• 25.09.25, 12:57

Tarbijakaitsja: kolmandik vaidlustest tuleb e-poodidest, vajadusel sulgeme probleemse poe

E-kaubandus valdkond, kust pärineb kolmandik kõigist tarbijavaidlustest. Kaebuste lahendamisel on ettevõtjal oluline reageerida ja oma seisukohta põhjendada – vastasel juhul võib ta sattuda tarbijavaidluste komisjoni otsuseid mittetäitvate ettevõtjate ehk n-ö musta nimekirja, selgitas tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru.
Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru, paremal.
  • Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru, paremal.
  • Foto: Erakogu
Äripäeva raadios rääkis Tammaru, et TTJA poole pöördub igal aastal ligi 20 000 inimest, ent neist vaid umbes 4000 juhtumit jõuab ametliku vaidluseni. „Kõik pöördumised ei ole kaebused – sageli küsitakse lihtsalt nõu, et mõista oma tarbijaõigusi ja nende jõustamise võimalusi,“ selgitas ta.
Enne TTJA sekkumist peab tarbija pöörduma esmalt kaupleja poole kirjaliku kaebusega. Kauplejal on kohustus vastata 15 päeva jooksul. Kui probleemi ei lahendata, saab tarbija pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole. Seal hinnatakse juhtumit seaduste ja lepingute alusel ning tehakse otsus ühe või teise poole kasuks.
„Oluline on, et tarbija esitab konkreetse nõude, mitte pelgalt pahameeleavalduse. Samuti peab mõlemal poolel olema võimalik oma seisukohti ja tõendeid esitada,“ rõhutas Tammaru.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kõige rohkem probleeme tekib e-poodides – sealt pärineb üle kolmandiku tarbijavaidlustest. Lisaks on levinud kaebused reisiteenuste, lennureiside õiguste ning ehitus- ja remonditööde kohta.
„E-poode on lihtne luua ja vahel ilmuvad turule kauplejad, kes ei täida lubadusi. Kui kaebusi koguneb kiiresti, on see meile ohumärk,“ märkis Tammaru. Ta tõi näiteks e-poe Deluxewine, kus tarbijad maksid kaupade eest, kuid ei saanud neid kätte.
Kui ettevõtte kohta laekub kaebus, edastab TTJA selle talle uuesti tutvumiseks. „Enamik kaebusi laheneb juba selles etapis, kui ettevõtja mõistab, et olukord vajab lahendamist,“ ütles Tammaru. Samas ei tähenda iga kaebus, et tarbija on tingimata õigel poolel – ka ettevõtja võib esitada oma tõendid ja põhjendused.
Ettevõte satub TTJA avaldatud nimekirja juhul, kui ta ei täida tarbijavaidluste komisjoni otsust. „See nimekiri on ennetava eesmärgiga – et tarbijad teaksid, kelle käest mitte osta,“ selgitas Tammaru. Vajadusel võib amet astuda ka karmimaid samme, sealhulgas sulgeda veebipoe, kui tarbijate majandushuvidele tekib suur oht.
Küsis Laura Saks.
Tarbijakaitsja petlikest e-poodidest: äärmisel juhul võime poe sulgeda
00:00

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele