• 15.01.20, 12:17

Kirjastajad: raamatupoed kuritarvitavad oma turupositsiooni

Raamatukirjastajad võrdlevad raamatuturgu ravimituruga ja pöördusid eelmise aasta lõpus konkurentsiametisse, sest kahtlustavad, et Rahva Raamat ja Apollo kuritarvitavad oma turupositsiooni.
Rahva Raamatust turundusjuht Liine Jänes.TurundusjuhtTallinn (EST). Foto: Andras Kralla, Äripäev/Scanpix Baltics
  • Rahva Raamatust turundusjuht Liine Jänes.TurundusjuhtTallinn (EST). Foto: Andras Kralla, Äripäev/Scanpix Baltics Foto: Andras Kralla/Äripäev
Kirjastusäris tegutsevate inimeste sõnul muutuvad suhted kirjastajate ja raamatupoodide vahel aina keerulisemaks.
Raamatupoodide oma kirjastused töötavad aina aktiivsemalt ning see paneb teisi kirjastajaid pelgama, et nende kaup tõrjutakse kas poodidest välja või pannakse kohta, kus ükski poekülastaja seda ei märka.
Konkurentsiametist öeldi, et kirjastuste liit pöördus eelmise aasta oktoobri keskel ameti poole taotlusega, milles kirjeldati kirjastuste probleeme seoses raamatute turustamise kaubaturgudel toimuvaga ning paluti alustada järelevalvemenetlust. Liidu hinnangul oli Apollo Kauplused OÜ-l ja Rahva Raamat ASil tekkinud ühine turgu valitsev seisund kaubaturul, mida kuritarvitatakse.
Rahva Raamatu turundusjuht Liine Jänes ütles, et ettevõte ei olnud liidu pöördumisest konkurentsiameti poole siiani teadlik, kuid tõdes, et igaühel on õigus konkurentsiametisse pöörduda. "Meie kui raamatute edasimüüja kohustus on olla kõikide kirjastuste raamatute väljapanekul vastutustundlik ning mitte eelistada või diskrimineerida ühtegi raamatut vastavalt väljaandjale, vaid keskenduda raamatutele ja lugejatele," ütles Jänes.
Ka Apollo Kauplustele tuli pöördumine uudisena.
Oma kaup hakkab paremini silma
„Nagu võiks lahus olla raamatute jae- ja hulgimüük, võiks olla ka nii, et raamatumüüjad ise kirjastajateks ei hakka. Aga nad on hakanud ja juba mitu aastat tagasi. Nii et peab leppima, et nende enda kirjastatud raamatud leiavad nii kauplustes kui ka müügiedetabelites head kohad,“ nentis kirjastuse Tammerraamat juhatuse liige Tiina Tammer.
Tammer selgitas, et kui raamat on kaupluses rohkem kui ühel riiulil välja toodud, hakkab see ostjale ka paremini silma. „Ning kui raamat on edetabelis, pälvib see samuti ostja tähelepanu,“ jätkas ta.
Kirjastuste Liidu juht Kaidi Urmet nentis, et kirjastajaid on raamatumüüjate isekirjastamine viinud segadusse. „Ilmselgelt on võimalik omatooteid eelistada. Aga see on üldisem küsimus, analoog on ju näiteks toidupoodide omatoodete turuletoomine,“ arutles ta.
Jänes ütles, et Rahva Raamat enda kirjastatud raamatuid ei eelista. Tema sõnul lähtutakse ühiskonnas aktuaalsetest teemadest ning ka sellest, mida on neil võimalik välja panna vastavalt kogustele. "Mõningate soovitud raamatute puhul ei saa me kirjastustelt selliseid koguseid, et kõikides poodides väljapanekuid teha, ning paraku tuleb tõdeda, et ebapiisav kogus võib saada jaeäris suureks murekohaks," ütles ta.
Ka ei nõustunud Jänes, et oma kauba on Rahva Raamat välja pannud atraktiivsemale pinnale kui konkureerivate kirjastuste oma.
"Hetkel toimiva süsteemi alusel valib Rahva Raamat iga kuu raamatusoovitusi, millele eraldi rõhku paneme – kaupluste kassatsoonides eraldi väljapanekud, blogis väljavõtted, uudiskirjas tutvustused, et aidata lugejatel paremini otsuseid teha. Nende soovituste puhul ei lähtu me kirjastusest, kes raamatu on välja andnud, vaid üritame hoida soovitusi võimalikult variatiivse ning aktuaalsena," ütles ta. Tema sõnul on nende hulgas Rahva Raamatu kirjastuse raamatuid olnud viimase poole aasta jooksul 20 raamatust vaid 2.
"Kui kirjastused otsustavad teha väikese tiraaži mõnest raamatust, siis tekib paratamatult väljapanekutega probleeme, kuna meil ei ole võimalik seda poes mitmesse kohta välja panna," selgitas Jänes.
Apollo Kaupluste kohta on samuti räägitud, et raamatupood eelistab oma suuromaniku Margus Linnamäega seotud kirjastuste kaupa. "Millel see väide põhineb? Pole saanud ühtegi tagasisidet sellel teemal," ütles tegevjuht Eha Pank. Tema sõnul on Apollo Kaupluste partneritel, mitte ainult kirjastajatel, võimalik vastavalt turundushinnakirjale võrdsetel alustel osta kas lisaturundustegevusi või -väljapaneku pinda.
Loe pikemalt Äripäevast.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.11.24, 20:06
Prisma võitleb säästliku töörõivateenuse abil tekstiilijäätmetega
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele