28. oktoober 2016
Jaga lugu:

Tarneahela toimimise head tavad

Et klientidel oleks kaupluses korralik kaubavalik, siis kaupmehed ja tootjad peavad omavahel sõbralikult müügitingimused kokku leppima.
Et klientidel oleks kaupluses korralik kaubavalik, siis kaupmehed ja tootjad peavad omavahel sõbralikult müügitingimused kokku leppima.   Foto: Raul Mee

Toiduainetööstuse ja jaekaubanduse koostöö parandamiseks on kirja pandud heade tavade 10 + 1 printsiipi ning selle kaudu sõnastatud ebaausad ja head kaubandusvõtted.

Paar aastat tagasi Konjuktuuriinstituudi poolt läbi viidud küsitluses selgus, et 59% vastajatest on puutunud ebaausate kaubandustavadega kokku. Uuringust selgus, et suurtel tootjatel on kokkupuude olnud suurem, rääkis Eesti Kaubandus-Tööstuskoja poliitikakujundamise ja õigusosakonna juhataja Marko Udras Toiduliidu ja Kaupmeeste Liidu koostöö konverentsil „Ausad ärisuhted toidu tarneahelas – müüt või tegelikkus?“

„Kui on probleem olemas, siis tuleb otsida erinevaid lahendusi, mida olukorra parandamiseks teha,“ rääkis Udras. Ta pakkus välja 4 võimalikku lahendust:

Mitte midagi tegemineHeade tavade koostamine – See annab ettevõtetel võimaluse kokku leppida, mis on heade tavade põhimõtted, milles toiduaine toiduahelas tuleks kinni pidada. See on jaekaupmeeste ja toiduettevõtete omavahelised kokkulepped.Eesti õigusaktide muutmine – muudame konkurentsiseadust, võlaõigusseadust või teeme uue seaduse.Euroopa Liidu õigusaktide ootamine – ise ei hakka õigusakte muutma, vaid vaatame küsiva pilguga Euroopa Liidu suunas. Tegemist ei ole ainult Eesti probleemiga, vaid see probleem on ka teistes liidu riikides.

Udrase isiklik arvamus ja Kaubandus-tööstuskoja seisukoht on, et kõige parem variant on heade tavade koostamine. „Üks põhjus on see, et ettevõtted saavad ise kokku leppida omavahelise koostöö põhimõtted,“ ütles Udras.

Hetkel on kirja pandud 10 + 1 printsiipi.

Alati tuleb arvestada tarbijate huvidega. Heade tavade eesmärk on, et tarneahel muutuks tervikuna efektiivsemaks.Lepinguvabadus. Igal poolel on õigus, mitte kohustus sõlmida leping.Õiglase tehingu põhimõte. Pooled peavad üksteisega vastutustundlikult käituma.Lepingud peavad olema kirjalikud. Kokkulepped peavad olema sõlmitud kirjalikult, et pooled saaksid ka ise aru, milles on kokku lepitud. Millised on õigused ja kohustused.Lepingutingimusi ei tohiks ühepoolselt muuta.Leping on mõlemale poolele jälgimiseks.Lepingupooled peavad üksteisega infot vahetama. Osapooled peavad andma infot õigel ajal.Tuleb hoida konfidentsiaalsust.Vastutus riskide ees. Mõlemad peavad kandma oma äririske ning neid ei tohi teisele poolele üle kanda.Üks lepingu pool ei tohi teist ähvardada, et saada ise kasu.Võrdsus. Lepingu puhul on kaks võrdset osapoolt ja mõlemad peavad olema nõus lepingu sisuga.

<strong > EBAAUSAD KAUPLEMISTAVAD</strong>
<strong >HEAD KAUPLEMISTAVAD</strong>
 Arvete maksmise tähtajad on ebamõistlikult pikadArvete maksetähtajad on mõistlikud ning on arvesse võetud toodete säilivusaegasid
 Leping öeldakse üles väga lühikese tähtajaga ning teine pool ei põhjenda ka seda Leppetrahv peab olema proportsionaalselt tekkinud kahjuga
 Lepingu kohaselt on leppetrahvi nõudmise õigus ainult ühel poolel Teist tootjat ei ähvardata, et saada paremaid tingimusi
 Pooled ei ole eelnevalt kokku leppinud kampaania korraldamise tingimustes Kui tõesti ei saa üks lepingupool õigeaegselt enda kohustusi täita, siis ta annab esimesel võimalusel sellest ka teisele poolele teada
 Üks lepingu pool muudab ühepoolselt või tagantjärele lepingut Lepingu ülesütlemiseks teavitatakse mõistlikul ajal ette
 Üks lepingu pool nõuab leppetrahvi, mis on ebamõistlikult suur tekkinud kahjuga Ei varjata olulist infot poolte vahel
 Üks lepingu pool nõuab tasu teenuse eest, mida ei ole tellitud, osutatud või ei vasta turu hinnale Kui nõutakse tasu müügivalikusse lisamiseks, siis see peab olema lepingus fikseeritud
Üks lepingupool keeldub kokkuleppe kirjalikust fikseerimisest Leping on kirjalikult sõlmitud ning on selge mõlemale poolele

„Järgmise aasta esimeses pooles tahame jõuda sinnamaani, et need head tavad oleksid valmis ning ettevõtted kirjutavad sinna alla,“ ütles Udras lõpetuseks.

Jaga lugu:
Seotud lood
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt