• 08.03.07, 08:05
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

EL ja USA mures ohtliku kaubaveo pärast

Euroopa Liidu maksu- ja tollivolinik Laszlo Kovacs teatas eile Washingtonis, et USA plaan hakata füüsiliselt kontrollima kõiki oma sadamatesse saabuvaid kaubakonteinereid ei ole teostatav, kuid EL ja USA peaksid siiski koos lahenduse leidma.
Kovacs kinnitas, et kui veidi pärast 2001. aasta 11. septembri terrorirünnakuid levis Euroopas veel arvamus, et kauba kontrollimine on USA mure, siis pärast Madriidis ja Londonis aset leidnud terroriakte enam nii ei arvata.
Washingtonis USAs sisejulgeolekuministri Michael Chertoffi ja teiste ametiisikutega kohtunud Kovacs mainis Euroopa Instituudi korraldatud ümarlaual, et lauskontroll toob muuhulgas logistilised pudelikaelad ning võib ohustada Euroopa-Ameerika suhteid. Ta lisas, et tuleb kindlasti vaadata, kuidas otsused kaubalaadungeid skaneerida ettevõtteid mõjutavad.
USA võttis mullu vastu turvaliste sadamata seaduse, mis muuhulgas nõuab 100 protsendi USA sadamatesse saabuvate konteinerite kontrollimist. USA on algatanud pilootprojekti, mille eesmärgiks on füüsiliselt kontrollida kuues rahvusvahelises sadamas USAsse teele asuvaid konteinereid, et leida võimalikke massihävitusrelvi. Euroopa sadamatest osaleb projektis Inglise Southamptoni sadam, kus üldine kaubakontroll peaks algama suvel. Chertoffi kinnitusel kontrollitakse pärast kuues maailma sadamas kontrollsüsteemide paigaldamist 7 protsenti USA sadamatesse saabuvast kaubalastist.
Robert Quartel, endine USA riiklik merevolinik (üks USA meretransporti reguleeriva föderaalse merekomisjoni juhte) ning praegu kaubavedu puudutavat infot koguva ja monitooriva ettevõtte Freight Desk Technologies juht, nõustus ümarlaual Euroopa seisukohaga ja soovitas samuti USA-l loobuda kavatsusest kõiki konteinereid füüsiliselt kontrollida.
Ta ütles, et selleks lihtsalt pole piisavat head tehnikat. "Ühe kohvri suuruseks on umbes 0,1 kuni 0,14 kuupmeetrit ning veaprotsent millegi kahtlase avastamisel on 15-30%," ütles ta. "Kaubakonteineri suuruseks on 70 kuupmeetrit, nii et ka veaprotsendi võib siis 500-ga korrutada."
Quartel lisas, et sadamate turvalisus on Ameerikas tohutu poliitiline küsimus, kuid inimesed, kes teemat tunnevad ja 100-protsendilist lauskontrolli pooldavad, võib ühe käe sõrmedel üle lugeda. Ta märkis samas, et eurooplastel on põhjust muretseda USAst saabuva ohtliku kauba pärast, sest USAs on vähemalt sama lihtne bioloogilisi relvi ja nn räpaseid pomme toota kui Euroopas.
Sadamaid pidi liikuv konteinervedu moodustab rahvusvahelisest kaubandusest lõviosa. Ainuüksi EList saabub USAsse 2,4 miljonit konteinerit aastas.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 27.09.24, 11:19
Selveri juht: uute kaupluste avamisele eelneb põhjalik eeltöö
Selver on sel aastal avanud mitu uut kauplust. Augustis avati Selver Rocca al Mare Keskuses, sel nädalal Tartus Raadil ning hiljuti läks käima põnev pilootprojekt: Ülemiste linnakusse loodi ööpäevaringselt avatud robotiseeritud autonoomne kauplus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele