Autor: Kaubandus.ee • 5. märts 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jaemüük tegi jaanuaris hüppe

Jaanuaris kasvas jaemüük Eestis hüppeliselt seoses inimeste ostuvõime suurenemise ning uute jaekaubandusettevõtete lisandumisega. Ühest küljest hakkab tarbimisse jõudma juba pool aastat kestnud reaalpalga kasv, kuid teisalt oli ka eelmise aasta jaanuari võrdlusbaas väga madal.

Aasta tagasi jaanuaris tuli käibele euro ning eestlastele omaselt olid tarbijad esimestel kuudel äärmiselt ettevaatlikud ning hoidsid kulutamist tagasi. Samuti oli mitmete ostude tegemine toodud varasemaks, kuna taheti vabaneda oma viimastest sularahakroonidest. Lisaks oli detsembri keskmine õhutemperatuur oluliselt kõrgem aasta varasemast, mistõttu inimeste jaanuaris makstavad kommunaalkulud olid oodatust mõnevõrra väiksemad ning see jättis kätte rohkem raha poes kulutamiseks, teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

2012. aasta jaanuaris suurenes statistikaameti andmetel jaemüük eelmise aasta sama perioodiga võrreldes püsivhindades 15%, ulatudes 317 miljoni euroni. Võrreldes eelmise kuuga vähenes müük korrigeerimata andmetel 20%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 389 miljonit eurot, suurenedes aastaga 20%.

Suurematest kaubagruppidest vedasid kasvu tööstuskaubad, kus mahud suurenesid aastaga enam kui viiendiku. Oluliselt suurenes ka seni keskmisest aeglasemat kasvu näidanud toidukaupade müük (+11% võrreldes eelmise aastaga), mida soodustab hinnatõusu pidurdumine. Kokkuvõttes näitasid vähemalt kahekohalist kasvunumbrit kõik kauplusegrupid, välja arvatud kasutatud kaupade jaemüük kauplustes ning muu jaemüük väljaspool kauplusi, mis kasvas aastaga vaid 1% võrra. Seega on näha, et parem finantsolukord hakkab mõjuma ka inimeste tarbimisharjumustele ning kasutatud kaupade osakaal tarbimises pigem väheneb.

Kiire kasv jätkus ka sõidukikaubanduses, kus mahud kasvasid aastaga 29%. Uute autode müük on püsinud tugevana ning jaanuaris hakkas kasvama ka autode remont. Oluliselt kiirenes kütuse jaemüük, kus püsivhindades mõõdetuna kavasid mahud aastaga 12%, kuigi kütuse hinnad olid viimaste aegade kõrgeimad. Samas järgnevatel kuudel kütuse müügi kasv tõenäoliselt aeglustub, kuna hinnad on veelgi tõusnud ning pigem hakatakse selles vallas otsima kokkuhoiu kohti.

Konjunktuuriinstituudi poolt koostatav tarbijabaromeeter näitas veebruaris mõningast kindlustunde langust, seda peamiselt hinnangute halvenemise tõttu säästude osas. Kaubandusettevõtete kindlustunne paranes veebruaris mõnevõrra rohkem. Oluliselt tõusid ootused järgmiste kuude müügi osas ning samuti oli tellimusi rohkem kui varasemal kuul, kuid suuresti oli tegu sesoonse arenguga, mis toimub alati veebruaris ning millest olulist mahtude suurenemist ei saa välja lugeda.

Järgnevatel kuudel on oodata mõõduka kasvu jätkumist jaekaubanduses, kuid mõnevõrra siiski aeglasemas tempos kui see toimus jaanuaris, kuna baas on järgnevatel kuudel juba tugevam. Samuti võib mõningast muret tekitada kõrge kütuse hind, mis ei lase inflatsioonil langeda ning võtab tarbija rahakotist üha rohkem eurosid, mida muidu saaks kulutada muudele kaupadele.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757