Autor: Erkki Laugus • 15. jaanuar 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Laugus: tavakaubandus ei kao, vaid kohaneb uue reaalsusega

Kaubamaja tegevdirektor Erkki Laugus
Foto: Meeli Küttim
Kaubamaja tegevdirektor Erkki Laugus usub, et tavakaubandus ei kao kuhugi, vaid kohaneb uue reaalsusega ning Kaubamaja tegeleb aktiivselt ka e-kaubanduse arendamisega. Vaata, mida veel küsiti online-intervjuus ja kuidas Laugus vastas.

Laugus on kindlal seisukohal, et e-kaubanduse areng mõjutab oluliselt kogu kaubandusmaastikku. "Kindlasti on ka selliseid kaupmehi ja kaubanduskeskusi, kes uute oludega piisavalt edukalt kohaneda ei suuda ja peavad turult lahkuma," ütles Laugus.

Loe altpoolt, mis küsimusi veel Kaubamaja tegevdirektor Erkki Laugusele esitati ja mida ta neile vastas.

2013. aasta sügisel avas Kaubamaja Osturalli e-poe. Pärast seda ei ole ühtegi Osturalli kampaaniat möödunud ilma veebikaupluseta. Lisaks sellele avas Kaubamaja 2014. aasta jõuluperioodiks ka kingi e-kaubamaja.

Kaubamaja 2014. aasta müügitulu oli 92,2 miljonit eurot ning see kasvas aastaga 2,9%.

VASTATUD KÜSIMUSED

Kaubamaja võib pidada Eesti kaubanduse lipulaevaks ja ettevõtteks, kes võtab esimesena kasutusele erinevaid uusi lahendusi. Kui kaua võtab tavaliselt Kaubamajal aega uue lahenduse väljatöötamine ja selle kasutuselevõtmine.Uudsete ja efektiivsete lahenduste väljatöötamine on osa Kaubamaja meeskonna igapäevatööst. Projektide kestvus võib olla väga erinev. Näteks 2005 aastal avatud uue Tartu Kaubamaja projekt kestis mitmeid aastaid, samas Toidumaailmas käesoleva aasta esimeses pooles avatavad iseteeninduskassad jõuavad ideest teostuseni kuue kuuga.Kes on Kaubamaja põhiline klient? Tundub, et Eesti inimesed väga kaubamaja ei külasta, sest Kaubamajas on palju kõrgemast hinnaklassist kaubamärke, mis keskmisele Eesti tarbijale käib üle jõu.Kaubamaja põhikliendiks on rohkem kui 600 tuhat Partnerkaardi omanikku. Kõigist ostudest üle 80% teebki püsiklient, kes hindab kvaliteeti ja peab lugu suurest valikust. Esindatud on erinevate hinnaklassidega tooted, aitamaks leida sobilikke lahendusi ka kõige nõudlikumatel külastajatel.Kaubamajs töötavad umbes 95% naised. Miks te ei soovi eristuda ning tööle võtta naisteriiete osakonda müüjatena just kuldses noorkeskeas meesterahvaid?Naine usaldaks riiete valimisel mehe arvamust rohkem. Hea mõte oleks ka kasutusele võtta e-maili uudiskiri - külastan kaubamaja tihti, aga kui oleks iganädalane või kaks korda kuus e-maili uudiskiri sooduspakkumistest, moesuundadest - tuleksin ehk tihemini ostma. Toiduosakonnas on valik väga hea - aga mul on laktoositalumatus ja sojatooteid ei ole üldse eripakkumistena ning see mind häirib.Kaubamajas töötavad erinevast vanusest ja soost teenindajad, nii naised kui mehed. Uute teenindajate värbamisel lähtume eelkõige kandidaadi isikuomadustest ja soovist kliente teenindada. Loomulikult tahaksime Kaubamaja meeskonnas näha rohkem mehi.Kaubamaja uudiskirja saadame püsiklientidele 1-2 korda kuus e-kirjaga vastavalt kampaaniate toimumisele. E-kirja saamiseks tuleks üle vaadata oma Partnerkaardi kontaktandmed või lisada oma e-posti aadress Kaubamaja kodulehelt.Tervisetoodete pakkumine on üks Toidumaailma prioriteetidest. Täname ettepanekute eest ning võimalusel laiendame valikut ja pakkumisi veelgi.Kui palju Teie hinnangul mõjutab Kaubamaja käivet kontserni jalatsikauplused ja ilukauplused? Kas tunnete konkurentsi kontserni sees?Kaubamaja müügimajad asuvad Tallinna ja Tartu südalinnades, samas tahavad tarbijad teha oma valikuid ka teistes Eesti paikades. Otsest konkurentsi me ei näe, pigam annavad kontserni erinevad ettevõtted Partnerkaardi omanikele märgatavalt laiemad võimalused ostude tegemiseks, kasutades kliendikaardi eeliseid.Mis on olnud kõige keerulisem otsus, mida olete teinud Kaubamaja juhi ametis?Erinevate otsuste arv, mida tuleb igapäevaselt vastu võtta on väga suur. Samas võib kindlalt väita, et kõige raskemad otsused on alati seotud inimestega.Mida teete müümata jäänud kaubaga? Kunagi oli Teil Lasnamäel outlet tüüpi kauplus. Kas see on alles ja kuidas sellel läheb?Kaubamaja Leiupood asub Lasnamäel Mustakivi keskuses.Leiupoes pakutakse hea hinnaga kvaliteetseid moe- ja kodukaupu eelmiste hooaegade valikust. Saadaval on nii rõivad, jalatsid kui ka aksessuaarid meestele, naistele ja lastele.Mis on järgmine suur arendus/uuendus, mis Kaubamajal on plaanis?Hetke suurimaks väljakutseks on kindlasti e-kaubandus. Oleme siin teinud esimesed edukad sammud kampaaniapoodidega.Samas käib aktiivne lahenduste otsimine, pakkumaks Kaubamaja klientidele veelgi laiemaid ostuvõimalusi interneti vahendusel.Miks Tallinna Kaubamaja ja Stockmann ei korralda enam ühel ja samal ajal suuri kevadkampaaniaid (Osturalli ja Hullud päevad). Palju mugavam oleks üks kord linna sõita, ja mõlemates ostukohtades korraga käia.Kaupmehed planeerivad kampaaniaid pikalt ette. Aeg-ajalt satuvad need ka samale perioodile, kuid see on pigem juhus. Samas saab Osturalli ajal kaupu osta ka läbi e-poe ning alati ei peagi selleks kohale tulema.Mis on Teie kõige enam müüdavaim toode toidumaailmas kui ka mujal osakonnas?Toidumaailma kõige populaarsemad kaubad on kindlasti Kaubamaja Köögi valmistooted. Kiiresti kasvab nõudlus ka eestimaiste liha-, kala- ja tervisetoodete järgi.Üldiselt näeme, et tarbija on muutunud teadlikumaks ja oskab hinnata eelkõige kvaliteetseid tooteid.Kõik keskused siin laiendavad oma füüsilist pinda, nt Ülemiste viimati. Kas Kaubamajal on ka võimalik oma pinda Tallinna kesklinnas laiendada?Kaubamaja Tallinna müügimaja on ehitatud 1960.a. Koos Viru Keskuse avamisega 2004.a laienes ka Kaubamaja olulises mahus. Töö erinevate arenguvisioonidega käib pidevalt, kuid midagi konkreetset on täna veel vara öelda.Tere! Viimasel ajal avavad jaeketid järjest oma logistikakeskusi. Kas kaubamaja ei karda konkurentsist välja kukkuda kui ainult Selverite pärast peavad distribuutorid ise sõitma Lõuna-Eestisse tellimusi täitma samal ajal kui konkurendi juurde tuleb täita vaid 1 tellimus tallinnasse?Kaubamaja teeb aktiivset koostööd kontserni teiste ettevõtetega logistika valdkonnas: toidukaupade osas on toimiv koostöö Selveriga, tööstuskaupade osas TKM King-ga.Millised arendused tulevikus on plaanis ? Kas dividendi maksmine on plaanis järgnevate aastate jooksul ? Jalatsikaubandus on miinuses, kas olete mõelnud miskit ette võtta sellega ? (Kui jah siis mida,kui ei siis miks?)Erinevad arenguvisioonid on meie töö igapäevane osa. Selle aasta olulisemad teemad on iseteeninduskassad Toidumaailmas ja arengud e-kaubanduses.Tallinna Kaubamaja AS on viimastel aastatel maksnud dividende, kuid kindel poliitika selles küsimuses puudub.Jalatsikaubanduse igapäevase töö korraldamisega tegeleb TKM King AS.Mujal maailmas, näiteks USAs, näib olevat alanud brick-and-mortar retailerite allakäik. Viitan näiteks http://www.cnbc.com/id/101353168 Meil siiani veel keskused laienevad. Kas on märke selle peatsest pöördumisest? Mis on Tallinna Kaubamaja tulevikuvisioon selliseks puhuks?E-kaubanduse areng mõjutab oluliselt kogu kaubandusmaastikku. Kindlasti on ka selliseid kaupmehi ja kaubanduskeskusi, kes uute oludega piisavalt edukalt kohaneda ei suuda ja peavad turult lahkuma. Samas usun kindlalt, et tavakaubandus ei kao, vaid kohaneb uue reaalsusega. Kaubamaja tegeleb lisaks tavakaubandusele ka e-kaubanduse arendamisega, et ajaga kaasas käia ning kohaneda muutustega.Hr Laugus, milline on olnud Kaubamaja suurim aps/viga/möödalask müügi valdkonnas? Tänan!Olulisi möödalaskmisi viimastest aastatest ei meenu. Püüame oma otsustes olla alati läbimõeldud ja analüütilised. Ebaõnnestumisi esineb aeg-ajalt uute märkide turuletoomisel, kuid see on vältimatu nii laia kaubavalikuga ettevõtte puhul.Varsti pidavat Baltijaama hoone remonti minema, kas peale remonti saab taas seal olevas Selveris ostusid teha?Sellele küsimusele oskab kindlasti täpse vastuse anda Selver AS.Mis sai Teie e-poe arendusest?Esimese katsetuse e-kaubanduses tegime 2013 aasta sügisesel Osturallil. 2014. aastal said kliendid osta e-poest kolmel erineval müügikampaanial. Positiivne kogemus on julgustanud meid astuma uusi samme ja selleks aastaks planeerime e-kaubanduse jätkuvat arendust. Klientide tagasiside on olnud oluliseks ja tänuväärseks sisendiks uute lahenduste väljatöötamiseks.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757