Euroopa jaekaubandus püsis 2024. aastal positiivsel kursil, kuid kasv aeglustus võrreldes varasemaga. Kui 2023. aastal ulatus jaemüügi käibe kasv veel 5,5 protsendini, siis möödunud aastal piirdus see kolme protsendiga, selgus NielsenIQ uuringust.

- Euroopa
- Foto: Christian Lue
Majanduse kasvuveduriks kujunes Ida-Euroopa, kus Rumeenia jaemüük suurenes koguni 14,9%, Bulgaarias 9,9%, Horvaatias 9,3% ja Slovakkias 9,2%. Eesti eristus aga vastupidise trendiga, kus jaemüügi käive kahanes 1,3%. Selle taga peetakse poliitilist ebakindlust ja tarbijate ettevaatlikkust.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Üldine trend: Maxima maine langeb ja Rimi oma tõuseb kõigis kolmes Balti riigis
Uuringufirma NielsenIQ suur jaekaubanduse uuring ja tulemuste raport nii Eesti, Läti kui ka Leedu turu kohta näitab hüpermarketite formaadi pidevat langust. Samas on näha poodide omamärgitoodete kasvu.
Peamine murekoht on täna tarbimise vähenemine, mis vaevab kõiki Baltikumi ettevõtjaid. Samaaegselt on Eesti tarbija kõige tagasihoidlikum, samas kui lätlased ja leedukad on märksa julgemad ostlejad, rääkis NielsenIQ ärijuht Erlend Villems jaekettide-tootjate-hulgikaupmeeste ühisseminaril.
Kõrgetest hindadest ja inflatsioonist tulenevalt on eestlased hakanud poodides aina enam pöörama pilku soodusega toodete poole, rääkis uuringufirma NielsenIQ ärijuht Erlend Villems hiljutisel StrongPoint Baltic Retail Forum kaubanduskonverentsil. Lausa 75% tarbijatest ostavad regulaarselt soodusega tooteid, otsivad neid ja on valmis parema pakkumise saamiseks ka teise poodi minema.
Kus asub Eesti võrreldes ülejäänud Euroopaga?
Eratarbimise osakaal on Euroopa Liidus aeglaselt taastumas pandeemiaeelsele tasemele. 2023. aastal registreeriti langus teist aastat järjest, kusjuures ELi kodanikud kulutavad nüüd tarbimisele vaid 33,9 protsenti oma rahast. Suurim osakaal on Ungaris, kus iga teine euro läheb jaekauplusesse, selgus GfK Euroopa jaemüügi uuringust.
Tänapäeval on võimalik äriprotsesse optimeerida läbi digitaalsete tööriistade: B2C ja B2B tellimiskeskkonnad, broneerimissüsteemid, mobiilirakendused ja iseteeninduslikud makselahendused. Need ei ole enam lihtsalt lisavõimalused, vaid osa ettevõtte igapäevasest äriloogikast, mis aitab vähendada käsitööd ja keskenduda sellele, mis aitab saavutada parima konkurentsieelise ning loob suurima väärtuse.