Sarnaselt mitmele konkurendile on Briti jaeketil Tesco suured raskused rahvusvahelistel turgudel müügiga.
Teel kontorisse möödub Zdena Pechotova Prahas Narodni tänaval asuvast Tesco poest enamusel päevadest. Harva ostleb ta aga pikemalt, vahendab Bloomberg.
"Tulen siia lõunasööki ostma või kui ma vajan paari asja, kuna see on koduteel," ütles 36aastane sekretär poe juures. "Kuid ma ei ostle siin suurelt, sest see pood on kallim ning toiduvalik ei ole hea."
Ettevõte taandub USAst, müües Fresh & Easy keti. Lisaks kodus probleemidele on neil halvasti lood ka teistel turgudel. Esimeses kvartalis kukkus Tesco samade poodide müük kümnest rahvusvahelisest turust kaheksal. Sealt aga tuleb kolmandik ettevõtte kasumist ja käibest.
Citigroupi analüütikud prognoosivad, et Tesco kasum kukub järjest igal aastal kolme aasta jooksul. Tesco kasum vähenes mullu esimest korda kahe aastkümne jooksul.
"Paistab, et asjad lähevad valesti üheaegselt," ütles Cavendishi varahalduse Tesco aktsionär Paul Momford. "Nad peavad pikalt võitlema, et asjad saada korda ja seda peab tegema eri rinnetel."
Läinud nädalal avaldatud tulemused näitasid, et ettevõte ei saa enam loota välismaal kasvule, et kompenseerida nõrgemat müüki Suurbritannias. Samade poodide müügi 4,6%ne kukkumine välismaal on järsem alates vähemalt 2009. aastast.
Läinud nädalal ütles Tesco juht Philip Clarke, et enne läheb kaua aega, kui ta kaalub Poolast ja teistelt viletsate tulemustega turgudelt lahkumist.
"Rahvusvaheline äri on läbi kukkunud ja ei ole enam kasvumootor, mida ta pidi endast kujutama," ütles Investec Securitise analüütik Dave McCarthy. "Olles olnud mõnedel turgudel 15 aastat, hävitab Tesco jätkuvalt aktsionäride väärtust, kuid jätkuvalt keeldutakse sealt välja tulemast."
Carrefour ja Royal Ahold on läinud aastal lahkunud mitmetelt välisturgudelt, et keskenduda müügile kodus. Kuigi Tesco tuli mullu ära Jaapanist ja lahkub USAst viis aastat pärast saabumist, on kaubanduskett jätkuvalt esindatud kümnel välisturul.
Mullu kukkus Tesco kasum rahvusvahelistelt turgudelt 22%, 990 mln naelale. Tesco majandusaasta lõppeb veebruaris.
Tesco võtmeprobleem on, et nad on suurte poodidega äärelinnades, kuid ostlejad tahavad osta kodu lähedalt, ütles Neev Capitali tegevdirektor Rahul Sharma.
Hetkel kuum
Lisatud Rademari juhi kommentaar!
"Inimesed ei ostle enam suurelt nagu vanasti ning nad ei saa endale lubada sõite suurtesse poodidesse," ütles ta. "Carrefour ja Wal-Mart kannatavad samadel turgudel. Nad kõik panustasid valesse formaati."
Tesco Kesk-Euroopa ja Türgi poodides on hinnad konkurentidest kallimad, ütles Planet Retaili analüütik David Gray.
"Tesco on käinud alla," nõustus 64aastane Kavkova Prahas. "Tesco ei ole parem kui rivaal Albert, küll aga on ta kallim."
0,5-liitrine Gambrinuse õlu maksab Prahas Tescos 15,80 Tšehhi krooni ja Royal Aholdile kuuluvas Albertis 14,90 krooni. 500Grammine pakk Barilla pastat maksab Tescos 44,40 krooni ja Albertis 33,90 krooni.
Tesco samade poodide müük kukkus Tšehhis esimeses kvartalis aastaga 9%. Hullem oli olukord vaid Türgis, kus müük kukkus 16%.
Poolas kukkus Tesco samade poodide müük 8,2%. Seevastu Portugali Jeronimo Martinsile kuuvas Biedronkas kasvas müük Poolas 8,8%.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!