• 06.11.25, 10:20

Aasta perefirmaks valitud Pro Optika: soovime olla oma valdkonnas parimad

Värskelt aasta pereettevõtteks valitud Pro Optika virgus Võrumaa korterist. Äri algusaastail oli optika töökojaks köök viienda korruse kahetoalises korteris, rääkis firma asutaja poeg ja Pro Optika kaasomanik Bruno Lauri.
Perekond, kes veab aasta perefirmat Pro Optikat. Vasakult: Bruno tütar Kristiine Saarepuu, Bruno naine Annemai Tupp, Bruno Lauri, asutaja ja Bruno ema Varju Lauri, Bruno tütar Katriine Mark ja Katriine abikaasa Madis Mark.
  • Perekond, kes veab aasta perefirmat Pro Optikat. Vasakult: Bruno tütar Kristiine Saarepuu, Bruno naine Annemai Tupp, Bruno Lauri, asutaja ja Bruno ema Varju Lauri, Bruno tütar Katriine Mark ja Katriine abikaasa Madis Mark.
  • Foto: Pro Optika
Pro Optika lugu sai alguse 90ndate lõpus. aastate alguses, kui ettevõtte asutaja Varju Lauri otsustas riikliku optika kõrvalt luua oma väikese äri. Turumajandus oli äsja Eestisse jõudnud ning paljud hakkasid iseseisvalt katsetama. Väike labor rajati Võru korteri kööki, kus aastaid ei tehtud süüa – köögis valmistati prille.
Varju Lauri tegi alguses prille õhtuti pärast tööd ja müüs neid polikliinikus. 1993. aastaks oli tegevus laienenud sedavõrd, et labor kolis polikliiniku esimesele korrusele, ning just seda aastat peetakse Pro Optika sünniaastaks.
Tema poeg Bruno Lauri on ettevõttega seotud aastast 1993. “Nägin, et emal on abi vaja ja mõtlesin, et lähen korraks, üheks aastaks emale appi prille tegema. Aga pereettevõtlus neelab enda sisse, kogu aeg on vaja midagi uut ja põnevat teha,” jagas Bruno Lauri saates “Kasvukursil”.

Artikkel jätkub pärast reklaami

“Alguses mõtlesin, et tulen aastaks või paariks, aga perefirmas see nii ei käi. Kui näed, kuidas töö ja kirg on omavahel seotud, on raske eemale jääda,” meenutab ta.

Väikesest tegijast 50 kauplusega optikaketiks

Aastate jooksul kasvas väikesest Võru ettevõttest üle-eestiline optikakett, millel on nüüdseks ligi 50 kauplust. Kui algusaastatel tuli kogu töö teha käsitsi ja arveldada sularahas, siis tänaseks on ettevõte kasvanud üle 10 miljoni eurose käibega kaasaegseks ketiks, mille eesmärk on pakkuda kvaliteetset ja personaalselt lähenemist igale kliendile.
Pro Optika pereettevõttesse on tänaseks kaasatud juba järgmine põlvkond. Bruno tütar Katrina Mark alustas ettevõttes suvetöödel juba gümnaasiumipõlves, kui aitas kaupluses kliente teenindada. “Mind paelus see, kuidas inimesed tulid siia murega ja lahkusid naeratusega. Prillid on midagi väga isiklikku – need mõjutavad inimese enesetunnet ja enesekindlust,” räägib ta. Pärast keskkooli õppis Katrina optometristiks ja töötas aastaid klienditeeninduses, kuni võttis üle ettevõtte tegevjuhi rolli.
Isa Bruno on jäänud nõuandvasse rolli, kuid on igapäevaselt tegev nõukogus. “Ma püüan hoida ema ja isa väärtusi ning anda samas Katrinale vabaduse teha asju omal moel,” ütleb ta.
Viimastel aastatel on Pro Optika teinud oma ajaloo suurima arenguhüppe. 2023. aastal ostis ettevõte Pere Optika, mis kahekordistas nii kaupluste kui ka töötajate arvu. Ühinemist nõustas Grant Thornton Baltic. Partner Terje Liivi sõnul oli tegemist mahuka ja põhjaliku protsessiga, mis kestis ligi aasta. “Sellise tehingu puhul tuleb läbi käia kõik detailid – finantsid, personal, lepingud, konkurentsiameti luba. Pro Optika lähenes kõigele väga professionaalselt, kuigi tegemist on pereettevõttega,” märkis ta.
Pärast ühinemist on Pro Optika ja Pere Optika ühendatud ettevõttel ligi kolmandik Eesti optikaturust, mis teeb sellest ühe suurima tegija turul. Bruno Lauri sõnul oli tehing strateegiline samm. “Me ei tahtnud kasvada lihtsalt kasvu pärast, vaid pakkuda paremat valikut ja kvaliteeti üle Eesti,” ütleb ta.
Grant Thorntoni partner Kristel Tiits lisab, et Pro Optika näide on hea illustratsioon sellest, kuidas pereettevõte saab professionaalselt areneda, ilma et kaoks perekondlik soojus ja väärtused. “Pereettevõtte tugevus on järjepidevus ja usaldus. Samas peab vanem põlvkond õigel ajal vastutuse üle andma. Bruno ja Katrina tandem on selle eeskujulik näide,” selgitab Tiits.
Katrina Mark rõhutab, et suurim muutus ettevõtte kultuuris on tulnud inimestest. Kui varem oli rõhk klienditeenindusel, siis nüüd mõistetakse, et töötajad on kogu ettevõtte südameks. “Kui meeskond on hoitud ja motiveeritud, kandub see kohe edasi ka klientideni,” ütleb ta. Selle mõtteviisi muutus on toonud ka stabiilsema ja lojaalsema töötajaskonna – paljud on jäänud ettevõttesse aastateks. “Inimesed tunnevad, et nende panust märgatakse ja neil on sõnaõigus. See on meie tugevus.”

Artikkel jätkub pärast reklaami

Põlvkonnavahetus

Pro Optika teekond on olnud täis õppimisi ja muutusi, kuid perekondlik tuum on jäänud samaks. Ettevõte on nüüdseks läbi teinud kaks põlvkonnavahetust – esmalt Varjult Brunole ja nüüd Brunolt Katrinale. Bruno sõnul on põlvkonnavahetuse juures kõige raskem mõista, millal tuleb taganeda ja usaldada. “Kui oled midagi ehitanud üles nullist, on väga keeruline ohjad käest anda. Aga kui tahad, et ettevõte kestaks, peab seda tegema õigel ajal ja õigetel põhjustel,” ütleb ta. Ka Katrina tunnistab, et vastutuse võtmine oli suur samm, kuid see toimus loomulikult. “Mul oli aeg-ajalt hirm, et kas ma olen valmis, aga isa toetus ja tema usaldus andsid kindluse. See üleminek oli sujuv, mitte järsk,” räägib ta.
Bruno ja Katrina jagavad sama põhimõtet – töö peab toetama pereelu, mitte vastupidi. “Pro Optika on pereettevõte kõige otsesemas mõttes. Me ei ole unustanud, miks see kõik algas,” ütleb Bruno. Tema sõnul on ettevõtte edu saladus lihtne: ausus, järjepidevus ja soov pakkuda midagi, mis inimestele päriselt korda läheb.

Ambitsioonikad plaanid

Pro Optika tulevikku vaadatakse kindlalt ja ambitsioonikalt. Pereettevõte plaanib jätkata laienemist ning panustada veelgi rohkem uue juhtimiskultuuri ja meeskonnatöö arendamisse. Bruno Lauri sõnul on eesmärk kasvada jätkusuutlikult ja mõtestatult, mitte lihtsalt suuremaks saada. “Me ei tee midagi pelgalt maine pärast. Me tahame, et Pro Optika oleks Eesti optikaturul kvaliteedi ja usalduse sümbol,” ütleb ta. Katrina lisab, et tema jaoks on oluline hoida tasakaalu traditsioonide ja innovatsiooni vahel. “Me austame oma juuri, aga vaatame alati edasi – kuidas saame olla klientide jaoks paremad, nutikamad ja soojemad.”
“Meil on olnud läbi aastate üks selge ambitsioon olnud olla oma valdkonnas turu parim,” ütles Bruno Lauri.
Nende lugu on ehe näide sellest, kuidas väikesest köögis alanud pereettevõttest võib kasvada kogu Eesti turgu mõjutav kaubamärk. Pro Optika lugu on oma olemuselt lihtne, aga samas inspireeriv – see räägib järjekindlusest, põlvkondade koostööst ja usust sellesse, et kodumaine ettevõte võib teha suuri tegusid, jäädes samas oma väärtustele truuks.
Saadet juhib Mai Kroonmäe.
Tänavuse aasta seitsme kategooria parimad ettevõtted valisid välja EIS ja Eesti Tööandjate Keskliit.
Aasta perefirma köögis süüa aastaid ei tehtud. Tehti ainult prille
00:00

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele