Kuidas planeerida müüki ehk mis on Open-To-Buy?

Jaeäris juhtub ikka, et hästi müüma hakkavat toodet varutakse lattu suuremas koguses. Samas aga võib juhuslik müüginumbrite tõus olla valehäire või eksitav signaal – nii et kui varuda kaupa lattu kõhutunde pealt, siis võib see olla väga kulukas valearvestus, kirjutab Erply juht Kristjan Hiiemaa.

Kuidas siis luua adekvaatset laovarude täiendamise prognoosi, jättes kõrvale emotsioonid ja ebaproportsionaalsed ootused?

Planeerimisprotsessis on kriitilise tähtsusega müügiplaan, mida on jaeäri puhul mõistlik teha kuuks ajaks, mõne hooajalise äri puhul isegi nädala kaupa.

Klassikaline jaemüügiprotsess on selline:

Plaan – millist toodet ja kui palju peaksin ma ostma?

Sisseost – kas sai ostetud liiga palju või liiga vähe?

Paigutus – kas toode jõuab õigesse kohta?

Müük – kas ma suudan kõik täishinnaga maha müüa?

Ülejääk – kui suure marginaali ma allahindlusega kaotasin?

Tavaliselt võetakse müügiplaani aluseks varasem müük. Kuid lisaks müügiajaloole peab kaupmees arvestama veel hulga näitajatega: kui muutuvad kohalikud või rahvusvahelised majandustingimused, kui statistikaameti eratarbimise prognoos langeb, kui konkurent avab uue poe. Lisaks sellele käib jaeäri kaasas veel ka trendide ja tähtpäevadega.

Keegi ei suuda arvestada kõigi nende faktoritega, isegi mitte inimene, kes seda poodi iga päev juhib või seal aastaid müüb. Seepärast ongi olemas Open-To-Buy finantsplaan, tööriist, mis aitab arvestada, kui mitu protsenti tulevikumüügis mingit tootegruppi suurendada või vähendada.

Mis on OTB?

Lühidalt öeldes aitab Open-To-Buy ehk OTB teil koostada ostuplaani ja määrata õiged kaubakogused. See võtab arvesse kaubad või tooted, mis teil juba olemas on ning võrdleb koguseid sellega, palju teil on kavas müüa.

OTB annab teada, mida teie kauplus vajab. Nii hangite kaupa just õiges koguses ja väldite laos üle- ja puudujääke. Ehk siis muudate oma müügi efektiivseks.

Mida OTB lahendab?

Jaeäris, eriti hooajalises äris, vastab OTB küsimusele, kui palju osta – samas aga ei anna see otsest vastust küsimusele, milliseid tooteid lattu varuda.

OTB arvestamise põhivalem, mida iga kogenud jaemüüja teab, on:

Müügiplaan + Laovarud – Laos olemas = Vaja tellida

(Sales + Ending Inventory – Beginning Inventory = Purchases)

Seda valemit saab rakendada nii ühiku-, hinna- või ka jaemüügi kaupa, vastavalt sellele, mis teie ärile sobib.

Et arvestada välja, kui palju tooteid on teil vaja lattu tellida, peate alustuseks otsustama, kui palju te soovite laovarusse jätta. Näiteks on teil olemas mingist tootest 2 ühikut, nädala plaan on maha müüa 6 ühikut. Aga te tahate ka uueks nädalaks varuks jätta 3 ühikut.

Niisiis, kui palju tuleb kaupa tellida?

Asetame numbrid sellesse valemisse: 6 + 3 – 2 = 7.

See tähendab, et vaja on tellida 7 ühikut.

OTB kui tarkvara

Muidugi ei pea laoarvestust niimoodi mehaaniliselt tegema, selleks on olemas tarkvarad, mis mõõdavad produktiivsust, peavad laoarvestust, annavad soovitusi jne. Lisaks arvestavad sellised tarkvarad turutrendide ja muude majandusnäitajatega.

Programm näitab ära tegevused, mida on vaja selleks, et saavutada planeeritud müük, aitab seada eesmärgid ja võrdleb tegelikku tulemust plaaniga, nii et kaupmees saaks teha järeldusi ja korrektiive.

Tarkvara eesmärk on hoida kontrolli all laoseis ja hoiatada varude kahanemise eest. Samas arvestab tarkvara ettevõtte üldise käibega ning annab selle põhjal prognoositava investeeringumahu – kas siis kuude, nädalate või hooaja kaupa. Otsuste langetamine on tänu tarkvarale oluliselt kiirem ja planeerimine täpsem.

OTB tarkvara aitab küll pikemas plaanis kokku hoida märkimisväärse summa, kuid see on kallis ja väikeäridele tihti kättesaamatu.

Allikas: Erply blogi

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700