1. september 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas müüa välismaale?

Nets Estonia pakutav kaardimakselahendus on praegu ainuke võimalus internetiäri ajamiseks kohalike pankade kaudu.

Kuna internetis kauplemine kasvab ja kaupmeeste huvi on suur, otsivad pangad ka teisi võimalusi, kirjutab 1. septembri Äripäev Kuidas-rubriigis.

Internetis Eestist välismaale müümine on praegu tehniliselt võimalik Nets Estonia lahenduse näol. Nets Estonia E-Commerce Payment Gateway on veebipõhine lahendus, millega saab teenindada kaardimakseid internetikaubamajas ja pakkuda e-teenuseid. E-kaubanduse teenuste puhul on tihtipeale probleemiks see, et kaardiomanik ei usalda kaupmeest. 

Kaupmees kontoni ei küüni. Kaardikeskuse pakutava teenuse eelis teiste samalaadsetega võrreldes seisneb eelkõige selles, et teenust pakkuval kaupmehel pole juurdepääsu kaardiomaniku täielikule kaardinumbrile. Maksmise hetkel sisestab kaardiomanik oma kaardiandmed Kaardikeskuse serveris paiknevasse andmebaasi ning andmeid säilitatakse samuti Kaardikeskuse serveris. “Seega vastutab kaardiandmete eest Kaardikeskus,” selgitas Nets Estonia juhataja Raivo Tinn.

Selliselt üles ehitatud süsteem asetab kaupmehe internetikaubamaja lahendusele nõrgemad turvanõuded ja muudab lihtsamaks ning lõppkokkuvõttes odavamaks ka kaupmehe juures paikneva tarkvaralahenduse.

Lahendus pankadele. Tinni sõnul müüvad nad oma lahendust pankadele, kes sellega edasi toimetavad. “Varem pakkusime teenust otse ka kaupmeestele, aga väikeste summade tagaajamine oli liiga kulukas,” selgitas Tinn.

Tihtipeale oli väikeettevõtjatelt teenustasu kättesaamisele kulutatav aeg liiga koormav, pankadega seda muret pole. Seetõttu otsustatigi rahaga sehkendamine jätta pankade hooleks ehk pangad maksavad e-kommertsi liidese kasutamise eest ning ülejäänud toimetused kaupmeestega on juba panga endi kanda.

Aeg, mis kulub tehingu tegemisest raha kättesaamiseni, sõltub pankadest. Reeglina laekub raha ettevõtte kontole juba järgmisel päeval, kuid võib olla ka paaripäevaseid viivitusi. “Raha kättesaamise aeg võib olla pikem, kuna kardetakse pettusi,” lisas Tinn. Seetõttu on pangad võtnud ettevaatlikuma hoiaku ehk kaupmehed peavad arvestama, et kohe pärast tehingu sooritamist raha nende kontole ei laeku.

Alternatiivi pole. Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivase sõnul on pangad olukorras, kus nad annavad vaid loa kaartide teenindamiseks ja lepinguliseks suhteks, kogu tehniline pool on Nets Estonia hallata.

“Selle süsteemi võtmise kohustust aga kliendil kindlasti ei ole, kaupmees võib vabalt kasutada ka ülepiirilisi maksete vahendajaid,” lisas Siilivask. Samuti on praegu turul tegutsevatel pankadel mõtteid töötada välja konkureeriv kaardimakselahendus internetikaupmeestele.

“Praegu on Nets Estonia lihtsalt ainuke võimalus internetiäri ajamiseks läbi kohalike pankade,” selgitas Siilivask.

Internetimüük on kasvav trend ning kaupmeeste huvi selle teema vastu kasvab, seetõttu üritatakse juurde arendada ka teisi võimalusi.

Vahendustasu kaks korda kallim. Pankade vahendustasu teenuse osutamisel on varieeruv. Siilivase sõnul on vahendustasu vähemalt kaks korda suurem kui näost näkku kaardimaksete vastuvõtmise teenus. Nordea Panga pressiesindaja Kadri Küti sõnul on vahendustasu suurus kahepoolne kokkulepe, mida ei avaldata.

Kõrgemal hinnastusel on mitu põhjust, alustades panga riskide haldamisest, kuna tegemist on anonüümse kanali ja kliendiga, kes ostu sooritab, kuni investeeringuteni välja, et süsteem töötaks.

Lisaks pankade vahendustasule lisandub ka ­e-makseterminali kuutasu, mis on alates 11 ­eurost kuus.

MIS ON MIS

E-Commerce Payment Gateway

E-kommertsiga seotult moodustub kliendi valitud toodete kogusumma alusel kaupmehe e-kaupluse tarkvara päring, mis allkirjastatakse elektrooniliselt ja edastatakse E-Commerce Payment Gatewayle kaarditehingu sooritamiseks. Seejärel siseneb klient automaatselt E-Commerce Payment Gateway makselehele, kus ta sisestab oma kaardi andmed (kaardi number ja kaardi kehtivusaja lõpp). Tehingu vastus õnnestumise või ebaõnnestumise kohta kuvatakse kliendi ekraanile ja tehingu tagasiside saadetakse kaupmehele.

Andmeedastuse turvalisuse tagamiseks kasutatakse kliendi ja E-Commerce Payment Gateway internetiliikluse vahel 128bitist krüpteeringut (SSL – Secure Socket Layer turvaprotokolli) ning andmed, mis liiguvad kaupmehe ja Payment Gateway vahel, allkirjastatakse elektrooniliselt. Kokkuvõttes välistab  see, et kõrvalised isikud saaksid neid andmeid pealt kuulata või muuta. Kaupmehel on küll juurdepääs kaarditehingute aruandlusele, kuid puudub juurdepääs täielikule kaardinumbrile. Aruannete puhul on võimalik interneti kaudu jooksvalt jälgida saadetud ja saatmata tehingute aruandeid ning kontrollida mitmeid kuid varem tehtud tehingu detaile – mis tüüpi kaardiga ostu eest tasuti, milline oli summa, mis kell tehing tehti ja millal saadeti tehingud panka töötluseks.

Liitumiseks peab kaupmehel olema eelnevalt sõlmitud leping teenindava pangaga maksekaartide vastuvõtmiseks ning töötav ja turvaline veebipood.

Lepinguid saab sõlmida Swedbanki, Danske Banki, SEB panga ning Nordea pangaga.

Vastu võetakse Visa, Mastercardi, Maestro ja American Expressi kaarte.

PayPal

Lisaks Nets Estonia välismaksete lahendusele on e-äril võimalik valida makseviisiks PayPal – tasuta globaalne online-maksete vahend.

PayPalis on 153 miljonit kontot üle maailma. See on esindatud enam kui 190 riigis, osta ja müüa saab selle vahendusel 24 välisvaluutas.

PayPali eeliseks on kiirus ja see, et krediitkaar­di infot ei jagata teiste osapooltega.

PayPali kasutamiseks tuleb luua PayPali konto. Konto tegemisel saab valida kolme tüübi vahel. Esimene on personaalne konto, mis on mõeldud online-ostude sooritamiseks, samuti saab sellega sõpradele ning perekonnaliikmetele ja tuttavatele tasuta raha saata. Premier-tüüpi konto on mõeldud nii isiklikuks kasutamiseks kui ka väikeettevõtjatele. Mõeldud on see nii online-ostude sooritamiseks kui ka aeg-ajalt maksete vastuvõtmiseks. Business ehk ettevõtja konto sobib ettevõtjale, kes vajab kaupmehe kontot ­online-maksete vastuvõtmiseks.

Kõikide kontode puhul on konto avamine ning maksmine tasuta. Raha vastuvõtmise puhul läbi PayPali, krediitkaardi, deebtekaardi või ostja krediidi on nii premier- kui ka business-tüüpi konto puhul 1,9–3,4% + 0,35 eurot teenustasu. Raha väljamakse puhul oma panka on teenustasu 2 eurot ning tagastamisel 11,25 eurot. Erinevate valuutade puhul lisandub samuti teenustasu.

PayPali konto avamiseks on vaja e-posti aadressi ning krediitkaardi andmeid. Neid andmeid ei avaldata teistele osapooltele (näiteks müüja).

Allikas: nets estona as, PayPal

 

Autor: Triin Adamson, Urve Vilk

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757