Autor: Helen Külaots • 13. oktoober 2021

Moevärvid loevad ka toidutööstuses!

„Enne tootearenduse protsessi uurime muuhulgas ka seda, millised materjalid ja värvitoonid on hetkel moetööstuses. Kui moetööstuses domineerivad rohelised toonid, siis püüame neid värve ka maitsetena edasi anda. Kõike seda tuleb jälgida, sest tarbija silm haarab niimoodi paremini,“ ütleb Kulinaaria arendusjuht Merje Kips.
Foto: Jaan Heinmaa

Loe intervjuust Kulinaaria OÜ esindajaga, kas vähene suhkur toodetes on möödapääsmatu suund ja mille alusel nad uute toodetega turule tulevad?

Kui tihti tuleb või kas üldse peaks toidutööstuses sortimenti uuendama? Inimesed ju harjuvad oma lemmikuga ega taha sellest ilma jääda.

Meie teeme tootearendusplaane korra aastas. Oleme võtnud suuna, et igas segmendis midagi uuendame: vähemmüüvad tooted võtame sortimendist välja, et anda ruumi uutele ja hetkel trendi loovatele toodetele. Ehkki meil võib olla plaan tulla välja vaid näiteks ühe uue tootega, ei pruugi see praktikas alati nii minna. Alati jõuab pakkumisse rohkem tooteid.

Toon näiteks meie uued Pallikesed. Idee oli lisaks olemasolevale rummipallile tuua turule kaks uut sorti. Tootearendaja oli aga antud kategooriaga väga loominguline ja nii sai degusteerimiskomisjonile presenteeritud lausa 17 erinevat maitset. Kuna kõik need olid väga head, oli väga keeruline piirduda ainult kahe uue maitsega: tulime turule neljaga uue maitsega.

"Pallikesed"
Foto: Jaan Heinmaa

Mille alusel otsustate uute toodete valiku?

Me jälgime trende ja muidugi sõltub see ka oma tootmisvõimekusest ja masinapargist. Meie tootmislinnak sai hiljuti uue sisustuse, uusi robotiseeritud masinaid valides käisime läbi oma tooteportfelli ja kaardistasime võimalused, vajadused ja klientide ning turu ootused ja trendid. Eesmärk oli, et saaksime valmistada nii mahu kui ka nišitooteid ja kui tuleb mõni uus klient täiesti omalaadse tootesooviga, saaksime ka talle just sellist pakkuda. Seega on tänasel päeva meie võimekuses teha nii masstoodangut kui ka vajadusel disainida rätsepaülikond.

Millised trendid toidutööstuses hetkel on ja kui palju neid jälgite?

Enne tootearenduse protsessi uurime muuhulgas ka seda, millised materjalid ja värvitoonid on hetkel moetööstuses. Kui näiteks domineerivad rohelised toonid, siis püüame isegi seda edasi anda. Kõike seda tuleb jälgida, sest tarbija silm haarab niimoodi paremini.

Sisuliselt on suund lihtsuse ja tervislikkuse poole. Et igas tootes oleks vaid põhikomponendid ja mitte midagi üleliigset. Püüame vähendada toodetest soola- ja suhkrukoguseid, kuid nendegagi on omad nüansid. Näiteks võtsime vaarikakoogis suhkrut vähemaks, kuid sellega vähenes ka koogi müük. Mõne toote puhul on magusus ikkagi oodatud. Aleksandri kook on tõeline suhkrupomm, aga müüb läbi aastakümnete endiselt hästi.

Teemaks on ka vastutustundlik tootmine, jäätmete vähendamine ja ka lisaväärtusega tooted. Nende viimaste puhul on tootesse lisatud vitamiine, mikroelemente või kiudaineid, et organism saaks toidust rohkem kätte ega peaks tarvitama toidulisandeid. Selles osas teeme tihedat koostööd THTAKi (Toidu-ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskus) teaduritega.

Tänu uuenenud tehnoloogiapargile on võimalus pikendada säilimisaegu ilma, et lisaks säilitusaineid. Tarbija sooviks, et toode oleks tehtud naturaalse vahukoorega, vähese suhkruga ehk igati tervislik, kuid neid kõike korraga ei saa. Suhkur ja sool on konserveerivate omadustega – midagi tuleb toote säilimiseks sinna lisada.

Valmistoidu trendid näitavad seda, et inimesed soovivad kodudes erinevaid maailmamaitseid proovida. Ja kuna aega on kõigil vähe, soovitakse leida kodus toiduvalmistamisele või restoranis söömisele võimalikult lihtne alternatiiv. Selleks tulime välja uute, topsidesse pakendatud kastmetega, nagu chilli con carne, bolognese, tikka masala ja kana-karri.

Te olete Eestis üks suurimaid valmistoidutootjaid. Kas olete pigem trendide loojad? Teevad teised midagi ka teie järgi?

Me näeme, et meie peolauatooteid kopeeritakse palju. Samuti pakendite osas oleme näinud, et konkurendid pigem järgnevad meile – oleme läinud üle märksa keskkonnasõbralikumatele lahendustele.

Ja muidugi olime meie esimesed, kes hakkasid poke-kausse müüma, seda just tööstuslikult valmistama – söögikohad pakkusid neid juba varem, kuid suurtootjate nimekirjas seda polnud.

Ka meie torusse pakendatud küpsisetaigen on turul täiesti ainulaadne toode – seda nii sisult kui ka vormilt. Selline pakendamisviis on innovaatiline ja tarbijale mugav – sealt on lihtne lõigata viilud ja need siis ahju panna. Iirisetükkide ja karamelliga küpsisetainas sai sel aastal tunnustatud tiitliga “Eesti parim kondiitritoode 2021”.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757