Eesti turu mahte arvestades on jaekettide
arv liiga suur - tõenäoliselt kiirendab praegune situatsioon liitmisi ja
üleostmisi, märkis Prisma Peremarketi tegevdirektor Janne Lihavainen.
"2009. aastal peamiseks märksõnaks on turu korrastumine. Eesti jaekaubandusest üle 90% moodustavad suured ketid. Hüpermarketite osakaal on kasvanud viimase aastaga 19% pealt 20%-ni, kuid samas on hüpermarketite osakaal endiselt väiksem kui Euroopas keskmiselt," sõnas Lihavainen.
"Arvestades, et erinevate poetüüpidest on hüpermarketid kõige efektiivsemad, soosib praegune situatsioon hüpermarketite osakaalu kasvu. Turule jäävad alles eelkõige need tegijad, kes omavad reaalseid oskusi, kogemusi ja mahtusid jaekaubandusest," lisas ta.
"Praegune aeg on väga soodne laienemiseks, kuid eduka laienemise eelduseks on omafinantseeringu olemasolu. Isiklikult loodan, et praeguses situatsioonis investeeritakse ka oma töötajate oskuste arendamisse. Ilmselt kasvab ka rahvusvaheline koostöö, mis on üks tulemuslikuma toimimise hea eeldus," märkis ta.
"See, kas jaekett jääb püsima või mitte, ei sõltu keti suurusest või väiksusest, vaid selle oskustest ja efektiivsusest. Siiski võib nentida, et Eesti turu mahtusid arvestades on erinevate jaekettide arv liiga suur. Tõenäoliselt kiirendab praegune situatsioon nii liitmisi kui ka üleostmisi," kommenteeris Lihavainen.
Prisma tegevdirektori sõnul on märgata, et sel aastal vähenevad mahud märgatavalt. Eelmise aastaga võrreldes kahaneb mõningal määral Eesti jaeturul toidu müük, kuna tarbijad eelistavad madalama hinnaga tooteid. "Märgatavalt väheneb sel aastal Eesti turul aga tarbekauba läbimüük. Tarbekauba osas võidavad just hüpermarketid, mis pakuvad nii rõivastele kui kka odukaubale soodsamat hinda kui kaubamajad."
"Praegune majandussituatsioon on hea aeg turu korrastumiseks. Ettevõtted peaksid investeerima rohkem efektiivsusesse ja seeläbi ka oma töötajatesse, mis tervikuna tõstaks ka Eesti konkurentsivõimet. Lisaks on majanduslanguse ajad võimalused turu ümberjagamiseks ja Prisma näeb praeguse situatsioonis eelkõige võimalust," ütles Lihavainen.
Janne Lihavainen
Seotud lood
Toitlustussektoris edukas olemiseks tuleb pöörata tähelepanu paljudele detailidele. Andekas peakokk ja suurepärane meeskond tagavad toidu järjepideva kvaliteedi, teenindajad loovad meeldejääva elamuse ning sisekujundus koos õigesti valitud toidunõudega aitab kujundada restorani identiteeti.