Autor: Maarit Eerme • 29. august 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Lastele suunatud reklaamidele kehtivad nõuded on tundliku sihtrühma kaitseks

Tarbijakaitseamet kutsub reklaami tootjaid, tellijaid ja ettevõtteid üles jälgima lastele suunatud reklaami nõuete täitmist, sest lapsed on tundlik sihtrühm ning nende kaitseks on turundusliku surve eest seadustes mitmeid piiranguid.

Tarbijakaitse sõnul peavad ettevõtjad veenduma, et reklaamid, mille sihtrühmaks on peamiselt lapsed, ei sisaldaks otsest ega kaudset üleskutset, mis suunaks last nõudma täiskasvanult reklaamitava kauba omandamist või teenuse kasutamist. Samuti ei tohi sellised reklaamid õhutada lapsi iseseisvalt kaupa või teenust ostma. Kõik ostma kutsuvad või kingituse saamise võimalusele viitavad reklaamid tuleb kindlasti tähelepanelikult üle vaadata.

Samuti ei tohi tekitada reklaamiga lapses tunnet justkui mingi kauba ostmine või teenuse kasutamine muudab ta teistest paremaks või selle puudumisel halvemaks. Kuna perede väärtushinnangud ning materiaalsed võimalused on erinevad, võib lastel selliste reklaamide mõjusfääris tekkida alaväärsustunne.

Kahtluse korral, kas tegemist on peamiselt lastele suunatud reklaamiga, tuleb hinnata nii reklaami teostust, kujundust ja väljenduslaadi. Samuti tuleb määratleda reklaamitava toote või teenuse sihtgrupp või lubatavate auhindade sihtgrupp. Juhul kui sellisel hindamisel leiab kinnitust seotus lastega, on vajalik järgida ka lastele suunatud reklaami nõudeid.

Lastele suunatud reklaami nõuded tulenevad reklaami- ja tarbijakaitseseadusest. Nõuete sisu paremaks mõistmiseks ning nende ühetaoliseks täitmiseks on tarbijakaitseamet koostanud soovitusliku juhendi. Amet on alati valmis ettevõtjaid reklaamikampaaniate väljatöötamisel ka nõustama. Juhul kui valmiskampaania on lastele suunatud reklaami nõuetega vastuolus, on seda sageli võimalik selliselt korrigeerida, et kampaania katkestamine pole vajalik.

Lisaks eeltoodule tuletab amet meelde, et seaduse järgi on reklaam keelatud koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse kasutuses olevates ruumides.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757