Autor: Gerli Ramler, Äripäeva kaasautor • 12. veebruar 2021

Hansab 30: jätkame aktiivselt kaupmeeste tööd lihtsustavate teenuste-toodete arendamist

Tehnoloogiaettevõtte Hansab AS-i toodetega on kokku puutunud iga Eesti inimene, sest firma tegevus katab suure osa erinevatest majandusharudest alates jaekaubandusest, finantssektorist ja logistikast kuni avaliku sektori ning turvalahendusteni. Eriti tugev on Hansab kaubanduslahendustes, mille eesmärk on kergendada kaupmeeste elu ning lihtsustada lõpptarbijatele teenuste tarbimist.
Hansab Grupi juhatuse esimees Aigar Urva ja Hansab juhatuse esimees Janno Kallikorm
Foto: HELEN KATTAI

„Kui Hansab 30 aastat tagasi tegevust alustas, oli ettevõtte põhiliseks kliendisegmendiks finantssektor. Täna on aga olukord väga palju muutunud ning kaubandusest on saanud portfellis väga tähtsa osakaaluga valdkond, kus kasutatakse suurt hulka meie väljatöötatud lahendusi alates klienditeenindus-, turva-, makse- ja sularahalahendustest kuni tarkvara ja multimeedialahendusteni. Oleme unikaalses positsioonis, sest pakume kaubandussektori ettevõtetele täislahendust, mis tähendab paremaid lepingutingimusi ning lisaks lihtsamat asjaajamist ühe firma ning kontaktisikuga,” räägib Hansab juhatuse esimees Janno Kallikorm. „Lisaks on klientidel sageli esindused ja kauplused üle Eesti ning Hansabi üks eelistest on see, et suudame pakkuda samuti teenust igas Eesti otsas ning peale selle ka Lätis ja Leedus.”

Väga olulise osa toodetest moodustavad erinevad makselahendused. Sularaha osas pakutakse kogu tsüklit alates raha lugemisest kuni turvalise väljaandmiseni, mis on kombineeritud nutikate automaatlahendustega. Sinna lisanduvad makseterminaalid, kus Hansabi turuosa Eestis on üle 60 protsendi. Just Hansab tuli näiteks esimesena välja nende terminaalidega, mis on parkimis- ja pakiautomaatides.

„Meie tugevus on turvalisus, mis peab vastama väga karmidele nõuetele. Sisenemisbarjäär sellistes segmentides on äärmiselt kõrge ning iga ettevõtte sellele turule ligi ei pääse,” nendib Kallikorm.

Hansab osutab alates 2019. aasta detsembrist riigi- ja finantsasutustele ning kaupmeestele sularahatöötluse ning -veo teenust ning alates 2018. aastast tegeletakse koos Prantsusmaa partneriga Eesti ID-kaartide personaliseerimisega. Sellised kõrgeimat turvalisust nõudvad teenused sobituvad ettevõtte portfelli väga hästi, sest Hansabi protsesside lahutamatud osad on ranged kvaliteedisüsteemid ISO 9001, ISO 14001, ISO 20000 ja ISO 27001, millest kaks viimast näitavad, et ettevõtte infoturbesüsteemid ja teenuste juhtimissüsteemid on sertifitseeritud kõrgeimal tasemel, lisaks vastab ettevõte osade enda teenuste osas ka eIDAS ja PCI standarditele.

Elektroonilised hinnasildid ja biomeetrilised turvasüsteemid

Kuigi eelmisel aastal kannatas kaubandussektor omajagu ning paljud investeeringud külmutati, jätkab Hansab aktiivselt kaupmeeste tööd lihtsustavate teenuste-toodete arendamist. Kaubanduses on kindlasti silma hakanud Hansabi poolt turule toodud elektroonilised hinnasildid, mis tagavad samad hinnad nii hinnasildil kui ka kassas. Lisaks on hindade käsitsi muutmine aeganõudev, samal ajal kui elektrooniliste hinnasiltide puhul toimub hindade muutmine hetkega.

„Kriis paneb lähenema uutele olukordadele kiirelt ja loovalt. Ja kaubandus on meile äärmiselt oluline sektor. Näiteks programmeerisime ja installeerisime tarkvara, millega kliendid saavad kauplustest osta kaupa ette ning seejärel minna ja teenindajatega kokkupuutumatult juba pakitud ostud kaasa võtta. Tõusev trend on biomeetrilised turvasüsteemid, kus inimesed saavad liikuda puutevabalt,” räägib Kallikorm.

Lisaks pakub Hansab turvaväravaid, millest on saanud elementaarne kaubakaitsevahend igas kaupluses ning millele on integreeritud kliendiloendurid. Viimaste puhul esindab Hansab ka erinevaid eraldiseisvaid lahendusi, mille tähtsus on kerkinud esile lisaks turunduslikele eesmärkidele ka just seoses koroonapandeemiaga. Samamoodi aitab tehnoloogia kauplustel läbi viia inventuuri: tootele kinnitatavad RFID-turvaelemendid saab ühendada laomajandusega, kus iga toode saab unikaalse koodi, mille abil on pärast lihtne teha kokkuvõtteid, sest kassasüsteem loeb kokku müüdud esemed ning kogu info on reaalajast kättesaadav. Sarnasel põhimõtetel toimivad lahendused saab edukalt kasutusele võtta ka teenindajavabas müügikeskkonnas iseteeninduslahendusena.

Innovatsioon on Hansabi DNA-sse sisse kirjutatud

Hansabi asutamisest täitub tänavu 30 aastat, Lätis on ettevõte tegutsetud 27 ja Leedus 26 aastat. „Me pole 30 aasta jooksul kordagi peatunud ega jäänud traditsiooniliste lahenduste rakkesse, sest innovatsioon on justkui ettevõtte DNA-sse sisse kirjutatud,” ütleb Hansabi asutaja ning Hansab Grupi juhatuse esimees Aigar Urva.

Kallikorm nendib, et ettevõtte tugevuseks on kindlasti ka see, et enamikke uudseid lahendusi testitakse kõigepealt enda peal ning paljudel ettevõtte töötajatel on võimalus olla osaks meie innovatsiooni protsessis. „Meie töö on väga põnev, kuid loomulikult ei lähe uute tehnoloogiatega alati kõik nii lihtsalt, kuid meie soov on siiski olla alati esimene. Kopeerijaid ja järeletegijaid on küll palju, kuid kliendid usuvad meisse ning hindavad seda uuenduslikkust ja samas stabiilset tegevust, millega Hansab on end juba 30 aastat tõestanud. Meie visioon on alati olnud aidata klientide elu kergendada ning lõpptarbijatele teenuste tarbimist lihtsustada – ja see on ka edukalt õnnestunud.”

Kui algusaastatel oli Hansab suures osas innovatiivsete toodete edasimüüja, siis täna arendatakse aktiivselt oma tooteid, mis lisaks koduturgudele lähevad ka ekspordiks. Seejuures on ettevõtte rõhk tarkvaraloomisel ning riistvara tootmine toimub peamiselt allhankekorras. „Oleme keeruliste komplekslahenduste pakkuja ning meie fookuses on just ärikriitilised ja elutähtsad teenused. See esitab ühelt poolt meie töötajatele piisavalt väljakutseid ja toob mugavustsoonist välja. Teisalt tagab ettevõttele kindluse, et meie teenuseid on alati tarvis, ka kõige raskemas majandussituatsioonis,” räägib Urva. Ta lisab, et näiteks 2020. aasta, mil ülemaailmne pandeemia mõjutas negatiivselt kogu maailmamajandust, lõpetas Hansab rekordilise 31,5 miljoni euro suuruse käibega.

Kapitalil on rahvus

Väga oluline on Urva ja Kallikormi sõnul, et omanikud oleksid kohapeal ja valmis ettevõtte arengusse piisavalt panustama. „Väliskapitaliga firmades ollakse rohkem lühiajalistele tulemustele orienteeritud ning tihtipeale puudub pikem vaade. See teeb aga kiire reageerimise keeruliseks. Teiseks ei pruugi kaugelt aru saada investeerimise vajalikkusest. Hansab investeerib igal aastal südamega nii ettevõttesse kui ka töötajatesse, näiteks eelmisel aastal kasutasime juhust, et inimesed olid covid-19 pandeemia tõttu kodukontorites ning tegime meie kolmes peakontoris töötingimuste parendamiseks põhjalikud ümberehitused. Arenduskuludeks investeerime aga 600 000-700 000 eurot aastas ehk vähemalt kolmandiku kasumist.”

Urva sõnul on Hansabi äriotsused kiired, kuid väga põhjalikult kaalutletud. „Me oleme valmis astuma kiirelt nii uutesse valdkondadesse kui ka sealt lahkuma. Tehnoloogia on nende aastakümnetega välja palju muutunud, aga meie soov on olla alati parim tehnoloogiapartner, kes aitab klienditeenindust automatiseerida ja efektiivistada ning pakub ainult väga turvalisi lahendusi.”

Elus on enamat kui ainult töö

Hansabi edu võti on optimism ning vaade tulevikku. „Tegeleme neis valdkondades, mis on seotud tulevikuga ja kuhu investeeritakse – automatiseerimise ja digitaliseerimisega. Näeme jätkuvalt võimalusi kasvuks ja meil on palju innovatiivseid plaane, mis ei ole veel käiku läinud, sest turg pole selleks veel valmis. Aga kohe, kui turg nõuab, oleme meie kohal,” räägib Kallikorm. „Võib öelda, et Hansab on 30-aastane start-upiliku loogikaga tehnoloogiaettevõte, mille eelis on tugev tugivõrgustik, usaldav kliendibaas, väga head koostööpartnerid ning müügiorganisatsioon, kes on valmis kohe tööle asuma, kui uus toode on müügikõlbulik. Kõige soodsam kasvustrateegia on pakkuda olemasolevatele klientidele uusi lahendusi!”

Lisaks on Urva sõnul kasvu juures oluline ka eetiline moment: „Tahame arendada nii, et kogu riik areneks ja meie lastel oleks siin hea elada. Et nad tunneksid uhkust, et nende riik on uuenduslik ja teistest eeskäiv digiriik. Meie suur eesmärk on muuta reaalselt meie elukeskkonda, turvalisemaks, paremaks ja efektiivsemaks ning et kõik Hansabi 300 töötajat oleksid uhked tehtu üle. Oluline on panustada ühiskonda ja oleme aastate jooksul toetanud nii kultuuri, sporditegemist kui ka laste abiorganisatsioone. Ja mis õige olulisem – elu ei koosne ainult töötegemisest – fun peab ka olema!”

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757