Eesti taaskasutuse veebiplatvorm Yaga kaasas hiljuti 4 miljonit eurot. Investorite seas on ka rahvusvaheline moekontsern H&M Group. H&M-i kontori ukse taga nad kraapima ei pidanud, rääkis Yaga asutaja Aune Aunapuu Äripäeva raadio hommikuprogrammis.

- Yaga tegevjuht Aune Aunapuu ja Yaga finantsjuht Karl-Erik Kotkas.
- Foto: Erakogu
Aunapuu meenutas, et H&M-i esindajad tulid juttu tegema Soomes Slush konverentsil, mis toob kokku tehnoloogiaettevõtted ja investorid.
Sellise investori kaasamine eeldab tugevaid tulemusi ja järjepidevust. “Uut raha ei saa üleöö — tavaliselt algab protsess vähemalt aasta varem. Investor tahab ettevõttet tundma õppida ja näha, et lubadusi täidetakse,” kirjeldas ta.
Esimest korda kohtusid nad 
Yaga eelmise rahastusvooru ajal ning H&M jäi jälgima, kuidas ettevõte edasi areneb. Kui Yaga asus uue vooru jaoks kapitali kaasama, tuli otsus kiiresti. “Nad olid juba pikalt näinud, kuidas me ettevõttet kasvatame ja tulemusi toome,” sõnas Aunapuu.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kuigi H&M on tuntud uue kauba tootjana, ei ole taaskasutusvaldkond neile võõras. “See ei ole nende esimene ega ainuke investeering sellesse valdkonda. Nad näevad, et tarbijale on see oluline ja turg liigub sinna – inimesed vaatavad üha rohkem taaskasutatava kauba poole,” ütles Aunapuu.
Globaalne tegija
Kuigi ettevõte sai alguse Eestis, on nende suurim ja kiiremini kasvav turg täna Lõuna-Aafrika. Sinna jõuti osalt tänu inspiratsioonile, mida pakkus teise Eesti idufirma Bolti edulugu samas piirkonnas. „Kui Bolt suutis olla Aafrikas oma sektoris üks esimesi, mõtlesime, et miks mitte meie ka. Lõuna-Aafrikas on ligi 60 miljonit inimest ja turg oli e-kaubanduse ja second handi mõttes väga sarnane Eestile,“ rääkis ta. Esialgu katsetusena alanud laienemine on nüüdseks kasvanud Yaga suurimaks turuks ja ettevõte on seal selge turuliider.
Edasi plaanitakse kasvu jätkata Põhja-Aafrikas ja Lähis-Idas, kus Yaga uurib võimalusi laienemiseks Egiptusesse ja Araabia Ühendemiraatidesse. Aunapuu sõnul pole lõplikke otsuseid veel tehtud, kuid tiim on juba kohapeal eeltööd tegemas, et hinnata turu potentsiaali ja leida kohalikke partnereid.
Hiljuti sisenes Eesti turule ka teine tuntud second-hand platvorm Vinted, kuid Aunapuu sõnul ei ole see Yaga tegevust negatiivselt mõjutanud. Vastupidi, konkurents aitab kogu sektoril kasvada ja tarbijate teadlikkust tõsta. „Kui kõik kanalid räägivad, et ostke ja müüge second handi, siis võidavad lõpuks kõik. See kasvatab kogu turgu,“ ütles ta. Tema hinnangul eelistavad Eesti kasutajad siiski kodumaist platvormi, sest Yaga pakub eestikeelset tuge ja on kasutajale lähedal.
Aunapuu tõstis esile ka Eesti iduettevõtjate tugevat kogukonda. Näiteks Bolti ja Verifi asutajad, kes on samuti Yaga investorid, on toetanud ettevõtet nõu ja kogemustega. „Võimalus rääkida inimesega, kes on sama tee juba läbi käinud, on hindamatu. Tänu nende teadmistele oleme vältinud mõningaid väga kalleid õppetunde,“ ütles ta.
Täna töötab Yaga meeskonnas umbes 25 inimest, kellest enamik asuvad Eestis, kuid ettevõte peab end globaalseks tiimiks. Aunapuu sõnul ei ole Yaga enam ammu ainult Eesti ettevõte. „Meie eesmärk on muuta taaskasutus lihtsaks, mugavaks ja kättesaadavaks kogu maailmas,“ ütles ta lõpetuseks.
4 miljonit kaasanud Yaga: H&M leidis meid ise
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!