17. veebruar 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Avanes e-kauplejatega vaidluste lahendamiseks uus veebikeskkond

ODR-platvorm
Foto: kuvatõmmis
Kõikidel Euroopa Liidu tarbijatel on võimalik esitada e-kauplejatega tekkinud kaebusi uue ODR-platvormi vahendusel, mis on mõeldud lihtsustama eelkõige piiriüleste tehingute üle käivaid vaidlusi.

ODR-platvormi (Online Dispute Resolution ehk veebipõhine kaebuste lahendamine) näol on tegemist eelkõige täiendava võimaluse ja vahendiga, et soodustada Euroopa Liidu siseturu tarbijate ja ettevõtjate vahelist kauplemist, võimaldades internetis sooritatud ostudega seotud vaidlusi lahendada ka internetipõhiselt.

Platvorm ise ei ole kaebuste lahendamise keskkond, vaid see võimaldab elektrooniliselt edastada tarbija ja kaupleja vahel tekkinud vaidluse pädevale kohtuvälisele üksusele lahendamiseks. Tarbijal on võimalus ilma eelteadmiste ning minimaalse ajakuluga leida pädev asutus, kes aitab vaidlust lahendada,“ selgitas tarbijakaitseameti EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru. Näiteks saab Eestis tegutseva e-kaupleja vastu esitatud ning lahendamata tarbijakaebuse ODR-platvormi abil automaatselt suunata tarbijakaitseameti juures tegutsevale tarbijavaidluste komisjonile, mis on erapooletu kohtuväline vaidluste lahendamise organ.

Platvorm on kasutatav kõikides Euroopa Liidu keeltes ning pakub ka võimalust küsida abi ODR-nõustajatelt. Eestis pakub vajadusel abi ja nõustamisteenust platvormi kasutamisel ning piiriüleste kaebuste lahendamisel tarbijakaitseameti osakond EL tarbija nõustamiskeskus.

Möödunud aasta jooksul koges iga kolmas tarbija internetis ostlemisel probleeme. Paraku neljandik neist tarbijaist ei esitanud kaebust ega seisnud oma õiguste eest peamiselt seetõttu, et pidas kaebuse esitamise kulgu liiga keerukaks ja ajakulukaks. Uus ODR-platvorm aitab säästa aega ning raha, mis võiks kaebuse lahendamisele kohtus kuluda ja seda nii tarbijate kui ettevõtjate jaoks.

E-kaubandusega tegelevate ettevõtjate jaoks on oluline teada, et ODR-platvormiga seonduvat reguleerib vastav Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr 524/2013, mis muuhulgas koos siseriikliku õigusega seab e-kauplejatele kohustuse teavitada tarbijaid võimalusest lahendada tekkivaid vaidlusi ODR-platvormi kaudu. Vastav otselink ODR-platvormile peab edaspidi olema avaldatud kõikide Euroopa Liidus e-kaubandusega tegelevate kauplejate kodulehel.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757