Soome kaupmehed on leidnud nipi, kuidas
töötuks jäämist kartvaid kulutajaid rohkem ostma ahvatleda: peaaegu kõik
ettevõtted lubavad olla halva päeva saabudes paindlikud arvetega.
Isegi majamüüjad pakuvad ostjale kaitset töökaotuse riski vastu, kirjutab Taloussanomat.
Tarbijate hinnangul on selline raiskamisele ahvatlemine vastutustundetu.
Ettevõtted on sel sügisel lõpuks aru saanud, et vallandamise ja sundpuhkuse hirm hoiab inimesi tagasi korteriostust ja muudest suurematest kulutustest.
Majavalmistaja Finndomo näiteks tegi sel nädalal teatavaks on pakkumise: maja ostja saab kindlustuse, millega hoolitseb aasta vältel laenumaksete eest, kui ostja peaks töötuks jääma.
Ettevõte loodab, et ostja suudab selle aja jooksul välja mõelda, kuidas ta pika, enamasti kahekümneks aastaks võetud võlaga hakkama saab.
Mõned jõusaalid lubavad püsikliendi kuumaksu mõneks ajaks peatada, kui klient on treeningute alustamise järel töötuks jäänud.
Pangadki reklaamivad kalleid töötuks jäämise kindlustusi, millega makstakse töötuks jäämise korral kinni näiteks inimese autolaen.
Kui ettevõtjate arvates on nende pakkumiste puhul tegemist majandusliku vastutulekuga, hea tahtega, mis aitab inimestel ostuotsust teha, siis tarbijate liit on karm: on ebaeetiline meelitada ebakindlas olukorras inimesi võtma endale pikaajalisi kohustusi.
„Õige on lõpetada raiskamine ja piirata oma kulutusi, kui on oht töötuks jääda,“ ütles Tarbijate Liidu jurist Tuula Sario. Liidu hinnangul tuleks töötupakkumisi vaadata kriitilise pilguga ja kokku lüüa kõik ostuga seonduvad kulud.
„Nende pakkumistega ahvatletakse inimene mõtlema, et võimalik töötus pole midagi tõsist. See on ikka pere majandamisele suur kriis ja seda pole vaja mõttetute lisaostudega hullemaks muuta,“ ütles Sario.