3. mai 2016
Jaga lugu:

Muutliku meelega tarbija mõjutab tootja tarneahelat

Kalevi ladu
Kalevi ladu  Foto: Meeli Küttim

Kliendil ja tootjal on vastuolulised eesmärgid – klient tahab kiiret tarnet ja kõrget tarnekindlust, tootja aga vajab paindlikkust ning tahab varud ja kulud minimaalsed hoida.

Selline eesmärkide erinevus muudab tarneahela planeerimise raskeks, kirjutab 3. mai Äripäev logistika rubriigis.

Konsultatsioonifirma OÜ Echo juhataja Viljar Moorits ütles, et kõige levinum viga tarneahelate töös on just see, et kõiki vastuolulisi protsesse ei ole mõõdikutega väga selgelt eesmärgistatud. "Selle tulemusel ei ole võimalik hinnata, kas tarneahela protsessid töötavad eesmärgipäraselt või mitte," märkis Moorits.

Teine suur probleem on Mooritsa hinnangul vähene koostöö. "Kliendi jaoks parema lahenduse leidmiseks peaksid tarneaehela osalised praegusest märksa tihedamat koostööd tegema,” märkis Moorits.

 

Mida analüüsida?

- Tarneahela analüüs peaks vaatlema kõiki tarneahela lülisid ühe tervikuna.

- Mõõdikutest sobivad:tarneahela kulude analüüs, sealhulgas sisendlogistika ja väljundlogistika kulutused,kaubaprognooside täpsus suhtarvuna müügitellimustest,tarneprobleemide analüüs,tarnijate tarnekindluse- ja tarneaja analüüs,varude ringluskiirus jne.

Ahel on ühtne tervik

ASis Kalev on tarneahela juhtimiseks kasutusel lahendus Sales and Operations Planning (S&OP). Tegu on meetodiga, kus vaadeldakse kõiki tarneahela lülisid ühe tervikuna – oluline on, et oleks ühine plaan nii nõudluse kui ka pakkumise poolel, ütles ettevõtte operatsioonide direktor Hardo Reinike. "Selleks on meil välja töötatud rutiinid ja mõõdikud, mille põhjal jälgime ja parendame tarneahelat,” märkis ta. 

Reinike ütles, et mida varasemas tarneahela faasis viga tekib, seda suurem on selle mõju. "Kõige sagedasemad vead on näiteks prognoosi ja tegeliku müügi erinevus, tootmisseisakud ja kõrvalekalded, valesti planeeritud laovarud, toormetarnete hilinemine ja kaupade valesti komplekteerimine,” loetles Reinike. Tarneahela analüüsimiseks kasutab Kalev tarkvaralahendusi QlikView ja Scala.

Tarneahela juhtimine ja arendamine on viimaste aastatega järjest tähtsamaks muutunud. kalev on selleks ka uusi töötajaid värvanud. Sobivate hoiakute ja oskustega inimese leidmine on Reinikese hinnangul erakordselt tähtis. "Ajutist tööjõudu me tarneahelas kasutanud ei ole – töö nõuab üsna spetsiifilist väljaõpet," märkis Reinike.  

Loe pikemalt tarneahela planeerimisest Äripäevast. 

Autor: Lennart Kräämer

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt