• ST
  • 27.10.25, 14:28

Kristo Timberg: kaupmehe eduvalemiks on paindlikkus, kohanemisvõime ja valmisolek pidevaks muutuseks

Äripäeva raadiosaates„Kaupmehe eduvalem“ rääkisid Kaupmeeste Liidu juht ja saatejuht Nele Peil ning Hansabi tegevjuht Kristo Timberg kaubandussektori suurimatest väljakutsetest – tööjõupuudusest, kaubakaost, ligipääsetavusest ja andmete kasutamisest.
Hansabi tegevjuht Kristo Timberg
  • Hansabi tegevjuht Kristo Timberg

Efektiivsus – vähemaga rohkem

Kristo Timberg tõdes, et Hansab näeb kaubanduse olukorda eelkõige läbi tehnoloogia prisma ning enamiku kaupmeeste murede keskmes on üks sõna – efektiivsus.
„Otsitakse viise, kuidas teha vähemaga rohkem. See on mõnes mõttes selline leierdatud teema, kuid paraku igati tõsi,“ sõnas ta.
Ta rõhutas, et tehnoloogia ei ole eesmärk omaette. „Kui kaupmees sellest lõpuks ei võida, pole mõtet lihtsalt uusi seadmeid üles panna. Oluline on, et protsessid muutuksid paremaks,“ lisas ta.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tööjõupuudus ja tehnoloogia roll

Tööjõupuudus on kaubanduses jätkuvalt üks suurimaid muresid, kuid Kristo Timbergi sõnul ei ole see ainult töötundide küsimus. „Tööjõupuudus on mitmetahuline teema – küsimus ei ole ainult selles, kuidas asendada inimese töötund. See on vaid üks osa sellest,“ ütles ta. Tema hinnangul mõjutavad tööjõupuudust ka teeninduskvaliteet, keeleoskus ja palgatase.
„Kui minna hästi äärmusesse ja maksta mitu korda rohkem kui keskmine töötasu, siis ilmselt saaksime sellega päris hästi adresseerida teeninduskvaliteedi probleeme ja kõiki muid küsimusi, millega me siin maadleme. Paraku on meil ju konkurendid ka turul ja see konkurents surub hinnad alla,“ selgitas Timberg.
„Me peame otsima tasakaalu – tehnoloogia, tööjõu ja kõige selle mõistlikkuse vahel. Ettevõtja ei ole ahne ja kaupmees samuti mitte. Kusagil tuleb leida see tasakaal töötajate, klientide ja investeeringute vahel, sest kõike korraga ei saa,“ lisas ta.
Timberg tõi näiteks elektroonilised hinnasildid, mis võimaldavad hindu muuta reaalajas ja välistavad käsitsi siltide vahetamise. Samas soovitas ta neid kasutusele võtta terviklikult. „Kui panna uued sildid vaid ühte osakonda, tekib olukord, kus tuleb paralleelselt hallata kahte süsteemi. Selle asemel, et tööjõukulu vähendada, võib see hoopis kasvada,“ selgitas ta.
Hansab pakub selliseid lahendusi ka teenusmudelina, mis aitab vältida suuri alginvesteeringuid. „Klient ei pea kartma tehnoloogia hinda – seda saab võtta kui teenust, mitte kui ühekordset suurt ostu,“ lisas Timberg.

Kliendikogemus – tehnoloogia ja inimlik puudutus koos

Nele Peil tõstatas saate jooksul küsimuse, kas automatiseeritud kauplused ei muuda ostukogemust liiga üksildaseks.
Timberg nõustus, et kliendid ootavad endiselt inimlikku lähedust, kuid seda saabki pakkuda siis, kui tehnoloogia võtab üle rutiinse töö. „Tehnoloogia ei asenda inimest, vaid annab talle võimaluse keskenduda sellele, mis on päriselt väärtuslik – kvaliteedile,“ sõnas ta.

Ligipääsetavus – palju küsimusi, vähe vastuseid

Ühe päevakajalisema teemana käsitleti ka ligipääsetavust, mis puudutab eelkõige iseteeninduskassasid ja makseterminale. Euroopa Liidu uued nõuded näevad ette, et need peavad olema kasutatavad ka vaegnägijatele, vaegkuuljatele ja liikumispuudega inimestele.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Timbergi sõnul on tehnoloogia selleks olemas, kuid selgust ja juhiseid napib. „Küsimus on pigem selles, kuidas ja millal seda teha. Kaupmehed ootavad praegu täpsemaid juhiseid, sest nõuete tõlgendus on olnud üsna ebaselge,“ ütles ta.
Tema hinnangul ei tohiks ligipääsetavust käsitleda kui tüütut kohustust. „Ma arvan, et mõnevõrra see on selline arenenud ühiskonna tunnus, et me saame ja suudame mõelda teistele. Samas tuleb leida mõistlik tasakaal, sest lõpuks maksab iga investeeringu kinni klient,“ lisas ta.

Kaubakaod ja turvalisus – iseteenindus toob uusi väljakutseid

Viimasel ajal on taas suurenenud kaubakaod ja vargused, mille üheks põhjuseks on iseteeninduse kiire levik. „Varem olid kaod väiksemad kui efektiivsusest saadud kasu, aga nüüd on need kasvanud nii suureks, et tuleb turvalahendused taas fookusesse võtta,“ lisas Timberg.
Tema sõnul on olemasolevad meetmed – väravad, RFID ja kaamerad – endiselt vajalikud, kuid nendest üksi ei piisa. ”Tegelikult tehnoloogia, et seda lahendada, on jällegi kõik olemas. Tehnoloogia võimaldab tuvastada igasuguseid mustreid, video- ja pildianalüütika on nii palju arenenud, et tuvastada kes, kus ja kui kaua seisab ja mida teeb. Kõike seda saab teha ja maailmas on riike, kes teevad seda väga edukalt, küll pigem lähevad need võib-olla sellise ohtliku või kurjakuulutava maailmapildi osasse, kus inimesi jälgitakse igal pool kogu aeg. Me sellist politseiriiki ka vist ei taha siia ja siis olemegi nagu kahe kivi vahel, et kuidas välja tulla. „Selge on see, et tehnoloogia liigub edasi ja varem või hiljem peab seadusandlus sellele järele jõudma,“ ütles ta.

Andmed – abimees paremate otsuste tegemisel

Timberg rõhutas, et andmete kasutamine ja andmepõhine juhtimine on kaubanduses pigem alles lapsekingades, kuigi võimalusi on palju.
„Mõnikord on meile endale üllatuslik, kui palju mõni andmeid kasutab ja teisalt on üllatuslik, kui vähe jällegi keegi teine kasutab,“ ütles ta. „Ma olen ise niisugust väikest või suurt moodi andmefanaatik ja hullult igal pool käin ja propageerin seda teemat – tegelege andmetega, mõelge andmetele ja kasutage neid.“
Ta lisas, et andmed annavad parema ülevaate näiteks kliendivoogudest: „See ei ole lihtsalt kliendiloendus, et mitu inimest uksest läbi käis, vaid tegelikult tegeleme kliendivoogude juhtimisega – kus liigutakse, kaua liigutakse, kus peatutakse, mida nähakse.“
Timberg rõhutas ka pädevuse tähtsust: „See tähendab, et peab mitte ainult investeerima, vaid ka kompetentse ja pädevusi arendama. Võimalusi on lihtsalt hästi palju ja kes suudab info juhtimise läbi naksata, see võidab sellest väga palju.“

Mis on kaupmehe eduvalem?

Sellele küsimusele vastas Timberg nii: ”Ma arvan, et paindlikkus, kohanemisvõime ja valmisolek pidevaks muutuseks. Ja see on minu arust selline universaalne asi praegu, et kes suudab kiiresti kohaneda, on elastne, valmis muutumiseks ja näeb seda muutumist kui täiesti normaalset olukorda, see ongi edukas.”
Kuula kogu saadet siin:
Hansabi juht: efektiivsus ei ole enam konkurentsieelis, vaid ellujäämine
00:00

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele