris umbes 100 eurot rohkem kui Ühendkuningriigis. Paljud kliendid aga ei söanda välismaalt osta, kuna nad ei tea, millised reeglid ostuga kaasnevad.

Nii näiteks määratakse direktiivis kirja minimaalsed nõuded, kui palju tuleb tarbijale enne ostu infot anda. Lisaks tuleb sellesse nimekiri ebaõiglastest lepingutingimustest, mis muudavad tehingu kehtetuks.

Garantii peaks nii nagu praegugi jääma kahe aasta pikkuseks. Kui garantiiajal midagi juhtub, saab valida, kas kaup läheb parandusse, väljavahetamisele või makstakse selle eest ostusumma tagasi.

Uuel direktiivil aga on ka vastaseid. Saksa Föderaalse Tarbijakaitsekeskuste Liidu esindaja Roland Stuhr ütles, et ühtlustamine viib selleni, et tarbija kaotab. Tema sõnul kehtestatakse siis reeglid Euroopa Liidu tasemel ja liikmesriigid ei saa neile lisanõudeid esitada.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757