Maxima juht: Järgmise aasta suurim väljakutse on seotud personali vähesusega

Maxima Eesti peadirektori Vygintas Šapokas
Maxima Eesti peadirektori Vygintas Šapokas

Maxima järgmise aasta suurim väljakutse on seotud jätkuvalt personali vähesusega ning Maxima Eesti peadirektori Vygintas Šapokase sõnul ei lõpe tööjõuprobleemid kunagi.

Maxima Eesti peadirektori Vygintas Šapokase sõnul annavad viimasel ajal jaeturul toimunud muutused märku sellest, et jaekettidel on üha raskem madalat hinnataset hoida ning seetõttu on neil klientide ees veelgi suurem vastutus head hinda pakkuda. 

„Teise asjana peavad kauplused ka järgmisel aastal mõtlema efektiivsusele,“ ütles ta ning täiendas, et nemadki sulgevad mõningad kauplused. Üheks suletavaks kaupluseks on Tallinna Vikerlase Maxima kodupood.  „Me ei näe põhjust sellises asukohas olla, kus me ei suuda efektiivselt tegutseda,“ rääkis Šapokas.

Järgmisel aastal plaanivad nad uuendada 5-6 kauplust ning aasta pärast detsembris avada Maxima XXX kaupluse Haaberstis. Möödunud aastal läbis põhjaliku uuenduskuuri 12 kauplust ning kahes on veel töö käimas. Aasta kokkuvõttes avas Maxima ühe täiesti uue kaupluse. „Tänavu investeerisime kaupluste renoveerimisse üle 4 miljoni euro. Tuleval aastal jätkame uuendustega veel aktiivsemalt ja plaanime renoveerimistöid ligi 10 miljonit euro ulatuses,“ ütles Šapokas.

Maxima jaoks on ka e-kaupluse arendus suureks prioriteediks ning hetkel käivad seal suuremad uuendustööd. „See on meie võimalus pakkuda Eesti inimestele kõike, mida vaja ning seda veel efektiivsemal ja uuenduslikumal moel.“ Šapokase sõnul ennustavad nad e-Maximale järgmiseks aastaks taas kahekordset käivet. 

Käesoleval aastal viidi ühes Maxima kaupluses läbi pilootprojekti korras lean-protsessi arendamist ja nüüdseks tehakse vastavaid uuendusi juba kõikides Maxima super- ning hüpermarketites. „Seda teeme selleks, et muuta tellimuste tegemine, lao jäägi haldamine, väljapanekute organiseerimine ja kaupluste teenindajate töö veelgi efektiivsemaks,“ selgitas Šapokas.

Kuidas vähendada tööjõuprobleemi?

Järgmise aasta suurim väljakutse on seotud jätkuvalt personali vähesusega. "Samas peame tähelepanu pöörama ja arvesse võtma nii naaberriikides kui mujal Euroopas toimuvat - nende majanduslik olukord mõjutab ka meid.“

Šapokase sõnul ei lõpe tööjõuprobleemid kunagi. „Me panustame praegu rohkem noortele ning loome suhteid kutsekoolidega. Pakume sealsetele õppijatele praktikavõimalusi ja osalise tööajaga tööd. Paindlikkus on siinkohal väga oluline.“ Tegevjuhi sõnul peavad nad järgmisel aastal veel paindlikumad olema, sest igat inimkätt on tarvis. Ta lisas, et nad toovad ka praegu iga päev Ida-Virumaalt 150-200 inimest Tallinna kauplustesse tööle ja maksavad kinni elamiskulud. „Lisaks töötavad meie logistikakeskuses mõned Läti kodanikud.“

Pühadeperioodil töötavad kauplustes jõuluabilistena koolinoored. Üleskutsele reageeris esimese nädala jooksul üle 100 õpilase, kelle hulgas on palju neid, kes käisid kauplustes tööl ka suvel. 

Maxima tõstis käesoleva aasta novembris kassapidajate palka rohkem kui 10%. „Teeme kõik võimaliku, et tõsta inimeste palka. Igal pool palgad tõusevad ning me oleme selle osalised. Valitsus tõstab igal aastal miinimumpalka, ning see sunnib ettevõtteid otsima rohkem efektiivsust, et sellele survele vastu pidada,“ rääkis Šapokas.

Traditsiooniks on juba saanud ka see, et pühade perioodil käivad kontoritöötajad kauplustes abiks kõikides sealsetes töödes. Tänavu lõi abilistena kaasa üle 150 töötaja, kelle hulgas on ka Šapokas ise, kes aitas saalitöötajana Smuuli Maxima XX meeskonda. Lisaks abistamisele loob see ühtse meeskonna tunnet ja annab võimaluse aru saada, millised väljakutsed jaeketil on.

Kui suur kasv järgmine aasta tuleb?

Šapokase sõnul on järgmise aasta ennustust suhteliselt keeruline teha. Detsembris on kõik väga julged. „Kuid lõppkokkuvõttes oleme järgmise aasta osas väga optimistlikud. Jaekaubanduse turu kasvu ootame umbes 4% ning sama suurt käbekasvu ootame ka Maximale.“

2016. aasta lõpuks ennustab ettevõtte juht umbes 3% kasvu võrreldes aasta varasemaga. „Oleme sellest natuke maas, sest mõned kauplused olid kinni kuna me neid uuendasime.“

Järgmine aasta võib kaasa tuua märkimisväärse hinnatõusu. „Tulevased maksumuudatused ja avalikkuse ette jõudnud ideed loovad eelduse hinnatõusuks, lisaks kuuleme aina sagedamini ka inflatsioonist. Meie eesmärk on hindade tõusuga selliselt hakkama saada, et tarbijad ei kannataks,“ ütles Šapokas. Ta lisas, et nad püüavad hoida hinnataset võimalikult madalal, et inimesed saaksid jätkuvalt osta seda, mida on neil vaja.

Maxima eesmärk on pakkuda turu parimat hinda ning seetõttu peavad nad olema ka tugevad läbirääkijad enda partneritega. „Püüame vaadata koos tootjatega, kuidas paremini müüa ning milline on kõikidele osapooltele parim hind.“ Ka nemad mõtlevad aina aktiivsemalt meiega kaasa, kuidas rohkem müüa ja teenida – sellest sõltub otseselt ju ka nende tulevik.

Üks suur unistus, kui raha poleks piiriks?

„Ma tahan, et minu 4400 töötajat oleksid õnnelikud. Pean silmas seda, et kõik töötingimused oleksid ideaalsed. Kauplustes oleks laste toad, tööle ja töölt saaks tasuta sõita, hea töö eest saaks suuremat palka ning isegi töötajate pereliikmed oleksid veel uhkemad, et on seotud Maximaga,“ ütles Šapokas lõpetuseks. 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara