Autor: Maarit Eerme • 15. detsember 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Logistikafirma kasvas Skandinaavia e-kaupmeeste lemmikuks

Boomerang Distribution omanik Tom Backman rääkis Logistika klubis, et Eesti turg on väike, kus inimeste rahalised resurssid piiratud ja pigem ei soovita teenuseid sisse osta. “Me oleme teinud palju tööd ning saavutanud väikese edu,” ütles Backman, kelle ettevõte korraldab täna tagastuslogistikat Skandinaavia veebikaubamajadele.

Boomerang Distribution alustas tööd 2003. aastal, kus pakkus suurtele operaatoritele kõnekeskuse teenust. Turu olukorra muutudes aga ärisuund muutus ja hakati pakkuma ettevõtetele otseposti teenust - komplekteeriti erinevaid otsepakkumisi ja saadeti neid klientidele. “Kogused olid suured ja töö tuli ära teha lühikese aja jooksul,” rääkis ettevõtte omanik. Ta lisas, et hetkel on nad jõudnud otseposti vallas 2 miljoni ühikuni, et seda teha peab tundma äri, milles tegutsetakse.

Backman rääkis, et algselt oli neil 100 ruutmeetrit, kuid 10 aastaga kasvas see tasapisi 2000 ruutmeetriseks tootmise- ja lao pinnaks Susi hotelli juures asuvas Peterburi tee hoones, kus tegutseti esimesed 10 aastat. “Me pakkusime klientidele lihtsaid ja odavaid pakkimisteenuseid, midaiganes klientidel hetkel vaja oli.”

Majanduskriisist väljatulek oli suur väljakutse

“Meile oli suureks väljakutseks 2009. aasta majanduskriisi ajal meie hinnad Rootsi kroonides,” rääkis omanik. Kui Boomerang arve välja saatis, siis kaotas ta 20%, sest kurss oli langenud. “Meil tuli hakata efektiivsemalt tööle ning pidime olema produktiivsemad.” Ettevõte ostis majanduskriisi ajal hulganisti uusi masinaid, et olla efektiivsem ja hoida olemasolevaid kliente.

                                                                                                                                                                                                                                         Kolimine Nehatu logistikaparki

                                                          Kuni 2013 aasta lõpuni oli lisaks põhilisele tootmishoonele Peterburi teel ettevõttel lao- ja kontori pinnad ka Betooni ja Pallasti tänaval, kokku tegutseti lausa kolmes kohas samaaegselt. Saadi aru, et ühes kohas koos opereerides oleks ettevõte efektiivsem.  2014 jaanuaris kolitigi ühte majja kokku, nimelt uhiuude Nehatu Logistikaparki. „Väga raske oli leida sellist ladu, kuhu mahuks nii palju inimesi tööle, sellised majad tuleb ise ehitada,“ ütles Backman.

Uues majas on Boomerangil 2200 euroaluse kohta, tegutsetakse 5000 ruutmeetril ja tööl on keskmiselt 110 inimest. Suurte reklaamkampaaniate (peamiselt ümbrikustamine) hooajal juulis, augustis, septembris ja jõuludel tõuseb töötajate arv lausa 200ni.

Numbriliselt on hetkel Boomerang Distributionis 40 ruutmeetrit inimese kohta, kuhu saab paigutada 15 euroalust. „Alused koos kaupadega tulevad sisse, need sorteeritakse ja saadetakse taas välja, tavaliselt tagasi kliendi kesklattu“ selgitas Backman lihtsustatult tööprotsessi ning andis ka ülevaate ettevõtte arengust:

2006. aastal tehti töö 100% manuaalselt;

2010. aastal moodustasid tööst 75% kampaaniad ning 25% e-kaubandus;2014. aastal on tööd jaotunud võrdselt - 50% kampaaniaid (millest pool tehakse käsitsi) ja 50% e-kaubandust;2016. aasta eesmärk on 25% kampaaniaid ja 75% e-kaubandust.

Boomerang Distributioni klientidest on 75% Skandinaaviast, 15% Soomest ja 10% Baltikumist.

E-kaubanduses on tagastamist umbes 20% ostetud toodetest

„See on arusaadav, et e-kaubanduses on palju tagastamist. Kui sa ei saa toodet proovida ja katsuda, siis reeglina toodet ei osteta,“ rääkis Backman. Tema sõnul on keskmine e-kaupade tagastamine umbes 20% ostetud kaubast, kuid Soomes on teine reegel ning tagastuste osakaal on kuskil 40-45%, sest seal on see tasuta. „Rootsis peavad kliendid maksma tagastamise eest ning seetõttu on seal ka tagastamise osakaal väiksem.“

Boomerang Distributioni e-kaubanduse tagastuslogistika klientideks suuremad Skandinaavia e-poed ja postimüügi kataloogid. Baltikumi ning Skandinaavia tagastustega tegeleb keskmiselt igapäevaselt 45 inimest. Backman selgitas, et tagastatud tooted võetakse pakendist välja, kontrollitakse ning pakitakse korralikult, et ettevõttel oleks võimalik neid kiiresti uuesti müüa. Tema väitel käib nende käest läbi umbes 400 000 toodet kuu aja jooksul. Toote all peetakse silmas tagastuste pakki koos tagastuslehega.

Koostöö trükikodadega ja süsteemsed püsitellimused

Boomerang Distribution teeb koostööd ka Eesti trükikodadega, kes soovivad abi vajaliku tehnika osas või lisa kätepaare: „Trükikodadele pakume ajakirjade kiletamise, adresseerimise ja sildistamise teenust.“

Lisaks pakutakse 3PL teenust ka Põhjamaade ettevõtetele, kes pakuvad klientidele süsteemset tellimust ehk subscription. „Süsteemne tellimus on, kui klient esitab tellimuse näiteks elektrilisel hambaharjale, siis talle tulevad automaatselt iga kuu uued otsikud koos arvega postkasti ning klient ei pea taolisi igapäevaseid asju meeles pidama ning ise poest jahtima,“ selgitas Backman ning lisas, et Norras toimub sellise süsteemi alusel ka pesupulbrilehtede saatmine. Selliseid pakke tuleb Boomerang Distributionil käsitsi pakkida keskmisel 60 000 tükki kuus, kus tavalisteks toodeteks on toidulisandid, vitamiinid, e-sigarid, mänguasjad, kosmeetika ja muud väiksemad kaubad.

Ettevõtte tegevjuht Jonas Heinonen lisas: „Selle aasta uuenduseks e-kaubanduse valdkonnas on võimalus ühendada kliendi e-poe platvorm Boomerangi laoarvestuse süsteemiga. See täisteenus tagab tellimuste info ja pakkide kiire liikumise ning e-pood saab keskenduda müügile ning marketingile.“

E-kaubanduse väljakutse on transport

Backmani sõnul on e-kaubanduses keerulisem asjaolu, et Rootsi saatmine ei ole niivõrd kerge. „Soomega on tunduvalt lihtsam. Itellaga saab saata kauba hommikul ning Soome postikeskuses on see juba õhtul kell 8. Soomes on ka rohkem e-kaubandusettevõtteid kui Rootsis.“

„Kui tagastatud kaup tuleb  meile sisse, siis Boomerangil on kliendiga konkreetne kokkulepe, mitme tunni jooksul tooted tuleb läbi protsessida. Kiire protsess on äärmiselt tähtis, sest muidu hakkavad inimesed helistama ettevõtte kõnekeskustesse. See kõik on aja- ja rahakulu meie kliendile, mida soovime vältida“ selgitas Backman. Ta lisas, et ka klientidele raha tagastamine toimub nende kaudu, kuna tagastuste registeerimised toimuvad otse kliendi süsteemis.

Boomerang Distribution väljakutsed

1. Oleme loonud keskmise suurusega ettevõte, kuid samas soovime hoida alles entrepreneurial hinge, mis tagab personaalse lähenemise.

2. Tahame olla transpordis kiiremad, eriti e-kaubanduse raames. Oleme hetkel 1 päeva kaugusel Stockholmist ja 2-3 päeva kaugusel Taanist.3. Transport on oluline. Rootsi laevaühendus on üpriski monopoolne ning see võib olla ka mingil määral riskiks.4. Eestist Rootsi saatmine on läinud äärmiselt kalliks. Kullerettevõtted võiksid natuke muuta hinnastamise süsteemi.5. Pidev kulude kasv. Me pakume soodamat teenust kui Skandinaavia ettevõtted, kuid tegutsemise kulud Eestis ikkagi kasvavad, sealhulgas ka pidev palgatõus. Kui Rootsis tõusevad palgad igal aastal 3%, siis Eestis keskmiselt 6%.

 

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757