Maarit Eerme • 26 aprill 2019
Jaga lugu:

Porto Franco katsetab uusi lahendusi rentnike leidmiseks

Porto Franco tegemistest ja uutest lahendustest räägivad tegevjuht ja juhatuse liige Rauno Teder ning müügi- ja turundusdirektor Enno Heinla.

Kuidas Porto Franco arendus edeneb?

Rauno Teder: Läheb hooga. Esimene hotellimaja saab valmis selle aasta lõpus ning uksed külastajatele avatakse 2020. aasta alguses. Esimeses majas on meil veel eritööd ja siseviimistlused teha. Kogu keskuse, kuhu kuulub ka kaubandus, liigume järgmise aasta lõpu valmimise graafikus.

Kuidas tunnetate hetkel kogu turu hetkeolukorda? Kas T1 Mall of Tallinna avamine pani teid rohkem ettevaatlikumalt enda keskust arendama ja mõtlema rohkem detailidele?

Enno Heinla: Porto Franco pole puhas kaubandus. Meil on ka büroo ja hotell. Kaubanduses oleme alles algusfaasis ning jälgime, mis turul toimub. Olukord on ühest küljest huvitav. Kuid kesklinn on see koht, kuhu kannatab kaubanduspindu arendada. Viru Keskus oli viimane suur arendus, mis kesklinnas kaubanduskinnisvara arenduse poolt tehtud. Solaris, Nautica ja Balti Jaama Turg on veidi teise nišši tooted.

Teder: Viru Keskus on saanud monopoolset seisundit tükk aega nautinud. Meil kartus turu ees puudub ning Porto Franco valmimisega saab Viru Keskus, Rotermann City ühtseks ja suurimaks kaubanduspiirkonnaks.

Heinla: Kindlasti me täiendame siin piirkonnas üksteist. Meie eesmärk ei ole Viru Keskust tühjaks teha. Kui vaadata Tallinna kesklinna arendusi, siis südalinn liigub meie suunas – Tallinn avaneb merele. Me vaatame seda piirkonda (Viru Keskus, Rotermann ja Porto Franco) ikkagi kui ühtset tervikut. Kindlasti püüame pakkuda Viru Keskusele konkurentsi ja tuua Eestisse uusi brände ja kontseptsioone.

Teder: Viru Keskuse ja Rotermanni rentnikest kattub ainult R-kiosk, me kindlasti püüame seda sama joont hoida. Vast paar-kolm kaubamärki tulevad samad aga põhimõtteliselt toome uut kaubandust siia.

Heinla: Kindlasti jälgime ka seda, mida Viru Keskuse uus juht teeb. Jälgime, mis muudatusi ta kaasa toob.

Kes on uued rentnikud?

Heinla: Porto Franco olulisemad üürnikud oleme välja hüüdnud – Prisma, Citybox hotell. Büroopindadele tulevad reklaamibüroo Zavod BBDO, advokaadibüroo Sorainen. Küll peagi ütleme, kes veel tuleb.

Porto Franco Prisma saab olema suur supermarket, mis pakub parimat hinnataset ning laiemat sortimenti Tallinna kesklinnas. Soovime täita kesklinna klientide ootused ning keskenduda oma peamistele konkurentsieelistele – peresõbralikkus, lai valik tava- ja erimenüü toidukaupu, kvaliteetsed tööstuskaubad ning püsivalt soodsad hinnad.

Prisma Peremarket operatiivdirektor Teemu Kilpiä

Teder: Rentnike leidmine töötab kahte pidi, otsime ise erinevaid brände Baltikumist või mujalt aga samuti teinekord leitakse hoopis meid.

Heinla: Eestit võetakse koos Baltikumiga ühtse turuna ehk kui uus kaubamärk siseneb ühte Balti riiki, siis lõpuks laienetakse ikka kolme riiki. Me jälgime väga pingsalt, mis piirkonnas toimub.

Teder: Kui ettevõttel on Baltikumis esindus juba olemas, siis Eestisse tulla on tal kergem.

Kuhu poole liiguvad keskuste trendid? Kuidas teie keskus teistest erineb?

Teder: Lõunakeskus on seda juba teinud ehk siis kaubanduskinnisvara liigub mitmefunktsionaalse kasutuse poole. Kinnisvaraarendajad panevad nö munad erinevatesse korvidesse, sest sedasi on riski tase madal.

Kogu keskus toimib pidevalt – kaubandus töötab õhtuti ja nädalavahetustel, büroopinnad tööpäevade hommikutel. Sa tagad piltlikult öeldes keskused ööpäevaringse liikumise. Inimesed harjuvad siin käima ning sa oled osa linnaruumist ja piirkond võidab sellest.

Heinla: Me loome keskkonda, sest see, mis me teeme on juba järgmine samm. Loodame, et Linnahall saab peagi renoveeritud, Sadama arendus valmis ja Reidi tee ehitus lõpetatud. See on kõik kokku ühe linnaosa keskkonna arendus, mille osa me oleme.

Teder: Kesklinnas ei peaks kaasa minema uute keskuste arendusel meelelahutuse pakkumisega. Meil on 2 minuti käimise raadiuses olemas bowling, piljard, kino. Kesklinna ja äärelinna arengutrendid on erinevad. Kesklinna luuakse keskkonda, kuhu tahad inimest saada aega veetma. Lisaks poodlemisele ja söömisele saab jalutada ka mere ääres.

Kui palju pindadest on hetkel lepingutega täidetud?

Teder: Kaubanduspindadest on hetkel siduvate lepingutega kaetud ca 60%. Kui kokkulepped ka siia juurde liita, siis 75% kaubandusest on meil täidetud.

40% büroodest on lepingutega kaetud ning oleme sellega 1,5 aastat enne avamist igati graafikus. Vähesed ettevõtted teavad, kui suured on nad pooleteise aasta pärast.

Heinla: Kaubanduskontseptsiooni loomise protsessid kestavad pikemalt ning seal on eeltööd tunduvalt rohkem. Büroode pool käivad süsteemid teisiti ja me saame seal ise palju ette valmistada.

Kasutate innovaatilist lahendust kliente saamiseks. Mida teete?

Heinla: Meil on olemas traditsioonilised turundusmaterjalid – trükised, põhjalik koduleht. Kuid kasutame ka 3D joonistega virtuaal reaalsuse (VR) prille, millega teeme klientidele presentatsiooni ja nad näevad 360 kraadist pilti keskuse seest.

Teder: Me ise elame siin projektis sees ning teame täpselt, kus miskit toimub. Kuid üks klient tänu selle 3D mudeli vaatamise enda otsuse ka tegi. Selline lahendus võimaldab kliendi kiiremini otsustama panna, kuna ta saab aru, kuhu keskkonda ta tuleb. VR kaudu näeb klient visuaalset pilti keskusest. Positsioneerime tema soovid, vajadused ning siis teeme pakkumise.

Heinla: 3D joonis ja mudel areneb meil pidevalt. Büroo puhul on oluline keskkond, et inimene tunneks ennast seal hästi ning meie maja märksõna on avarus. Me maja ei ole lihtne, siin on palju nüansse. Me peame kliendile maja selgeks tegema, kuhu keskkonda ta tuleb.

VR lahendust kasutavad ka teised, kuid suurte projektide puhul on oluline viia inimene otse objektile. Sa ei müü sõnadega vaid ka silmadega, kus tajutakse keskkonda.

Teder: Meie maja ei ole nii lihtne, kui tornmaja, kus võetakse korrus haaval ette. Siis meil on täna loodud põhjalik materjal ning saab võtta slaid haaval ja seletada kliendile. Tegemist on väga interaktiivse esitlusega. Igale küsimusele on vastus olemas.

Porto Francost

Kogu investeering on 190 miljonit eurot

Porto Franco kogu pindala on 150 000 ruutmeetrit

32 000 ruutmeetrit kaubanduspinda

25 530 ruutmeetrit büroopinda

22 kohvikut ja restorani

273 numbritoaga hotell

3 korrust maaalust parkimist, umbes 1200 parkimiskohta.

Kas rendihindades olete pidanud ka soodustusi tegema?

Teder: Hindade osas me soodusmüüki ei tee. Paanikaks ei ole põhjust. Tavaliselt 25% pinnast jäetakse uutele tulijatele, kes mõtlevad kauem. Meil on tarvis jätta ruumi ka neile midagi pakkuda. Tuleb hoida mingit vakantsi.

Kui aasta enne avamist oleme suutnud 80% rendilepingutega täita, siis meie seis on väga hea. Sügisel peame otsustama, kas jääme uusi tulijaid ootama või läheme olemasolevate turultegijatega uuesti läbirääkima.

Heinla: Uutel tulijatel on uus keskus suureks eeliseks ja veel siis, kui on büroo ning kaubandus koos.

Mida erilist tuleb Porto Francosse?

Heinla: Porto Franco ise on eriline. Oleme maja Leed Gold standardite järgi püsti pannud.

Teder: Meil on kesklinnas 1200 parkimiskohta ning postid on parkimiskohtade ühenduskohtades, mitte ääres. Samuti on meie parkimiskoha laius 2,8 meetrit, mitte seaduses ette nähtud 2,5 meetrit. Esimene tund parkimist on ka tasuta.

Heinla: Meil on büroodes maast laeni aknad, 3,4 meetrit kõrged laed ning suveterassid kahe korpuse vahel. Büroodes on tõstetud põrandad, mis summutavad heli ja võimaldavad töökohti mugavalt ümber tõsta.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee