14. jaanuar 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kallim tootmine muudab ka kauba kallimaks

Selle aasta hinnatõusud löövad valusalt ka tootjate tulukuse pihta, toodete omahinna kallinemine kõigis sektorites seab ohtu ettevõtete konkurentsivõimekuse eksportturgudel.

Ettevõtjate hirmud on ennekõike seotud energiaturu vabanemisega kaasneva hinnatõusuga, mis viib paratamatult ka kõik teised kulud üles. Lisaks langeb näiteks joogitootjate õlule senisest suurem aktsiisimäär.

A. Le Coq'i juhi Tarmo Noobi hinnangul joogiturg käesoleval aastal tõenäoliselt ei kasva ning jääb mullusele tasemele, samal ajal mõjutavad sektorit erinevad hinnatõusud.

Tema sõnul mõjutasid eelmist aastat kehv suvi ja tarbimise langus ning 2013. aastal kasvab joogiturg vaid juhul, kui tuleb eriliselt soe suvi.

"Esiteks mõjutab sel aastal tootjaid ja tarbijaid lahja alkoholi aktsiisitõus; teiseks mõjuriks on poliitiline risk, kuna Eestis on valimisaasta ja tõenäoliselt tahetakse piirata või reguleerida õlle, energia- ja karastusjookide tarbimisega seonduvat; kolmandaks kallinevad mitmed joogitööstuse toorained, mis on pikaajaline ja püsiv trend seoses rahvastiku kasvuga maailmas; neljandaks tõuseb energia hind," loetles Noop.

Ta lisas ka turundusliku riski, sest tootjatel on palju raskem oma sõnumeid tarbijateni viia, kuna ostjad on killustunud eri kanalite vahel ning uusi tarbijaid on aina raskem juurde võita.

"Joogituru ainukeseks tundmatuks muutujaks jääb suvi ning kui see tuleb mullusest parem, ennustan joogiturule kasvu," lisas Noop.

A. Le Coq'ile oli möödunud aasta Noobi kinnitusel joogituru keskmisega võrreldes oluliselt edukam, kuna ettevõte kindlustas liidripositsiooni, samal ajal kui õlleturg kukkus -4% ja mittealkohoolsete jookide sektor kahanes -5%. A. Le Coq'i käive kasva eelmisel aastal 5%.

Noobi sõnul on 2013. aastal lahja alkoholi kategoorias eesmärgiks siidrituru liidripositsiooni võitmine ning long-drink'is suurema turuosa võitmine.

Mittealkohoolsete jookide turul on sihiks turuosa suurendamine mahla-, vee- ja karastusjoogi segmendis ning energiajookide turul.

Eesti Põllumajandus- ja Kaubanduskoja nõukogu aseesimees, ASi Tartu Agro juhataja Aavo Mölder möönis, et põllumajandus on suhteliselt aeglase käibega majandusharu, siin ei juhtu suuri muudatusi äkki ja üleöö. Sektori jätkusuutlik tegevus sõltub paljuski ettevõtete konkurentsivõimest. See aga tähendab ennekõike efektiivsuse tagamist ja kulude kokkuhoidu. Ettevõtete konkurentsivõimet ja jätkusuutlikkust mõjutavad nii maailmaturul toimuvad muutused kui ka kohapealsed poliitilised otsused ja tegevused. Lisaks veel ka klimaatilised tingimused.

"Kindlasti mõjutavad uuel aastal ja ka edaspidi sektorit põllumajanduse otsetoetuste tase ja võrdsus Euroopa Liidu tasandil," märkis Mölder. "Loodame väga, et uuel eelarveperioodil siiski rakendatakse nn Balti erisust ja kolme Balti riigi põllumehed saavad võrdsemad toetused kui praegu.

Ka OÜ Kehtna Mõis juhataja Märt Riisenberg elektri hinna tõusu tõttu tootmise sisendite kallinemisele ning  põllumajandustoodangu omahinna suurenemisele.

 

Autor: Kristi Malmberg, Ain Alvela

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757